2612
Sök

Bygga turbo på en b230fd

15 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#1
Hej!
Jag håller på med ett projekt till min 944 som är tänkt att ha som busbil och åka isracing med.


Saker som ska på motorn
Fd block med original vev och stakar
531 topp med vx3
b230 turbo kolvar
550cc spridare
3tum IC samt tyckrör
Maxpeedingrods t3t4 turbo
extraktorgrenrör i svartstål
original insug
3,5tum avgas
m90 med 6 puckad fjädrad sinterlamell
lite mer småsaker

tänkte kör 50/50 etanol och bensin
Siktar på strax under 300hk
Men undrar hur mycket motorn skulle kunna hålla för.

Har lite funderingar om bygget och om sake koller hålla eller om något ska bytas ut.


Hur mycket kan jag ladda i motorn?

Kommer stakarna hålla om man laddar runt 1 bar om man har sent laddtryck?

Kommer turbon jag valt vara en bra turbo för mina planer?

Kommer original tryckplatta hålla för hästarna jag tänkt?

Kan jag låta toppen vara orörd?

hur mycket ska jag varva?

Jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med mitt bygge smile
Senast redigerat av Klint_Nils (25 augusti )

5 656 Inlägg
25 augusti
#2
Helt orörd B230 av nyare årsmodell (89 och nyare med dom stadigare stakarna) håller för 300hk oöppnad.

Kört 1,4bar med kina-GT30 på en nästintill orörd B230F -91 (A-kam och hårdare ventilfjädrar) med 940-turbogrenrör som var planfräst och portat till standard T3-fläns. 3" downpipe och avgas. Fullt laddtryck från 2500rpm och 7000rpm varvstopp. 98oktan.
Motorn höll utan problem med Speeduino och egen mappning, körde den motorn i tre bilar innan jag sålde iväg paketet fortfarande fullt fungerande.
Bänkade den aldrig men dutycycle på spridarna, laddtrycket och hur pass bra bilen gick tydde på att den hade minst 300hk.


15 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Helt orörd B230 av nyare årsmodell (89 och nyare med dom stadigare stakarna) håller för 300hk oöppnad.

Kört 1,4bar med kina-GT30 på en nästintill orörd B230F -91 (A-kam och hårdare ventilfjädrar) med 940-turbogrenrör som var planfräst och portat till standard T3-fläns. 3" downpipe och avgas. Fullt laddtryck från 2500rpm och 7000rpm varvstopp. 98oktan.
Motorn höll utan problem med Speeduino och egen mappning, körde den motorn i tre bilar innan jag sålde iväg paketet fortfarande fullt fungerande.
Bänkade den aldrig men dutycycle på spridarna, laddtrycket och hur pass bra bilen gick tydde på att den hade minst 300hk.
Okej, Har et megasqirt v1 med kabelhärva till b230. Är det bättre att sätta dit det och mappa det ordäntligt än att köra chippade boxar?

5 656 Inlägg
25 augusti
#4
Klint_Nils skrev:
simlar skrev:
Helt orörd B230 av nyare årsmodell (89 och nyare med dom stadigare stakarna) håller för 300hk oöppnad.

Kört 1,4bar med kina-GT30 på en nästintill orörd B230F -91 (A-kam och hårdare ventilfjädrar) med 940-turbogrenrör som var planfräst och portat till standard T3-fläns. 3" downpipe och avgas. Fullt laddtryck från 2500rpm och 7000rpm varvstopp. 98oktan.
Motorn höll utan problem med Speeduino och egen mappning, körde den motorn i tre bilar innan jag sålde iväg paketet fortfarande fullt fungerande.
Bänkade den aldrig men dutycycle på spridarna, laddtrycket och hur pass bra bilen gick tydde på att den hade minst 300hk.
Okej, Har et megasqirt v1 med kabelhärva till b230. Är det bättre att sätta dit det och mappa det ordäntligt än att köra chippade boxar?
Utan tvekan i mitt tycke


15 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Klint_Nils skrev:
simlar skrev:
Helt orörd B230 av nyare årsmodell (89 och nyare med dom stadigare stakarna) håller för 300hk oöppnad.

Kört 1,4bar med kina-GT30 på en nästintill orörd B230F -91 (A-kam och hårdare ventilfjädrar) med 940-turbogrenrör som var planfräst och portat till standard T3-fläns. 3" downpipe och avgas. Fullt laddtryck från 2500rpm och 7000rpm varvstopp. 98oktan.
Motorn höll utan problem med Speeduino och egen mappning, körde den motorn i tre bilar innan jag sålde iväg paketet fortfarande fullt fungerande.
Bänkade den aldrig men dutycycle på spridarna, laddtrycket och hur pass bra bilen gick tydde på att den hade minst 300hk.
Okej, Har et megasqirt v1 med kabelhärva till b230. Är det bättre att sätta dit det och mappa det ordäntligt än att köra chippade boxar?
Utan tvekan i mitt tycke
okej, Jag har även en garret turbo som har efektområde på 310-470hk. är det ett bättre alternativ än t3t4?

15 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#7
https://www.turbomaster.info/eng/applic … 2-0007.php
det här är den turbon jag har, så frågan är ju om jag kan köra den med sprutet och bara köra eller om jag ska köpa BSR h stakar direkt och köra med det där

Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
25 augusti
#8
simlar skrev:
Det mesta är oftast bättre än T3/T4
ja dom där var omoderna innan dom släpptes smile

det fungerade på 80talet till det dom användes till för att det inte fanns bättre grejer.. 
idag finns det så mycket bättre grejer

Kör fort så hinner inget hända...

5 656 Inlägg
26 augusti
#9
Klint_Nils skrev:
https://www.turbomaster.info/eng/applications/700382-0007.php
det här är den turbon jag har, så frågan är ju om jag kan köra den med sprutet och bara köra eller om jag ska köpa BSR h stakar direkt och köra med det där
GT3071 är klockren för en b230.
Min kina-turbo var en kopia på den.



Sök