3074
Sök

Önskar snabb hjälp. Inför bilköp - "Bra att veta" Omborddiagnos...

6 Inlägg
21 september
Trådstartare
#1
Hej!

Vi står inför att eventuellt köpa en bil långt bort från där vi bor. Vi hoppas på att kunna åka och provköra bilen såklart men försöker förstå så mycket som möjligt innan. Kan inte så mycket om bilar.

Detta gäller en Skoda Octavia och vi har fått ett protokoll från en kontrollbesiktning som är gjord nyligen. Allt är godkänt (även om det skiljer 0,2 mellan höger och vänster på axel 2) men där står "Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske".

Det är lördag och det är svårt att få tag på någon Skodaverkstad och fråga om detta är något vi borde akta oss för. Kan kanske någon på forumet vägleda oss i om detta är ett varningsflagg?

Tusen tack på förhand.

* Voff voff *
10 582 Inlägg
21 september
#2
Kan lika gärna bero på besiktningsstationens utrustning. Inget jag hade brytt mig om egentligen.

Är det en från 1996 eller 2020...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

981 Inlägg
21 september
#3
Vad är det som skiljer 0.2 mellan höger och vänster på axel 2?

VAG har världens bästa bilar.

6 Inlägg
21 september
Trådstartare
#4
Brådhis skrev:
Kan lika gärna bero på besiktningsstationens utrustning. Inget jag hade brytt mig om egentligen.

Är det en från 1996 eller 2020...?

Tack! Den är från 2019! Hurså?

* Voff voff *
10 582 Inlägg
21 september
#5
Kastand294 skrev:
Brådhis skrev:
Kan lika gärna bero på besiktningsstationens utrustning. Inget jag hade brytt mig om egentligen.

Är det en från 1996 eller 2020...?

Tack! Den är från 2019! Hurså?

Kan finnas olika skäl till att bilen ej går att läsa ut om det är en -96 eller om det är en -19.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
21 september
Trådstartare
#6
candyweiss skrev:
Vad är det som skiljer 0.2 mellan höger och vänster på axel 2?

Det är rullbromsprovet:
Axel 2 vänster: 1,8
Axel 2 höger: 1,6

Har förstått det som att det är en acceptabel skillnad?

981 Inlägg
21 september
#8
Kastand294 skrev:
candyweiss skrev:
Vad är det som skiljer 0.2 mellan höger och vänster på axel 2?

Det är rullbromsprovet:
Axel 2 vänster: 1,8
Axel 2 höger: 1,6

Har förstått det som att det är en acceptabel skillnad?

Ja, ingenting att bry sig om.

VAG har världens bästa bilar.

6 Inlägg
21 september
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
Kastand294 skrev:
Brådhis skrev:
Kan lika gärna bero på besiktningsstationens utrustning. Inget jag hade brytt mig om egentligen.

Är det en från 1996 eller 2020...?

Tack! Den är från 2019! Hurså?

Kan finnas olika skäl till att bilen ej går att läsa ut om det är en -96 eller om det är en -19.

Men det sa inte dig något särskilt att den var från 2019? smile

Forummoderator
17 996 Inlägg
21 september
#10
Att datorn inte får kontakt med bilen är sak samma. En gång är ingen gång. MEN! Om problemet upprepar sig vid nästa besiktning blir det ombes. Då kan det bli dyrt! Föreslår att det inhandlas/lånas en enkel felkodsläsare som kan pluggas in innan köp. Får den kontakt så är det grönt. Bilvalet kommenterar jag inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
21 september
#11
Nu använder ju besiktningsmän ofta Autocom, vilket är en skräpprodukt.
Har fått samma grej med ?uppkoppling kan ej ske? på ett par bilar jag haft, även fast jag själv kopplat upp min dator och raderat felkoder 5 minuter tidigare.

Sen kan ju även säljaren t.ex ha plockat väck säkringen till diagnoskontakten för att dölja något.
Kan likväl vara kabelbrott eller fel på gatewaymodulen.

Up the RA

7 436 Inlägg
21 september
#12
Kastand294 skrev:
Hej!

Vi står inför att eventuellt köpa en bil långt bort från där vi bor. Vi hoppas på att kunna åka och provköra bilen såklart men försöker förstå så mycket som möjligt innan. Kan inte så mycket om bilar.

Detta gäller en Skoda Octavia och vi har fått ett protokoll från en kontrollbesiktning som är gjord nyligen. Allt är godkänt (även om det skiljer 0,2 mellan höger och vänster på axel 2) men där står "Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske".

Det är lördag och det är svårt att få tag på någon Skodaverkstad och fråga om detta är något vi borde akta oss för. Kan kanske någon på forumet vägleda oss i om detta är ett varningsflagg?

Tusen tack på förhand.

Är det fråga om privatköp eller bilfirma - och om det senare fallet MRF-ansluten?
Vid privataffär kan det stå dig dyrt om det inte går att ansluta till OBD-uttaget.
Kan vara manipulerat för att dölja något fel.
En varningsflagg för min del.
Härutöver tillhör ju inte Skoda/VAG marknadens bästa bilar.
Avstå, och kolla på Honda eller Toyota i stället.

