2611
Sök

Köpråd Peugeot 308, BMW 3-serie, VW Golf

28 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#1
Tja! Är ute efter ?ny? bil. Fastnat för tre modeller: BMW (E90), Peugeot 308 (modellen från 2014) och Volkswagen golf (MK6)

Fördelar/nackdelar? Andra synpunkter?

Forummoderator
17 875 Inlägg
19 augusti
#2
Pegan lär väl knalla på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 189 Inlägg
19 augusti
#3
Du får en betydligt senare modell av Peugeot för samma peng som en E90. Men det beror på vad du är ute efter. Vill du ha en pålitlig vardagsbil så är nog Peugeoten bäst. Om du prioriterar större motor, utseende (om man tycker E90 är snygg), känslan av tysk premiumbil etc så är BMWn bäst.

Annars är ju Mazda bra bilar, snåla motorer, mycket bil för pengarna. Trevlig interiör. Men jag hade inte köpt en Mazda diesel utan satsa isåfall på en skyactive bensinare.


28 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#4
Jokabsson skrev:
Du får en betydligt senare modell av Peugeot för samma peng som en E90. Men det beror på vad du är ute efter. Vill du ha en pålitlig vardagsbil så är nog Peugeoten bäst. Om du prioriterar större motor, utseende (om man tycker E90 är snygg), känslan av tysk premiumbil etc så är BMWn bäst.

Annars är ju Mazda bra bilar, snåla motorer, mycket bil för pengarna. Trevlig interiör. Men jag hade inte köpt en Mazda diesel utan satsa isåfall på en skyactive bensinare.
Bilen ska först och främst användas till pendling 5 mil enkel väg, mestadels motorväg så måste nog prioritera pålitlighet och komfort. Men då jag fortfarande är relativt ung vill man ju inte åka runt i vilket trökbil som helst wink

Tyvärr ingen mazda som faller mig i smaken i den prisklassen jag kollar i (runt 80-max 90k) Verkar vara bra bilar men tycker de är något tråkiga i den prisklassen.

833 Inlägg
19 augusti
#5
Prius 3

1 189 Inlägg
20 augusti
#6
Aesud skrev:
Jokabsson skrev:
Du får en betydligt senare modell av Peugeot för samma peng som en E90. Men det beror på vad du är ute efter. Vill du ha en pålitlig vardagsbil så är nog Peugeoten bäst. Om du prioriterar större motor, utseende (om man tycker E90 är snygg), känslan av tysk premiumbil etc så är BMWn bäst.

Annars är ju Mazda bra bilar, snåla motorer, mycket bil för pengarna. Trevlig interiör. Men jag hade inte köpt en Mazda diesel utan satsa isåfall på en skyactive bensinare.
Bilen ska först och främst användas till pendling 5 mil enkel väg, mestadels motorväg så måste nog prioritera pålitlighet och komfort. Men då jag fortfarande är relativt ung vill man ju inte åka runt i vilket trökbil som helst wink

Tyvärr ingen mazda som faller mig i smaken i den prisklassen jag kollar i (runt 80-max 90k) Verkar vara bra bilar men tycker de är något tråkiga i den prisklassen.
Så en komfortabel snålkärra som dessutom är driftsäker och rolig att köra. Det vill vi alla ha wink

Både Peugeot och Renault ska göra bra bilar nuförtin. Honda Civic är ett annat säkert kort som dessutom är skoj att ratta!

En lösning för att öka körglädjen i en trökbil är ju annars motoroptimering. Så länge det finns en turbo så finns det möjligheter smile
Senast redigerat av Jokabsson (20 augusti )


28 Inlägg
20 augusti
Trådstartare
#7
Jokabsson skrev:
Aesud skrev:
Jokabsson skrev:
Du får en betydligt senare modell av Peugeot för samma peng som en E90. Men det beror på vad du är ute efter. Vill du ha en pålitlig vardagsbil så är nog Peugeoten bäst. Om du prioriterar större motor, utseende (om man tycker E90 är snygg), känslan av tysk premiumbil etc så är BMWn bäst.

Annars är ju Mazda bra bilar, snåla motorer, mycket bil för pengarna. Trevlig interiör. Men jag hade inte köpt en Mazda diesel utan satsa isåfall på en skyactive bensinare.
Bilen ska först och främst användas till pendling 5 mil enkel väg, mestadels motorväg så måste nog prioritera pålitlighet och komfort. Men då jag fortfarande är relativt ung vill man ju inte åka runt i vilket trökbil som helst wink

Tyvärr ingen mazda som faller mig i smaken i den prisklassen jag kollar i (runt 80-max 90k) Verkar vara bra bilar men tycker de är något tråkiga i den prisklassen.
Så en komfortabel snålkärra som dessutom är driftsäker och rolig att köra. Det vill vi alla ha wink

Både Peugeot och Renault ska göra bra bilar nuförtin. Honda Civic är ett annat säkert kort som dessutom är skoj att ratta!

