2834
Sök

Opel insignia 2018 2.0 turbo diesel

57 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#1
Hej
var på mekonomen för o boka ett oljebyte på växellådan då bilen gått över 15k precis och var osäker ifall det gjorts innan (folk fuskar ju faktiskt) och tänkte kolla när jag redan är där vad kamremsbyte skulle gå på. han gick in i sin dator och letade en stund och sen kom fram till att bilen har en kedja(och drivrem till generator och andra funktioner) och om man gör den årliga oljeservice med filter så borde det inte strula . Det jag undrar över är när jag går in på nätet (forum i UK bla)så säger vissa att det är kedja och andra att det är rem. Syftar dom på samma sak eller har jag missuppfattat det helt ? om jag letar på mekonomens sida så hittar jag bara detta :

https://www.mekonomen.se/kamrem-gates-14766032

medan på ad bildelar så finns det även kamrem/sats, samma som på autodoc:  https://www.autodoc.se/skf/23002369

är det nån som kan förklara för mig varför mekonomen säger att man inte behöver byta detta trots att det tydligen säljs? mvh och tack på förhand

PS: hittade även detta när jag sökte info om modellen:
The 2018 Opel Insignia diesel models, particularly those with the 1.6 CDTI engine, are known to have timing chains instead of timing belts. Timing chains are generally more durable and require less frequent replacement compared to timing belts. However, they can still experience wear and may need attention, especially if you notice any unusual noises or performance issues.
Senast redigerat av nela04 (10 augusti )

Of World
3 355 Inlägg
10 augusti
#2
1.6 cdti har kedja. Var noga med oljebyten. Max 1500mil

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

57 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#3
min är ju 2.0 som sagt och han på mekonomen sa att det var kedja på den med och jag följer ju bilens rekommendationer , dvs byter oljan när den säger till mig, eller bör man göra oftare ?Den har ju en sån procent mätare, nu ligger oljan på ca 89 procent, bytte innan semester. mvh

Of World
3 355 Inlägg
10 augusti
#4
nela04 skrev:
min är ju 2.0 som sagt och han på mekonomen sa att det var kedja på den med och jag följer ju bilens rekommendationer , dvs byter oljan när den säger till mig, eller bör man göra oftare ?Den har ju en sån procent mätare, nu ligger oljan på ca 89 procent, bytte innan semester. mvh
Regnr?

Byt på 1500. Bilen är nog inställd på 3000...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

57 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#5
Lzj633

Diagnostekniker
2 588 Inlägg
10 augusti
#6
B20DTH alltså.
Denna har en kedja mellan kamaxeldreven, och en rem mellan vevaxel och det ENA kamdrevet.

M.a.o så är det kamrem på din motor, och man byter även kedjan och dess sträckare + skenor samtidigt.

En enkel kontroll är;
Har du en kamremskåpa i plast på motorn?
Isåfall har du rem.

Är det en bröstkåpa i plåt/alu?
Isåfall är det kedja.

Edit: Googlade snabbt, verkar vara 5år eller 16k mil bytesintervall på din rem.
Så det var dags förra året.
Senast redigerat av Jesper328 (10 augusti )

Up the RA

57 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#7
Så då är det bara boka tid för byte för det med då. Vad händer om drivremmen går av då, vad driver den exakt i bilen?

PS: var hitta du all denna information, kanske dela med dig så jag kan läsa lite djupare

6 015 Inlägg
10 augusti
#8
Om kamremmen går av slår ventilerna i kolvarna och motorn blir förstörd med mycket dyra reparationer som följd. Om du nu passerat intervallet så kör inte mer än nödvändigt innan det är fixat.

57 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#9
som sagt jag ville ju boka tid för just detta på mekonomen, killen slog upp i sin dator att det inte fanns något sånt utan att det var kedja på dessa, och det viktigaste var att göra oljeservice som sagt. nu vet jag mindre än vad jag visste innan big_smile

enda jag ser när jag tittar på motorn och det är remmen på vänstra sidan dvs den utan tänder , med spår istället

Of World
3 355 Inlägg
10 augusti
#10
https://www.car.info/license-plate/S/LZJ633

Scrolla till motorkonfigoration

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Diagnostekniker
2 588 Inlägg
10 augusti
#11
nela04 skrev:
Så då är det bara boka tid för byte för det med då. Vad händer om drivremmen går av då, vad driver den exakt i bilen?

PS: var hitta du all denna information, kanske dela med dig så jag kan läsa lite djupare
Ja, och då föreslår jag en annan verkstad än Mekonomen.
Inte alla verkstäder inom Mekonomen är skit, men många är det.

Drivremmen, även kallad aggregatrem/multirem driver endast aggregaten på motorn.
Dvs generator, a/c-kompressor, servopump, osv.
Den bör bytas, jag byter alltid remsträckaren och löphjulen till aggremmen samtidigt som jag gör kamremsbyten då det ej är något att snåla på.
Bara remmen byter jag vid varannan service då en sådan inte kostar många pengar.

Om denna rem går av så kan man ha sån otur att den går in bakom vevaxelns vibbdämpare och vidare in till kamremmen ELLER slå sönder kamremskåpan = generalras.

Vet man vad man skall söka efter så finner man ofta rätt info väldigt fort. smile
Prova t.ex b20dth timing på google.
Senast redigerat av Jesper328 (10 augusti )

Up the RA


Sök