3415
Sök

Fristående saxlyft köpråd

3 170 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
Verktygsboden lyfthöjd 1000mm
https://verktygsboden.se/garage-verksta … melsparrar

Verktygsboden lyfthöjd 1830mm (känns som det kommer vara vingligt på toppen?
https://verktygsboden.se/garage-verksta … 30mm-3-ton

Spikenservice Lyfthöjd 1000mm¨
https://www.spikenservice.se/fordonslyf … yftar-1-m/

Finns säkert massa andra fabrikat,
Någon som konkret info om en bra saxlyft att ha i garaget?
Höglyftande känns lockande, men känns inte säkert när bilen lyfts så högt? någon som använder någon av dessa?
Senast redigerat av Tobzter (för 7 timmar sedan)


Forummoderator
17 924 Inlägg
för 7 timmar sedan
#2
Givetvis ska de bultas fast i golvet. De är inte vingliga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 641 Inlägg
för 3 timmar sedan
#3
Jag finner ingen mening med låglyftande saxar.
Då kan man lika gärna gärna med höga pallbockar.

Har en del erfarenhet av höglyftande saxar, och har just nu en sådan på min plats på jobbet.
Älskar den lyften.
På tidigare arbetsplatser har jag ibland använt saxar, ofta då med skåpbilar.
Det enda problemet med dem var att när bilarna var av tyngre modell så kunde ramperna vika sig utåt.
Löstes genom att hänga på en förstärkning mellan ramperna för att hålla ihop dem.

En fördel jämfört med en tvåpelare är att det inte är så noga med hur rakt man kör in bilen.
En annan är att de tar mindre plats, speciellt om man bilar upp golvet och sänker ned den.
Sen så är ju en tvåpelare den ultimata billyften, men till 95% av alla jobb så funkar en sax.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA

Diagnostekniker
2 641 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
Jag finner ingen mening med låglyftande saxar.
Då kan man lika gärna köra med höga pallbockar.

Har mycket erfarenhet av höglyftande saxar, och har just nu en sådan på min plats på jobbet.
Älskar den lyften.
På tidigare arbetsplatser har jag ibland använt saxar, ofta då med skåpbilar.
Det enda problemet med dem var att när bilarna var av tyngre modell så kunde ramperna vika sig utåt.
Löstes genom att hänga på en förstärkning mellan ramperna för att hålla ihop dem.

En fördel jämfört med en tvåpelare är att det inte är så noga med hur rakt man kör in bilen.
En annan är att de tar mindre plats, speciellt om man bilar upp golvet och sänker ned den.
Sen så är ju en tvåpelare den ultimata billyften, men till 95% av alla jobb så funkar en sax.

Up the RA

3 170 Inlägg
för 53 minuter sedan
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Givetvis ska de bultas fast i golvet. De är inte vingliga.
Såg de nu. Men "låglyften" behöver inte bultas?
Senast redigerat av Tobzter (för 50 minuter sedan)


Fri fart för ett fritt folk!
14 033 Inlägg
för 49 minuter sedan
#6
hatara höglyftande saxlyftar   som en nödlösning möjligen men dom har noll stabiltet sidledes.. så fort man börjar ta i så rör sig hela bilen..   det gör den inte på en 2pelarlyft..   dessutom tar ramperna upp hela sidan på bilen vilket är jävligt opraktiskt..   inte skoj att göra stora jobb när ramperna är ivägen


säger krafigt nej till saxlyftar det är bara ett snålt dåligt sätt att lösa något..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök