1844
Sök

Ersättning för krockskada/parkeringsskada

202 Inlägg
måndag 08:10
Trådstartare
Var en drummel som backade på mig på en parkering i somras då hon hade ögonen på annat. Resulterade i att båda spolmunstyckena till främre belysningen sprack.

Nu är min bil så gammal, en Honda Accord från 1992, så verkstaden som handhar försäkringsärendet kan inte ta på sig att reparera eller bedöma vad en reparation skulle kosta då det inte finns varjen stötdämpare (som spolmunstyckena sitter på) eller spolmunstycken att få tag i nytt. Har själv letat som en dåre efter begagnade delar utan resultat.

Nu var jag och försökte skruva loss stötdämparen själv igår då jag var så frustrerad över situationen, för att konstatera att de är fastskruvade från insidan, varav den ena skruven knappt går att komma åt.

Andra Honda-modeller har tydligen inte sitt spolarmunstycke fastskruvat utan fäst med en metallclip från insidan. Jag vet inte om det går att sätta dit en sådan eller om det är risk för att det inte håller.

Så just nu ligger hela skaderegleringen på is då ingen verkstad vill peta på det och försäkringsbolaget vill veta från verkstaden om det går att laga och vad det kostar.

De som är vållande har ringt mig vid flera tillfällen och erbjudit lösningar på problemet, typ kolla skroten, etc, men är ju fortfarande att någon måste byta skiten, och det kostar ju både tid och pengar.

Hur fasen går man vidare med detta egentligen? Ska man begära en tusenlapp från vållande förare och låta det vara? Blir väl snart preskriberat kanske?

497 Inlägg
måndag 08:50
Lär väl inte gå igenom nästa besiktningen om inte strålkastarspolningen fungerar?

492 Inlägg
måndag 08:51
du får ta ett rejält snack med ditt försäkringsbolag, det bara dom som kan lösa detta

202 Inlägg
måndag 09:50
Trådstartare
krambriw skrev:
Lär väl inte gå igenom nästa besiktningen om inte strålkastarspolningen fungerar?

Är det säkert att det är krav på att strålkastarspolningen verkligen fungerar? Att spolning till vindrutan funkar köper jag men trodde inte det var krav på strålkastarna...

202 Inlägg
måndag 10:02
Trådstartare
doktorduett skrev:
du får ta ett rejält snack med ditt försäkringsbolag, det bara dom som kan lösa detta

det är motpartens försäkringsbolag som är på pucken. Mitt försäkringsbolag vill inte blanda sig i, de tycker dessutom jag är lika vållande eftersom jag försökte backa undan...

7 387 Inlägg
måndag 10:26
krambriw skrev:

joo bara krav på att spolning ska fungera på bilar med xenon och led, har kopplat ur ett gäng genom åren, smile

202 Inlägg
måndag 10:57
Trådstartare
granadadr skrev:
krambriw skrev:

joo bara krav på att spolning ska fungera på bilar med xenon och led, har kopplat ur ett gäng genom åren, smile

Skulle definitivt vilja koppla ur motorn till strålkastarspolningen, den fyller ingen större funktion just nu och kommer bara åt knappen inne i bilen så det sprutar spolarvätska åt alla j*vla håll...

492 Inlägg
måndag 11:37
verkar jätte skumt att ditt bolag inte vill hjälpa dej, skyldig eller ej
jag hade kontaktat dom igen o bet om att prata med någon chef
vilket bolag har du ?
har du övervägt att åka till en honda verkstad,
den verkstad du har verkar inte så kompetent

202 Inlägg
måndag 11:51
Trådstartare
doktorduett skrev:
verkar jätte skumt att ditt bolag inte vill hjälpa dej, skyldig eller ej
jag hade kontaktat dom igen o bet om att prata med någon chef
vilket bolag har du ?
har du övervägt att åka till en honda verkstad,
den verkstad du har verkar inte så kompetent

Har Länsförsäkringar, motparten har Folksam. Ska leta fram vad de skrev till mig när jag kommer åt en dator.

Den verkstad jag pratade med är auktoriserad Honda-verkstad, det var den närmsta (10 mil) från mig.

* Voff voff *
10 560 Inlägg
måndag 12:00
Det är ju just för händelser som detta som försäkringen finns så jag hade nog bett att få prata med någon som kan sitt jobb... Det är försäkringsbolaget som ska anvisa en lämplig verkstad som de har avtal med och sedan ska allt regleras och lösas den vägen. Vill de av någon anledning lösa in bilen pga detta så är det så, men då borde det vara möjligt för dig att få en rimlig summa samt behålla bilen. Men det förutsätter ju då att du pratar med rätt person...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

202 Inlägg
måndag 16:05
Trådstartare
Brådhis skrev:
Det är ju just för händelser som detta som försäkringen finns så jag hade nog bett att få prata med någon som kan sitt jobb... Det är försäkringsbolaget som ska anvisa en lämplig verkstad som de har avtal med och sedan ska allt regleras och lösas den vägen. Vill de av någon anledning lösa in bilen pga detta så är det så, men då borde det vara möjligt för dig att få en rimlig summa samt behålla bilen. Men det förutsätter ju då att du pratar med rätt person...

