1351
Sök

Komp V8 454

10 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#1
Köpt ett projekt som jag fick igång, gick rätt ok en stund sen börjar den poffa/smälla i avgas och orkeslös, tänkte nån ventil, gjort ett komptest. Gäller en 454:a med Holly lite stora skillnader. Allt i tändväg nytt och ställt TDC
Skillnader i komp för stort?
Bara riva och se om det är hel motorrenovering eller bara toppar?
1= 12,1
3= 11,9
5= 11,9
7= 11
2= 10,5
4= 12
6= 12
8=10,5


5 656 Inlägg
16 augusti
#2
Kompen ser rimlig ut tycker jag.

T.ex så tillåter VW 3bar differens mellan bästa och sämsta cylindern på sina bensinmotorer så tycker en gammal jänkare med dubbelt så många cylindrar borde nöja sig med samma toleranser.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 161 Inlägg
16 augusti
#3
Dugenti skrev:
Köpt ett projekt som jag fick igång, gick rätt ok en stund sen börjar den poffa/smälla i avgas och orkeslös, tänkte nån ventil, gjort ett komptest. Gäller en 454:a med Holly lite stora skillnader. Allt i tändväg nytt och ställt TDC
Skillnader i komp för stort?
Bara riva och se om det är hel motorrenovering eller bara toppar?
1= 12,1
3= 11,9
5= 11,9
7= 11
2= 10,5
4= 12
6= 12
8=10,5
Poffa/smälla låter ju mer som tändningen. Sitter alla tändkablarna rätt? Har du bytt konding och brytare?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

443 Inlägg
16 augusti
#4
jag hade nock kollad på förgasaren innan jag hade rivit den
specielt om den har ståt en längre tid. ultraljuds tvätt o lite nya packningar så du vet att den får soppa som den ska

10 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#5
doktorduett skrev:
jag hade nock kollad på förgasaren innan jag hade rivit den
specielt om den har ståt en längre tid. ultraljuds tvätt o lite nya packningar så du vet att den får soppa som den ska
Jag har koll på tändningen, sitter ny Hei och allt annat är bytt. Även ställt nollägetTDC. Inte fininställt. Har gått fint ett tag. Ny bensin.

Har tänkt på förgasaren. Skall börja där nästa vända. Gammal soppa kan ju blott gelé


10 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#6
Man vet ju inte om det stämmer men tidigare ägare har tydligen haft samma problem men då satt Ficher insprut och han trodde det va den som strula så bytte till förgasare.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 161 Inlägg
16 augusti
#7
Hur kommer det sig att du vill ha en bensinslukande 454 bigblock och inte en 350 smallblock eller en LS-motor? Jag hade en gång i tiden en 455 bigblock Pontiacmotor i en bil och det drog soppa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Hur kommer det sig att du vill ha en bensinslukande 454 bigblock och inte en 350 smallblock eller en LS-motor? Jag hade en gång i tiden en 455 bigblock Pontiacmotor i en bil och det drog soppa.

/Benny
Det vill jag inte, nån har tyckt att en pickup ska ha det. Jag tänkte om jag får den gå kan jag sälja och byta. Har även kikat på att lämna denna i inbyte vid köp av färdigrenoverad 350 så jag kan lägga tid på annat bilen behöver. LS konvertering ä intressant men vet inte hur mycke jobb.


Ubåtsingenjör
7 281 Inlägg
16 augusti
#9
Vettemannen skrev:
Hur kommer det sig att du vill ha en bensinslukande 454 bigblock och inte en 350 smallblock eller en LS-motor? Jag hade en gång i tiden en 455 bigblock Pontiacmotor i en bil och det drog soppa.

/Benny
Beror ju på vad man vill ha bilen till smile en big block är ofta starkt som en oxe, i en pick up passar det om man ska dra tungt.

I en båt är en big block överlägsen en liten 350

Kompet ser förövrigt helt okej ut
Senast redigerat av SportPilot (16 augusti )


443 Inlägg
16 augusti
#10
poffa smälla o orkeslös tyder  på för lite soppa
har du sån lasar termometer kan du kolla om den går på alla 8
starta upp den o mät grenröret vid varje utblås då ser du om den är lika varm på alla 8

10 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#11
SportPilot skrev:
Vettemannen skrev:
Hur kommer det sig att du vill ha en bensinslukande 454 bigblock och inte en 350 smallblock eller en LS-motor? Jag hade en gång i tiden en 455 bigblock Pontiacmotor i en bil och det drog soppa.

/Benny
Beror ju på vad man vill ha bilen till smile en big block är ofta starkt som en oxe, i en pick up passar det om man ska dra tungt.

I en båt är en big block överlägsen en liten 350

Kompet ser förövrigt helt okej ut
Stämmer! Och tack för komp kompetensen?


10 Inlägg
1 september
Trådstartare
#12
Har nu tvättat förgasaren och bytt allt i den, bör väl nu ställas in/bestyckas. Även monterat soppafilter:) Bytte även startmotor då gamla strula, blev en ANAB (som jag lovat mig själv att aldrig handla av igen)  som visade sig va ministarter och jag va rätt besviken på lite små saker vid montering men nu imponerar den, jäklar va tyst.

Bilen startar nu lätt men small vid gaspådrag. Hade nya stift låg så bytte alla stift och då går den som den skall på gaspådrag, kanske lite sämre när jag släpper från fullt och låter varvet sjunka och där snabbt möta med kraftigt gaspådrag, lite bludder kanske smäll en kort stund sen fint igen, kan va förgasarinställningar.

Den går som alltid knackigt på tomgång, mätte vacum som ligger på ca 5 men lägger jag foten lite på gas så tomgång höjs bliren ca 10, kanske vassare kam. mätaren fladdrar graftigt likaså bränsletrycksmätaren.
Tog ur nya stiften och de är svartsotiga direk så får nog jobba en del med förgasaren, Skall se hur den beter sig vid lite körning oxå som inte ä puttrande på gården


Påstängd
1 197 Inlägg
10 Inlägg
1 september
Trådstartare
#14
siiimooon skrev:
Kolla den här videon, kanske är något simpelt som behövs fixas!

Tackar!

Yes har kikat lite såna och skall ta en titt på denna oxå.
Nästa är att kika bränsletryck och ställa in flottörer ä tänkt



Sök