3259
Sök

Citroen Berlingo ESP fel 2001

5 Inlägg
29 augusti
Trådstartare
#1
Skulle hjälpa grabben med hans Berlingo. Kan väl inte vara så svårt...
Problemet är att ESP-lampan tänds efter typ 100m - 2 km. När så sker slutar även abs att fungera men abs-varningen går inte igång förrän efter en tvärnit.
Om jag gör en tvärnit innan eps-lampan är tänd, då fungerar abs-systemet perfekt.
Om jag slår ifrån tändningen "i farten" även helt kort, då släcks eps-lampan direkt och systemet är ok till efter någon km eller några 100-tal metrar.
Det är alltså enbart eps-lampan som tänds.
Abs-givare bytta, ringar rengjorda, allt ser bra ut. Men kan inte bli kvitt problemet.
Felet alstrar ingen felkod om jag läser av med en billig kod-läsare.
Gammal bil men går i övrigt bra.
Tips?

Diagnostekniker
2 721 Inlägg
30 augusti
#2
Kommer du ens åt rätt styrdon med din felkodsläsare?
Rekommenderar att använda ett ordentligare verktyg för att kontrollera felkoder, och även vad som händer med t.ex hjulhastigheter innan och efter varningslamporna tänds.
Det är det mest grundläggande du kan göra för att försöka få en riktning att gå i.

Allt annat är bara att gissa, och det kostar pengar.
Senast redigerat av Jesper328 (30 augusti )

Up the RA

6 129 Inlägg
5 Inlägg
31 augusti
Trådstartare
#4
Visst behöver jag en bra läsare, men vad ska man handla om man inte har verkstad? Några förslag på "tillräckligt bra läsare" utan att ruinera sig?
Givare under servot...? Hur ska de fungera? Tänker att det är en missad signal eller något tryck som inte stämmer. Själva abs-funktionen är perfekt när den används.
Verkligen tacksam för input!

5 Inlägg
1 september
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Kommer du ens åt rätt styrdon med din felkodsläsare?
Rekommenderar att använda ett ordentligare verktyg för att kontrollera felkoder, och även vad som händer med t.ex hjulhastigheter innan och efter varningslamporna tänds.
Det är det mest grundläggande du kan göra för att försöka få en riktning att gå i.

Allt annat är bara att gissa, och det kostar pengar.

Någon rekommendation på läsare?
Snäppet under rena "verkstadsmodeller".

5 Inlägg
1 september
Trådstartare
#6
Kan nu konstatera att felet kommer efter ungefär samma sträcka om jag startar från garaget. Typ 1 km.
Då tänds ESP-lampan. inget annat. Kort av med tändningen och felet försvinner temporärt igen. Hur känsliga är egentligen abs-givarna? Tandringen ser "ok" ut men inte helt fräsch.

Diagnostekniker
2 721 Inlägg
1 september
#7
Cittratrix skrev:
Jesper328 skrev:
Kommer du ens åt rätt styrdon med din felkodsläsare?
Rekommenderar att använda ett ordentligare verktyg för att kontrollera felkoder, och även vad som händer med t.ex hjulhastigheter innan och efter varningslamporna tänds.
Det är det mest grundläggande du kan göra för att försöka få en riktning att gå i.

Allt annat är bara att gissa, och det kostar pengar.

Någon rekommendation på läsare?
Snäppet under rena "verkstadsmodeller".

Denna är hyfsad, dock så kostar licensen $100 per år.
https://www.google.com/search?q=topdon+ … ent=safari

Du har även billigare varianter av Topdon, Thinkcar, och Autel.
Jag föredrar Topdon.. inte för att de är bra, utan för att de är mycket bättre än alla andra.

Up the RA

5 Inlägg
1 september
Trådstartare
#8
jaka54 skrev:
Kan vara  de två givarna som sitter under bromsservot!

Vad mäter dessa?


Sök