2166
Sök

Toyota Hiace 1991 startar inte trots nytt batteri.

30 Inlägg
12 november
Trådstartare
#1
Toyota Hiace 1991.

För en dryg månad sedan hade jag en del bekymmer med att bilen inte startade på morgonen. Jag fick plocka ut batteriet och ladda det. Sen gick det att köra. Det hände vid tre tillfällen på 10 dagar. Jag tänkte att det berodde på att det börjat bli kyligare och att jag vid denna tiden på året kör mycket lite med min skåpbil. Eftersom batteriet hade några år på nacken beställde jag ett nytt. Har använt det i en månad.

Gamla batteriet: Tudor TB605, 60Ah, 390A.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-93f47fd9f7c53fa39f20a52435de4905.jpg

Nya batteriet: Tudor TB605, 60Ah, 480A.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-84d12cd92724a9887a6c19cf978b252d.jpg

Efter att jag bytte batteri har bilen fungerat bra tills igår. Igår morse startade den inte. Jag tog in batteriet och laddade i en timme, testade att sätta i det men det startade inte. Lät batteriet stå och laddas helt fullt i 23 h med min CTEK-laddare. Stoppade in batteriet men bilen startade inte.

Då jag försöker starta händer ingenting, ingenting hörs. Det hörs inga klickanden/knäppningar. Det enda som händer är att strömmen till radion tänds och några av de "vanliga lamporna" tänds på panelen. Radio, kupébelysning och lyktor fungerar. Batteriet är nytt och kontakterna är fina, även ringarna som träs på batteripolerna ser bra ut.

Jag är inte duktig på att meka med bilar, men tänkte att det kanske finns något jag kan testa innan jag ev bestämmer mig att få bilen bärgad till verkstad och felsökt/åtgärdad. Alla tips är välkomna!

30 Inlägg
13 november
Trådstartare
#2
Provade att knacka på startmotorn och solenoiden. Hjälpte inte.
Vad mer kan jag testa?

Surt betala 1500 kr i självrisk för att bärga skåpbilen till verkstad.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
13 november
#3
TRB skrev:
Provade att knacka på startmotorn och solenoiden. Hjälpte inte.
Vad mer kan jag testa?

Surt betala 1500 kr i självrisk för att bärga skåpbilen till verkstad.

Har du ingen kompis som kan hjälpa dig att bogsera bilen till verkstaden? Manuell går jättebra men vissa automater får man inte bogsera eller bara visst antal kilometer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 169 Inlägg
13 november
#4
Händer inget när du vrider om tändningsnyckeln så är antagligen solenoiden kass. Man kan bara byta den . Kostade mig 350:- för tre år sedan när jag hade samma fel.


30 Inlägg
13 november
Trådstartare
#5
Tvärs genom Malmö 21 km. Bökigt.
Minns då den bogserades för ca 10 år sedan. Bogserlina gick av...

Testat med båda batterierna igen, knackat på startmotorn, sprayat 5-56 på kabelkontakter. Fortfarande händer och hörs inget vid försök till start.

Trodde att det kanske var någon säkring som pajat, men säkringar är mest till lyktor.

Vet fasen vad jag ska testa med?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
13 november
#6
TRB skrev:
Tvärs genom Malmö 21 km. Bökigt.
Minns då den bogserades för ca 10 år sedan. Bogserlina gick av...


Testat med båda batterierna igen, knackat på startmotorn, sprayat 5-56 på kabelkontakter. Fortfarande händer och hörs inget vid försök till start.

Trodde att det kanske var någon säkring som pajat, men säkringar är mest till lyktor.

Vet fasen vad jag ska testa med?

Då är det väl bara att betala 1500 kr. Bogserar man rätt så går inte linan av. Det är den som blir bogserad som ska bromsa båda bilarna så att linan hålls sträckt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

30 Inlägg
13 november
Trådstartare
#7
Tack för god råd. Något direkt tips på vad jag kan testa för att den ska starta (förutom ny solenoid)?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
13 november
#8
TRB skrev:
Tack för god råd. Något direkt tips på vad jag kan testa för att den ska starta (förutom ny solenoid)?

Är det förgasare så borde det gå lätt att knuffa eller bogsera igång den. Startar den då så borde det vara solenoiden eller startmotorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 136 Inlägg
13 november
#9
Det enklaste är nog att ta fram multimetern och mäta om det kommer fram ström till startmotor och solenoid. Passa på att kontrollera alla el-anslutningar där.


Fri fart för ett fritt folk!
14 176 Inlägg
13 november
#10
Steff240 skrev:
Det enklaste är nog att ta fram multimetern och mäta om det kommer fram ström till startmotor och solenoid. Passa på att kontrollera alla el-anslutningar där.

ja nog ingen dum ide kan vara många grejer   


sen antar man ju att den är manuell då går det alltid att puttta eller dra igång den.. och köra den.. 

att linan går av är i regel fel från den bogserande bilen  man får helt enkelt ligga med foten på bromsen och hålla linan sträckt

men skulle ju bara dra igång den och köra oavsätt..    då får man dessutom veta om det är något mer som felar om den går igång är det nog bara startmotorn som är paj..

