1761
Sök

Bromsok

18 Inlägg
lördag 22:55
Trådstartare
Hej! Jag undrar om jag måste rengöra kolven (dammask sitter) om det runnit fram/ur bromsolja på den? Jag förstår inte riktigt, "badar" kolven i bromsolja inuti? Står så olika i alla forum...Vänligen Nina 940 -96

4 465 Inlägg
lördag 23:08
Jo,det kan man säga att kolven gör!
Bromsvätska heter det,men tror att 90% av alla säger bromsolja!  Men varför det läckt ut måste ju kollas,
Damasken tål bromvätska..

1 099 Inlägg
söndag 07:52
Ja kommer det ut bromsvätska ur damasken/kolven är något fel... Se över det snarast möjligt innan du upptäcker att bromsarna inte tar längre...

3 185 Inlägg
söndag 08:22
Är bromsVÄTSKAN spilld från flaska, luftnippel eller liknande är allt ok.
Olja får inte finnas i systemet.
Bromsvätskan är ingen petroliumprodukt.

En läcka från kolvpackning eller annat är farligt på riktigt.

6 097 Inlägg
söndag 15:49
Om det läcker ut bromsvätska så måste du byta hela cylindern!
Kolven "badar" inte i bromsvätska inuti damasken. Innanför damasken ska det vara helt torrt!
Senast redigerat av jaka54 (söndag 15:52)

18 Inlägg
söndag 22:58
Trådstartare
Tack för alla svar! Mm kanske jag ska förtydliga...jag satte på ett nytt bromsok,...luftade tills med en kompis och allt var fint! Sen skedde det stora misstaget pga dålig kommunikation och missförstånd...jag hade ännu inte satt dit själva bromsbeläggen...och min vän var i steget att "yes nu kan vi kolla om det är tätt och trycker på bromsen (nippel åtskruvad) varpå kolvarna nästan flyger ut såklart o det rinner då ut bromsVÄTSKA!! Jobbet var ju nästan klart så nu beh jag få lite hopp om att det kommer att kunna lösa sig lätt...hm...Tänker att det kan lösa sig om jag tar bort dammaskerna, rengör m cleaner och sen sätter tillbaka allt (o givetvis ser till att det finns tillr m dot4 i systemet.) Eller tänker jag fel?! Tack igen!!!

18 Inlägg
söndag 22:59
Trådstartare
och det jag menade med "badade" är att när kolven är minst synlig, är den då inte i kontakt med bromsvätskan??

2 388 Inlägg
måndag 00:21
Det är ett hydraulsystem... Vätskan pressar kolven utåt... Kolven "badar" inte i vätska, vätskan ligger bakom kolven och tvingar ut den när trycket stiger.

1 099 Inlägg
måndag 01:28
Förmodligen är det inte värre än att du rengör och pillar tillbaka kolv och damask igen. Sen luftar en gång till naturligtvis. Tråkigt extrajobb men man lär sig av misstagen.

3 185 Inlägg
måndag 06:02
Ninjo skrev:
och det jag menade med "badade" är att när kolven är minst synlig, är den då inte i kontakt med bromsvätskan??

Då vet vi varför det var bromsvätska där.

En hydrualkolv som I detta fallet "badar" i vätskan inuti oket. Svar ja.
Det blir tryck i oket och kolven pressas ut via hydrualisk kraft. Det är vätska ända fram till kolvpacknkngen, men den du ser utifrån är en dammskyddsdamask så inte smuts kommer i springan mellan kolv och lopp. Ingen hydrualisk tätning.

Tryck tillbaka kolven, lufta igen torka rent, läcktesta med att bromsa STENHÅRT med motorn igång för full servohjälp.  Du behöver inte vara rädd för att paja något. Det ska det klara med marginal.  Går det sönder något var det ett bra tillfälle som stillastående.

18 Inlägg
måndag 08:51
Trådstartare
Tack för alla svar! Då är det som jag tänkt...Ha en fin dag!

18 Inlägg
måndag 08:53
Trådstartare
Och en sak till...Måste jag ta loss kolvarna och rengöra de? Eller kan de sitta kvar på oket???

6 097 Inlägg
måndag 09:40
Det är bara att pressa in kolven/kolvarna  och sätta tillbaka oket!

18 Inlägg
måndag 10:26
Trådstartare
Hm ok...men blir det tillräckligt rent då med tanke på att all bromsvätska ska tvättas bort...? Tack igen!

7 412 Inlägg
måndag 11:44
Sen - min gamla käpphäst - se till att ha en lämplig kloss under bromspedalen, så att du inte kan trampa bromspedalen i botten - vilket kan medföra att kolvpackningen i cylindern kan tvingas över vändkanten i cylindern och skadas/deformeras, så att den börjar läcka.

18 Inlägg
Igår 11:04
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Ninjo skrev:

Då vet vi varför det var bromsvätska där.

En hydrualkolv som I detta fallet "badar" i vätskan inuti oket. Svar ja.
Det blir tryck i oket och kolven pressas ut via hydrualisk kraft. Det är vätska ända fram till kolvpacknkngen, men den du ser utifrån är en dammskyddsdamask så inte smuts kommer i springan mellan kolv och lopp. Ingen hydrualisk tätning.

Tryck tillbaka kolven, lufta igen torka rent, läcktesta med att bromsa STENHÅRT med motorn igång för full servohjälp.  Du behöver inte vara rädd för att paja något. Det ska det klara med marginal.  Går det sönder något var det ett bra tillfälle som stillastående.

Hur mycket behöver rengöras,på kolvarna alltså? Ska jag få ut de så mycket det går utan att de ploppar ut och rengöra eller hur tänker du? Någon som svarat mig nedan också att jag behöver ha en kloss när jag testbromsar...motsäger era svar varandra? Eller är det skillnad för att motorn är igång...antar ej. Tack!

1 099 Inlägg
Igår 12:39
Förmodligen har kolven i princip ploppat ut redan, iochmed att vätskan forsat ut har du iallafall passerat packningen. Bromsvätskan är inte aggressiv mot gummi men det är ju bra att torka upp så mycket som möjligt ändå.
Sen var noga med att kolla så att tätning och damask ligger på rätt ställe innan du trycker tillbaka kolven.

Det är inte fel att ha en kloss eller något emellan när du provbromsar, just för att hindra kolven från att åka för långt ut. Sen får du ju ett helt annat tryck i systemet om det finns något som tar emot såattsäga.

Du får inte högre bromskraft för att motorn är igång, men pedalen blir mer lättrampad kan man väl säga.

Sök