En lösning för att öka körglädjen i en trökbil är ju annars motoroptimering. Så länge det finns en turbo så finns det möjligheter smile
Nu tänkte jag mer på utseende när jag skrev trökbil. Vill liksom inte ha en typ prius som någon skrev här ovanför.

Men 308 ska alltså då vara en bra bil som jag förstår det? Med tanke på det dåliga rykte som alltid varit med franska bilar?

Forummoderator
17 875 Inlägg
20 augusti
#8
Prius mk3 är utan tvekan en bra bil. Tråkig? Ja, det är den. Men pålitlig och ekonomisk. En BMW är motsatsen. En 308 är inte dumt. Fransoser efter 2010-2011 är bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

28 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#9
Hybrid_ skrev:
Prius mk3 är utan tvekan en bra bil. Tråkig? Ja, det är den. Men pålitlig och ekonomisk. En BMW är motsatsen. En 308 är inte dumt. Fransoser efter 2010-2011 är bra.
Det låter ju bra! Är 1.6:an med 125 hk något att ha?

833 Inlägg
22 augusti
#10
Hybrid_ skrev:
Prius mk3 är utan tvekan en bra bil. Tråkig? Ja, det är den. Men pålitlig och ekonomisk. En BMW är motsatsen. En 308 är inte dumt. Fransoser efter 2010-2011 är bra.
Är en 308 mindre tråkigt En prius???
Båda är transport a till b

308 1.6 har ofta bekymmer med
kam kedja och turbo plus lite franska el fel

Prius har ofta bekymmer med
Skrapande bak bromsar

833 Inlägg
22 augusti
#11
Aesud skrev:
Hybrid_ skrev:
Prius mk3 är utan tvekan en bra bil. Tråkig? Ja, det är den. Men pålitlig och ekonomisk. En BMW är motsatsen. En 308 är inte dumt. Fransoser efter 2010-2011 är bra.
Det låter ju bra! Är 1.6:an med 125 hk något att ha?
Aesud skrev:
Hybrid_ skrev:
Prius mk3 är utan tvekan en bra bil. Tråkig? Ja, det är den. Men pålitlig och ekonomisk. En BMW är motsatsen. En 308 är inte dumt. Fransoser efter 2010-2011 är bra.
Det låter ju bra! Är 1.6:an med 125 hk något att ha?
Är en 308 mindre tråkigt En prius???
Båda är transport a till b

308 1.6 har ofta bekymmer med
kam kedja och turbo plus lite franska el fel

Prius har ofta bekymmer med
Skrapande bak bromsar


Bägge är betydligt mer pålitlig än bmw eller golv

28 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#12
Muskelbil skrev:
Aesud skrev:
Hybrid_ skrev:
Prius mk3 är utan tvekan en bra bil. Tråkig? Ja, det är den. Men pålitlig och ekonomisk. En BMW är motsatsen. En 308 är inte dumt. Fransoser efter 2010-2011 är bra.
Det låter ju bra! Är 1.6:an med 125 hk något att ha?
Aesud skrev:
Hybrid_ skrev:
Prius mk3 är utan tvekan en bra bil. Tråkig? Ja, det är den. Men pålitlig och ekonomisk. En BMW är motsatsen. En 308 är inte dumt. Fransoser efter 2010-2011 är bra.
Det låter ju bra! Är 1.6:an med 125 hk något att ha?
Är en 308 mindre tråkigt En prius???
Båda är transport a till b

308 1.6 har ofta bekymmer med
kam kedja och turbo plus lite franska el fel

Prius har ofta bekymmer med
Skrapande bak bromsar


Bägge är betydligt mer pålitlig än bmw eller golv
Okej hear me out. Jag är inte ute efter någon sportbil, jag vill ha en bekväm bil som ?tar min från a till b? men som inte ser ut som vad som helst. Jag tycker 308 är mycket snyggare än prius. Även om det är en jättebra bil så värderar jag utseende ganska högt, alltså blir det ingen prius.
Vad jag läst mig till ska 1.6 motorn vara bra, såklart det alltid finns risker med att saker och ting går sönder men det finns det ju med vilken annan motor som helst.

Diagnostekniker
2 591 Inlägg
22 augusti
#13
Kan du skruva?
Om ja - köp valfri fransk eller tysk bil.
Om nej - Toyota eller Honda.