Kör fort så hinner inget hända...

1 701 Inlägg
13 november
#11
Hmm, kolla den tunna kabeln som går till startmotorn...spraya med kontaktspray. Funkar inte detta, lägg direktström på denna från matningen till startmotorn..grov anslutning. Kolla så du har spänning här 12,6v Brukar funka med en radiomejsel att kortsluta dessa. Inget liv då heller, kolla så startmotorn har jord. Jordad i blocket, så dra nån skruv till startmotorn. Ev jorda med startkabel från bra jord direkt till startmotorn. Fortfarande dött- kortslut mellan de grova anslutningarna på starten. Dött- byt startmotor- ingen fipplar med att byta solenoid eller kolbyte längre. En startmotor kostar inget längre- made in Kina o håller nog nåt år.- Lycka till /Husse

30 Inlägg
14 november
Trådstartare
#12
Steff240 skrev:
Det enklaste är nog att ta fram multimetern och mäta om det kommer fram ström till startmotor och solenoid. Passa på att kontrollera alla el-anslutningar där.

Hur kollar jag det med multimeter? Var på startmotorn/solenoiden mäter jag?

30 Inlägg
14 november
Trådstartare
#13
husseman skrev:
Hmm, kolla den tunna kabeln som går till startmotorn...spraya med kontaktspray. Funkar inte detta, lägg direktström på denna från matningen till startmotorn..grov anslutning. Kolla så du har spänning här 12,6v Brukar funka med en radiomejsel att kortsluta dessa. Inget liv då heller, kolla så startmotorn har jord. Jordad i blocket, så dra nån skruv till startmotorn. Ev jorda med startkabel från bra jord direkt till startmotorn. Fortfarande dött- kortslut mellan de grova anslutningarna på starten. Dött- byt startmotor- ingen fipplar med att byta solenoid eller kolbyte längre. En startmotor kostar inget längre- made in Kina o håller nog nåt år.- Lycka till /Husse

Tack, husseman.
Kabeln ser OK ut.
"lägg direktström på denna från matningen till startmotorn..grov anslutning". Sorry, förstår inte. Ska jag fästa en kabel i batteriets pluspol och dra den till startmotorn?
"Brukar funka med en radiomejsel att kortsluta dessa." Hur gör man det?

Du har säkert jättebra råd, men jag är riktig amatör.

Ett problem är att startmotorn nås under skåpbilen. Där är trångt som attan.

30 Inlägg
16 november
Trådstartare
#14
Drog igång bilen så nu är den hos verkstaden. De ska kolla på den i nästa vecka.

Vad tror ni om att felet skulle vara startreläet?

6 169 Inlägg
16 november
#15
Jag bytte solenoiden på min Audi 100  för ca 5 år sedan. Kostade bara 300:- .Hur enkelt som helst att byta. Varför betala 1500:- eller mer för en ny startmotor när det kan vara solenoiden??!


1 701 Inlägg
21 november
#16
Hmm, vi lever i en tid där du kan köpa en ny startmotor för 1k på trodo, att mecka med en old o rostig startmotor kan man göra, om man har mkt. fritid (förmycket kanske). Men bara att inse att det är inte nåt man tjänar massa pengar på. Som hobbyverksamhet eller för att lära sig hur saker funkar...javisst. Man kan byta kol o löda o fixa- men vi lever i en tid, där man byter saker billigare än att fixa dom. Som verkstad är det helt uteslutet att lägga tid på att "renovera" en startmotor- då arbetskostnaden är så dyr. - o Kina delar e´så billiga.
Men det är så det funkar, sen kan man tycka va man vill om det.
mvh/husse

30 Inlägg
3 december
Trådstartare
#17
Hämtade bilen idag. Problemet var startspärren.

Jag förstår inte hur startspärren aktiverats? Någon som har en bra förklaring?

* Voff voff *
10 658 Inlägg
3 december
#18
Startspärr på en Hiace från 1991? Då är det något eftermonterat ihop med larmet (kan det vara ett CarGard 950S tex?). Troligen har larmet slagit i startspärren när det blev strömlöst kan man misstänka.
Senast redigerat av Brådhis (3 december )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

30 Inlägg
4 december
Trådstartare
#19
Brådhis skrev:
Startspärr på en Hiace från 1991? Då är det något eftermonterat ihop med larmet (kan det vara ett CarGard 950S tex?). Troligen har larmet slagit i startspärren när det blev strömlöst kan man misstänka.

Det var intressant.
Jag fick monterat ett larm Kombi-gard som jag använde ca 2008-2010. Det strulade en del så jag använder det inte längre, men det sitter kvar. Vet inte om förra ägaren (köpte bilen 2008) hade larm, men jag har för mig att det satt en larmdekal med en bulldog och "Car-Gard".

Jag antar att det klokaste borde vara att avlägsna larmet/larmen? Men jag har inte den blekaste aning om hur man tar bort. Vill inte knipsa fel kablar.


Sök