Muskelbil
21 september
#13
En 2019 med trasig obd
Det blir många frågor om problem på garaget från dig om du köper den tror jag
2019 octavia är inte någon udda bil att hitta till salu men jag gissar att priset är riktigt bra på den eftersom du tänker åka långt för att köpa den
Varför är det ett riktigt bra pris är min själklara fråga

* Voff voff *
10 582 Inlägg
23 september
#14
Kastand294 skrev:
Brådhis skrev:
Kastand294 skrev:

Tack! Den är från 2019! Hurså?

Kan finnas olika skäl till att bilen ej går att läsa ut om det är en -96 eller om det är en -19.

Men det sa inte dig något särskilt att den var från 2019? smile

På en gammal bil spelar det mindre roll, före 2002 får tillochmed motorlampan lysa på besiktning. Men på en 2019 skulle jag, som andra också nämnt, iaf se till att prova så att det går att läsa ut koder.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
23 september
Trådstartare
#15
torsen skrev:
Kastand294 skrev:
Hej!

Vi står inför att eventuellt köpa en bil långt bort från där vi bor. Vi hoppas på att kunna åka och provköra bilen såklart men försöker förstå så mycket som möjligt innan. Kan inte så mycket om bilar.

Detta gäller en Skoda Octavia och vi har fått ett protokoll från en kontrollbesiktning som är gjord nyligen. Allt är godkänt (även om det skiljer 0,2 mellan höger och vänster på axel 2) men där står "Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske".

Det är lördag och det är svårt att få tag på någon Skodaverkstad och fråga om detta är något vi borde akta oss för. Kan kanske någon på forumet vägleda oss i om detta är ett varningsflagg?

Tusen tack på förhand.

Är det fråga om privatköp eller bilfirma - och om det senare fallet MRF-ansluten?
Vid privataffär kan det stå dig dyrt om det inte går att ansluta till OBD-uttaget.
Kan vara manipulerat för att dölja något fel.
En varningsflagg för min del.
Härutöver tillhör ju inte Skoda/VAG marknadens bästa bilar.
Avstå, och kolla på Honda eller Toyota i stället.

Tack för ditt svar! Det är en hyfsat stor firma med gott rykte så tror verkligen inte de försöker dra mig i örat med detta!

6 Inlägg
23 september
Trådstartare
#16
Muskelbil skrev:
En 2019 med trasig obd
Det blir många frågor om problem på garaget från dig om du köper den tror jag
2019 octavia är inte någon udda bil att hitta till salu men jag gissar att priset är riktigt bra på den eftersom du tänker åka långt för att köpa den
Varför är det ett riktigt bra pris är min själklara fråga

Priset är inte något vrakpris men ligger väl ganska bra till vad jag förstår. Men miltal, modell, år, pris och utrustning matchade våra behov bra. Jag har ett ganska flexibelt jobb och kan dessutom få lite jobb gjort på tåget, så det funkar bra att åka och titta på den.

Hoppas VERKLIGEN inte jag kommer behöva sitta och fråga här om tusen fel. Den som lever får se!

3 194 Inlägg
24 september
#17
Är det en välkänd firma är det nog inga bekymmer, men för din egen sinnesro kunde du ju be dom titta på det. Gärna i din åsyn.  Man kan se live vad tex motortemperatur är även med superbilliga scanners. Får dom fram det, har dom kontakt.

Men förväxla inte känd firma med ökänd. Googla lite om firman och sortera bort dom värsta kommentarerna. Alla kunder har inte rätt i sina krav, (faktiskt) och otur kan man alltid ha.

Annars, vilken verkstad som helst kan koppla upp den och se om dom får kontakt. Gör det inom ångerveckan.

Om ja, var det en tillfällig bugg i något.
En gång är ingen gång, som sagt.

Muskelbil
25 september
#18
Mossan1 skrev:
Är det en välkänd firma är det nog inga bekymmer, men för din egen sinnesro kunde du ju be dom titta på det. Gärna i din åsyn.  Man kan se live vad tex motortemperatur är även med superbilliga scanners. Får dom fram det, har dom kontakt.

Men förväxla inte känd firma med ökänd. Googla lite om firman och sortera bort dom värsta kommentarerna. Alla kunder har inte rätt i sina krav, (faktiskt) och otur kan man alltid ha.

Annars, vilken verkstad som helst kan koppla upp den och se om dom får kontakt. Gör det inom ångerveckan.

Om ja, var det en tillfällig bugg i något.
En gång är ingen gång, som sagt.

Är det en välkänd firma med gått rykte hade det varit reparerat

3 194 Inlägg
25 september
#19
Muskelbil skrev:
Är det en välkänd firma med gått rykte hade det varit reparerat

Men finns ens ett fel att fixa då?
Det vet vi inte.
Att inte bilprovningen fick kontakt där och då betyder inte nödvändigtvis att det är något fel alls.  "Något" gick snett där och då. Kanske deras utrustning....?


Sök