Har två bakaksel alternativ till ramen. Volvo 240 av okänd årsmodel och en Ford personbils aksel som borde vara från 1940. Ford akseln borde om jag förstått rätt vara identisk med den som suttit i bilen orginal förutom bultmönstret som är 5 X 5,5 tum på 1940 akslarna. Båda akslarnas skick är ett frågetecken.
För Volvo akseln talar skivbromsar och lätt tilgängliga reservdelar med möjlighet att byta utväxling. Ford akseln skulle vara tids korrekt och verkar om dom är i skick som ganska hållbara.
Tänkte i detta inlägg kolla lite på Volvo akseln och hur den passar i ramen.
Verkar vara en 1030 aksel och den har inte hastighets givare i diff locket vilket borde betyda äldre aksel.
Tagit lite mått på akseln och ramen. Avståndet mellan fälg anläggnmingsytorna c.1400mm, bromssköld till bromsköld c. 1245mm, rambredden c.1128mm. spårvidden på Volvo 240 är enligt nätet 1350mm vilket om jag räknat rätt borde ge en et på 25 på orginal fälgar. Med en 5,5 tum bred fälg med ET 25 skulle det ge ett innermått till däckets innerkant vid fälgen enligt formeln akselbredd – (2*ET)- (2 *0,5 fälgbredd i mm) => 1400mm-(2 X 25mm)-139,7mm= 1210,3mm.
Det i sin tur ger en teoretisk frigång mot ramen på (1210,3-1128)/2= 41,15 mm per sida. Eftersom fälgbredden inte mäts till fälgens bredaste punkt får man ta bort minst 10mm till per sida och i tillägg till det är däcket bredare än fälgen så igen minst 10mm bort från frigången. Då blir det kvar ~20mm frigång mot ramen per sida med monterade däck. Det känns lite väl tight och ger väldigt lite spelrum att laborera med däck och fälgbredder.
Fordens orginal spårvidd bak enligt nätet är 1480mm att gämföra mot 240:ans 1350mm.
Ett bättre alternativ vore troligen en 740 bakaksel den skall ha en spårvidd på 1460mm och då är man ganska nära Fordens orginal spårvidd. Tror 740 fälgar har samma ET som 240 så då borde 740 akseln vara 110mm bredare än 240 vilket skulle ge 55mm frigång till per sida mot ramen.