3111
Sök

Knakar/knarrar i vänster fram

2 Inlägg
6 oktober
Trådstartare
#1
Hej, för ungeför 3 veckor sen så bytte jag dammask på vänsterfram drivknut (den yttre) då den var sönder. Nu i veckan så har de börjat knacka och knarra någonstans ifrån i hjulhuset och vet inte vad det är. Är det drivknuten som är dålig, eller vad kan det vara? De ?hackar? eller liksom studsar i bilen om jag svänger kraftigt och kör sakta framåt. Knackandet och knarrandet är konstant Oavsett hastighet eller om jag svänger. Vill inte beställa ny drivknut och chansa på att det kan vara det så tänker om någon kan säkra mig med att det är det som är felet eller om det kan vara något annat? Broms eller något liknande som är trasigt?

6 115 Inlägg
7 oktober
#2
Antagligen drivknuten! Du kollade väl hur kulorna såg ut och fyllde på nytt fett innan du satte på nya damasken?!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
7 oktober
#3
Denludne skrev:
Hej, för ungeför 3 veckor sen så bytte jag dammask på vänsterfram drivknut (den yttre) då den var sönder. Nu i veckan så har de börjat knacka och knarra någonstans ifrån i hjulhuset och vet inte vad det är. Är det drivknuten som är dålig, eller vad kan det vara? De ?hackar? eller liksom studsar i bilen om jag svänger kraftigt och kör sakta framåt. Knackandet och knarrandet är konstant Oavsett hastighet eller om jag svänger. Vill inte beställa ny drivknut och chansa på att det kan vara det så tänker om någon kan säkra mig med att det är det som är felet eller om det kan vara något annat? Broms eller något liknande som är trasigt?

Får jag säga vad jag tror så är det drivknuten. För du gjorde väl som Jaka skrev?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 Inlägg
7 oktober
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Antagligen drivknuten! Du kollade väl hur kulorna såg ut och fyllde på nytt fett innan du satte på nya damasken?!

Japp jag fyllde på med fett och kulorna såg väll enligt mig okej/bra ut.

Tack, jag kanske chansar på att det kan vara drivknuten då.

3 194 Inlägg
8 oktober
#5
Vad snackar vi för fordon?

Drivknutar ger  6-8 "klick" per hjulvarv. Speciellt vid vridmoment (acceleration) och tvär sväng.
Låter aldrig stillastående utom i extemfall, men då snackar vi knut full av grus, typ.

Gnekande eller klonk är snarare fjädern eller dess säten. Ev styrlager.
En brusten eller väldigt rostig fjäder med dålig gummiisolator i nedre tallrik kan börja låta efter man lyft dom.

Men alla framvagnar är inte lika.
Fjädersäten mm skiljer rejält.
Senast redigerat av Mossan1 (8 oktober )


Sök