Ärligt talat så är 95% av alla bilar dyngtråkiga, och då kan man lika gärna köpa något med god driftsäkerhet.

Up the RA

833 Inlägg
22 augusti
#14
Aesud skrev:
Muskelbil skrev:
Aesud skrev:
Hybrid_ skrev:
Prius mk3 är utan tvekan en bra bil. Tråkig? Ja, det är den. Men pålitlig och ekonomisk. En BMW är motsatsen. En 308 är inte dumt. Fransoser efter 2010-2011 är bra.
Det låter ju bra! Är 1.6:an med 125 hk något att ha?
Aesud skrev:

Det låter ju bra! Är 1.6:an med 125 hk något att ha?
Är en 308 mindre tråkigt En prius???
Båda är transport a till b

308 1.6 har ofta bekymmer med
kam kedja och turbo plus lite franska el fel

Prius har ofta bekymmer med
Skrapande bak bromsar


Bägge är betydligt mer pålitlig än bmw eller golv
Okej hear me out. Jag är inte ute efter någon sportbil, jag vill ha en bekväm bil som ?tar min från a till b? men som inte ser ut som vad som helst. Jag tycker 308 är mycket snyggare än prius. Även om det är en jättebra bil så värderar jag utseende ganska högt, alltså blir det ingen prius.
Vad jag läst mig till ska 1.6 motorn vara bra, såklart det alltid finns risker med att saker och ting går sönder men det finns det ju med vilken annan motor som helst.
308 1.6 är inte dålig men inte fel fri eller lika drift säker som Toyota 1.8 hybriden är
Hur en bil ser ut värderar vi olika högt
För mig är funktionen viktigare än designen
Finns också andra Toyota eller honda som är väldigt bra

833 Inlägg
22 augusti
#15
Jesper328 skrev:
Kan du skruva?
Om ja - köp valfri fransk eller tysk bil.
Om nej - Toyota eller Honda.

Ärligt talat så är 95% av alla bilar dyngtråkiga, och då kan man lika gärna köpa något med god driftsäkerhet.
Bra sammanfattning

28 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#16
Jesper328 skrev:
Kan du skruva?
Om ja - köp valfri fransk eller tysk bil.
Om nej - Toyota eller Honda.

Ärligt talat så är 95% av alla bilar dyngtråkiga, och då kan man lika gärna köpa något med god driftsäkerhet.
Är ingen mekaniker direkt men kan såklart skruva en del enklare grejer.

Klart det hade varit gött med en bil som nästan aldrig krånglar. Men jag tycker ändå det är stor skillnad på olika bilmärken och modeller. Samt att bilen allra mest ska användas till motorvägspendling så komfort och ljudnivå är väldigt viktigt för mig.

Of World
3 355 Inlägg
22 augusti
#17
1.6 hdi ska du ha helst utan ad blue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Gazer
60 Inlägg
23 augusti
#18
308 är knappast en problemfri bil. Problem med kamkedjan 1.6 och 1.6t (byte var 3000mil) 6000mil motorbyte pga oljeförbrukning, innan dess så är det blästring/rengörning av insugsventiler. Turbon är också ofta dålig på dom. Hjullager, abssensorer får du byta i parti och minut. AC som oftast inte fungerar pga kompressorn eller kondensorn eller läckande rör.
Håll dig borta från franska bilar om du inte tycker om och skruva och kela med din bil varje dag.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

833 Inlägg
23 augusti
#19
Aesud skrev:
Jesper328 skrev:
Kan du skruva?
Om ja - köp valfri fransk eller tysk bil.
Om nej - Toyota eller Honda.

Ärligt talat så är 95% av alla bilar dyngtråkiga, och då kan man lika gärna köpa något med god driftsäkerhet.
Är ingen mekaniker direkt men kan såklart skruva en del enklare grejer.

Klart det hade varit gött med en bil som nästan aldrig krånglar. Men jag tycker ändå det är stor skillnad på olika bilmärken och modeller. Samt att bilen allra mest ska användas till motorvägspendling så komfort och ljudnivå är väldigt viktigt för mig.
Har du ens kört en 308???

1 641 Inlägg
23 augusti
#20
Huu- håll dig borta från Franska bilar. Det är inget nytt o det har inte blitt bättre.
Samma jävla tragedier hela tiden- de kan göra vin, men bilar är de inget bra på.
Man ser ju hur de nästan skänker bort sin skit numer- både nytt,(helst leasing) eller som om du ska ha nåt på blocket. Finns bara en sort av billiga bilar- Fransk skit. Allt annat begärs det hutlösa priser på. Varför? Franska bilar har det andrahandsvärde de förtjänar...alla vet det- köp nåt bättre, o lycka till.. mvh/husse


Sök