jo92 skrev:
Hej!
Är novis på bilar och har två olika funderingar kring min Opel Vectra Caravan 2,2 från 2004. Bilen har gått 20 000 mil.
Upptäckte i vintras (kort efter köp, har skrivit om detta här tidigare) att bilen slukade otroliga mängder olja. Jag märkte det även vid vardagskörning men det blev extra tydligt vid långkörningar där en i princip full oljetank försvann på omkring 130 mils körning. Ingen olja som läckt ut under bilen vad jag märkt. Efter ett tag lämnade jag in bilen på verkstad som i princip utfärdade en dödsdom. Slitna kolvringar var enligt dem problemet, och de sa att den inte skulle gå igenom nästa besiktning. Om jag förstått det rätt isåfall på grund av höga utsläppsvärden som orsakas av oljeförbrukningen (?).
Nu på senare tid har den inte alls slukat olja på samma sätt. Under senaste månad har jag inte kört några långkörningar men daliga resor på ett par mil och andra kortare körningar, plus några enstaka på omkring 9 mil.
Jag gjorde idag en test av bilen på bilprovningen (inte en kontrollbesiktning men med samma tester), och där var bilen okej.
Så frågan är, hur kan problemet helt plötsligt ha löst sig själv? Skulle det kunna bero på kortare körningar? Har en längre körning inplanerad till helgen och funderar på om det isåfall är dumt att göra det med den här bilen med tanke på en kommande kontrollbesiktning, om det skulle påverka utsläppsvärdena. Men har ingen aning om långkörning eller inte är relevant?
Sedan har jag problem med flera lyktor (bland annat blinkers bak, stopplykta höger och positionslykta bak höger yttre). Har bytt lampor men fungerar fortfarande inte. Hittade ett säkringschema (se länk nedan), men tycker inte alla lysen verkar finnas angivna där? Provade att byta säkring på vad som borde vara stopplyktan (Nr. 6 brake light). Utan resultat. Där nånstans slutar min förmåga, nån som har tips på vad jag mer kan kola själv eller blir det smidigast att lämna in bilen?
https://www.youtube.com/watch?v=VSPm5ZOu0OcTack på förhand!