nela04 skrev:
Så då är det bara boka tid för byte för det med då. Vad händer om drivremmen går av då, vad driver den exakt i bilen?
PS: var hitta du all denna information, kanske dela med dig så jag kan läsa lite djupare
Ja, och då föreslår jag en annan verkstad än Mekonomen.
Inte alla verkstäder inom Mekonomen är skit, men många är det.
Drivremmen, även kallad aggregatrem/multirem driver endast aggregaten på motorn.
Dvs generator, a/c-kompressor, servopump, osv.
Den bör bytas, jag byter alltid remsträckaren och löphjulen till aggremmen samtidigt som jag gör kamremsbyten då det ej är något att snåla på.
Bara remmen byter jag vid varannan service då en sådan inte kostar många pengar.
Om denna rem går av så kan man ha sån otur att den går in bakom vevaxelns vibbdämpare och vidare in till kamremmen ELLER slå sönder kamremskåpan = generalras.
Vet man vad man skall söka efter så finner man ofta rätt info väldigt fort.
Prova t.ex b20dth timing på google.