Ja man tycker det vore de som ska anstränga sig för mig och inte tvärtom. Men det här med att skrota bilen... om försäkringsbolaget konstaterar att skadan är för orimlig att betala reparation för med tanke på bilens ålder.. kan de tvinga mig att skrota den för att få ut något på skadan?

Ska sätta mig och ringa imorgon igen när jag är lite piggare.

Det här svaret fick jag från mitt försäkringsbolag i september:
Vad jag kan se så är det ett delat ansvar på er då bägge parter backar.
Men vi har inte fått något svar från Folksam.
Handläggaren har bett Folksam (motpartens Försäkringsbolag) kontakta dig.

Vad det gäller hjälp med bildelar kan du kontakta våra skadetekniker kanske de kan tipsa.

Ska jag tolka det som att Länsförsäkringar lägger locket på? Har fått ett nummer på Folksam från en som hade hand om ärendet, och han bollade vidare svar från verkstan som sa att det inte fanns delar. Är väl där jag hamnat, ungefär.

...sen vet jag inte varför de påstår att båda parter är skyldiga. Det är drummeln i bilen som backar på mig och jag hinner nätt och jämt få in backen innan det smäller...
Senast redigerat av skreech3 (måndag 16:07)

7 412 Inlägg
måndag 17:21
skreech3 skrev:
Det här svaret fick jag från mitt försäkringsbolag i september:
Vad jag kan se så är det ett delat ansvar på er då bägge parter backar.

...sen vet jag inte varför de påstår att båda parter är skyldiga. Det är drummeln i bilen som backar på mig och jag hinner nätt och jämt få in backen innan det smäller...

Av ovanstående drar jag den slutsatsen att ni båda backade, [i]även om du nätt och jämnt hinner få i backen innan det smäller.

Då är båda ansvariga för det inträffade, och ditt försäkringsbolag kommer med all sannolikhet att få stå för skadorna på "drummelns" bil = det kommer att kosta dig självrisken på trafikförsäkringen - som jag antar att du har - annars befinner du dig i en ytterst obehaglig situation.

497 Inlägg
måndag 17:22
Men det betyder väl att skadan och skulden till den fortfarande är oreglerad?? Eller har Folksam meddelat dig att motparten bedömts vara skyldig?

Tycker det låter på det du skriver som att det fortfarande "hänger i luften". Delat ansvar, som ditt bolag tydligen säger, innebär att var och en får stå för skador på egna fordonet själva. Det blir då med egna bolaget, dvs du kommer få ta skadorna på din bil med ditt bolag. I sådana fall gäller det att du har vagnskadeförsäkring. Frågan är om du har på en, vad jag förstått, gammal bil??

7 412 Inlägg
måndag 17:27
skreech3 skrev:
doktorduett skrev:

det är motpartens försäkringsbolag som är på pucken. Mitt försäkringsbolag vill inte blanda sig i, de tycker dessutom jag är lika vållande eftersom jag försökte backa undan...

Det låter ju inte bra att ditt eget försäkringsbolag tycker att du är lika vållande!

2 388 Inlägg
måndag 17:29
krambriw skrev:

Johodå. Jag har besiktat mina bilar utan strålkastarspolning i snart 20år. Finns inget krav på fungerande spolning(eller strålkastartorkare, för den delen) på så gamla bilar... Det var väl först när xenon blev standard det blev krav på det.
Senast redigerat av Lucif3r (måndag 17:31)

202 Inlägg
måndag 18:56
Trådstartare
Utifrån vad jag beskrev och skissade till den skadeanmälan jag gjorde så har jag svårt att förstå att jag skulle vara vållande. Jag kommer på en parkering, vållande backar ur sin bil från en parkering och jag stannar fordonet. Tänker i min dumhet att den här bilen ser mig och bromsar i tid, vilket inte är fallet, och när jag väl inser att hon inte tänker stanna så börjar jag försöka backa därifrån, men hinner inte mer än reagera innan det smäller.

Det kanske tolkas annorlunda av andra, inte vet jag. Jag har inte ens börjat backa när det smäller. Hon som backar befinner sig i en parkeringsficka så i regel borde väl hon iaktta väjningsplikt, plus att man väl alltid har mer ansvar när man backar ett fordon att hålla god uppsikt bakåt.

202 Inlägg
måndag 18:57
Trådstartare
Jag har trafikförsäkring på bilen obs.

492 Inlägg
måndag 19:19
har du ringt ditt förs bolag ?
för vi kan inte hjälpa dej, du måste stå på dej o få ett svar från ditt bolag. dom kan inte bara skita i dej o skicka dej vidare till motpartens bolag.
det dom som ska fixa o inte du
om dom vill skrota bilen har du all rätt o säga. då skiter vi i allt, men räkna då inte med någon ersättning. men kanske i kan förhandla fram en summa men räkna inte med det.
sen kan du montera bort allt som har med strålkastar spolningen att göra o

4 135 Inlägg
måndag 19:48
När mortparten är vållande kan inte bolaget tvinga av er bilen, men du bör rimligen ha ersättning för värdeminskning
https://www.konsumenternas.se/arkiv---n … -losas-in/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

497 Inlägg
måndag 19:55
Det låter ju inte bra att ditt eget försäkringsbolag tycker att du är lika vållande!

Nej verkligen inte. Och bara trafikförsäkring. Det förklarar ditt egna bolags ointresse, dom kommer aldrig hjälpa dig med din bils skador

Sök