1357
Sök

Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad... Visa mer

66 938 Visningar
Uppdaterades senast 30 augusti
257 Inlägg
29 augusti
Trådstartare
#181
Lehto skrev:
Trevlig tråd, riktigt fin bil. Man blir avis på riktigt ^^

Lite nyfiken däremot, varför bytet från 921 till 688 grenrör?
Tack big_smile Kul att sprida lite avundsjuka wink Men låter det inte vara osagt att motorn du håller på med gör mig avundsjuk!

Bytet från 921 till 688 är FRÄMST pga felköp. Okunnig och opåläst så visste jag inte att det fanns 2 olika "japan"grenrör, fick tag på 921an först, men det jag hade i huvudet från början var då 688 grenröret.
Så läste jag efter ett tag att 921 var mer benägen att läcka, vilket också då passade in med att bilen fick fel avgasvärden (visade sig senare vara lambdasonden). 921 grenröret var bra mycket skevare än 688, och vet inte om gjutjärn formar sig vid åtdragning men kändes bättre med 688 som var planare.
Sen så monteras ju vattenröret till turbon på P2; 921 lite längre ner, medans 688 är mer "original" till P80. Så det slapp hänga löst och jag slapp göra ett fäste.
Senast redigerat av Reso (29 augusti )


100 Inlägg
30 augusti
#182
Reso skrev:
Lehto skrev:
Trevlig tråd, riktigt fin bil. Man blir avis på riktigt ^^

Lite nyfiken däremot, varför bytet från 921 till 688 grenrör?
Tack big_smile Kul att sprida lite avundsjuka wink Men låter det inte vara osagt att motorn du håller på med gör mig avundsjuk!

Bytet från 921 till 688 är FRÄMST pga felköp. Okunnig och opåläst så visste jag inte att det fanns 2 olika "japan"grenrör, fick tag på 921an först, men det jag hade i huvudet från början var då 688 grenröret.
Så läste jag efter ett tag att 921 var mer benägen att läcka, vilket också då passade in med att bilen fick fel avgasvärden (visade sig senare vara lambdasonden). 921 grenröret var bra mycket skevare än 688, och vet inte om gjutjärn formar sig vid åtdragning men kändes bättre med 688 som var planare.
Sen så monteras ju vattenröret till turbon på P2; 921 lite längre ner, medans 688 är mer "original" till P80. Så det slapp hänga löst och jag slapp göra ett fäste.
Ah okej så det var mer av praktiska och felsöknings skäl än något annat.
Då behåller jag mitt -921 rör blev orolig att -688 gav bättre flöde eller var bättre på nått annat vis.

257 Inlägg
30 augusti
Trådstartare
#183
Lehto skrev:
Ah okej så det var mer av praktiska och felsöknings skäl än något annat.
Då behåller jag mitt -921 rör blev orolig att -688 gav bättre flöde eller var bättre på nått annat vis.
Jag har läst att båda ger bättre flöde jämfört med original P80 grenrör, medans det inte är någon större idé att byta sinsemellan. Däremot märkte jag en tydlig förändring i ljud. 688 brölar mer mellan 2000-3000 varv, det var inget jag märkte av på 921an. smile



Sök