3310
Sök

Byta motor i s40 T4, vad behövs ?

243 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#1
Har en S40 T4 -98 ståendes med en rasad B4194T. Ska byta till en B4194T2 (T4 -00)

Vad behövs göras och vad behöver jag? Är rätt grön på området..

243 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#2
Ingen som vet ?
Räcker det att byta styrbox till -00 ? plug n play, behöver man programmera om boxen ? etc etc

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 oktober 2013
#3
marcus0510 skrev:
Ingen som vet ?
Räcker det att byta styrbox till -00 ? plug n play, behöver man programmera om boxen ? etc etc
Om du ska byta motor så räcker det inte att byta box givetvis.  Motorbytet är det enda du behöver göra för att byta motor.

Du kommer behöva en hylsnyckelsats och en 18mm nyckel samt torx.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dahlgren
450 Inlägg
11 oktober 2013
#4
torpis skrev:
marcus0510 skrev:
Ingen som vet ?
Räcker det att byta styrbox till -00 ? plug n play, behöver man programmera om boxen ? etc etc
Om du ska byta motor så räcker det inte att byta box givetvis.  Motorbytet är det enda du behöver göra för att byta motor.

Du kommer behöva en hylsnyckelsats och en 18mm nyckel samt torx.
Han behöver även en motorlyft om han inte är vrålstark.


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 oktober 2013
#5
A-Dahlgren skrev:
torpis skrev:
marcus0510 skrev:
Ingen som vet ?
Räcker det att byta styrbox till -00 ? plug n play, behöver man programmera om boxen ? etc etc
Om du ska byta motor så räcker det inte att byta box givetvis.  Motorbytet är det enda du behöver göra för att byta motor.

Du kommer behöva en hylsnyckelsats och en 18mm nyckel samt torx.
Han behöver även en motorlyft om han inte är vrålstark.
Ja, och kläder, coca cola, handtvättmedel etc  haha :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 Inlägg
28 december 2013
#6
marcus0510 skrev:
Har en S40 T4 -98 ståendes med en rasad B4194T. Ska byta till en B4194T2 (T4 -00)

Vad behövs göras och vad behöver jag? Är rätt grön på området..
Sitter typ i samma sits som marcus, funderar också på att sätta in en 4194t2 motor i en 4194t bil, måste man byta box? och i så fall måste man inte byta alla lås i bilen också?

Har försökt att klura ut vad som egentligen gäller, men är fortfarande osäker


354 Inlägg
28 december 2013
#7
Torpis första inlägg...
Motorbytet är det enda du behöver göra för att byta motor.

Du kommer behöva en hylsnyckelsats och en 18mm nyckel samt torx.


6 Inlägg
28 december 2013
#8
Tackar!


6 Inlägg
6 januari 2014
#9
Nu är motorn bortplockad från bilen men det finns ett par frågor och lite problem.

1) Hur gör jag med kablarna eftersom "kabelstammen" inte är helt identisk på b4194t och b4194t2, kan jag använda den gamla kabelstammen på den nya motorn (spridare, tändspolar osv.)?

2) På den nya motorn fick jag inte med ac-kompressor, och ac-fästena på dom motorerna är ju olika, kan jag flytta över den gamla "fästplattan" (en platta i aluminium) så att min gamla ac passar på den nya motorn?

3) Förutom koppling och packboxar på växellådan, vilka andra komponenter bör jag kolla och ev.byta innan jag monterar den nya motorn?


354 Inlägg
6 januari 2014
#10
Ang plattan så ska de va Bolt on:)


6 Inlägg
6 januari 2014
#11
rudarmy skrev:
Ang plattan så ska de va Bolt on:)
ok.. det var ju bra (tror jag), innebär det att jag kan använda min gamla servo också? dvs: servo, generator och AC, eller kommer jag att få flera otrevliga överraskningar wink


354 Inlägg
7 januari 2014
#12
Ska funka, vilken kamrem Du ska ha vet jag dock ej..
Du kan ju försöka få "facit" från torpis, han vet vad som funkar å inte:)


1 Inlägg
för 2 timmar sedan
#13
Hej!
Jag vet att den här tråden är död men har själv hamnat i samma sits. I bilen sitter en b4194T och jag kan bara hitta begagnade b4194T2 motorer. Vad är det som inte passar när man byter mellan dessa motorer eller går det bra att byta rakt av?

Om någon har en b4194T motor liggandes eller vet var den finns får de också gärna höra av sig.


Sök