3849
Sök

VW / Stellantis / Renault fem eller sjusitsig " minibuss" ?

1 575 Inlägg
12 april
Trådstartare
#1
Vad säger ni... är det några större kvalitets skillnader på t.ex Stellantis ( Toyota Proace City verso,Citroen Berlingo Multispace, Peugeot Partner och Opel Combo) , VW Caddy life och Renault Kangoo (Mercedes T klass är väl i princip en något upphottad Kangoo).

Vet ni ytterligare märken och modeller i det segmentet?

Gärna elbil men... de jag sett av ovanstående är ju väldigt dyra sett till vad man får i räckvidd och prestanda, tycker jag.

Vad ser ni för för/nackdelar mellan bensin och diesel vad det gäller ovanstående modeller.

Vi kör tillräckligt långt och mycket för att partickelfiltret i en diesel skall funka

Muskelbil
12 april
#2
Jag hade valt en fransk japansk bil
BegagnatTyskt är bara bra för min bilverkstad
1.2 stellantis har en kamrem som badar i olja på några år gamla bilar
Remmen smälter av oljan och det blir stopp i sump pumpen
Nyare bilar har det åtgärdat

Vw då är det diesel som gäller och manuell växellåda

Jag slår igen ett slag för en beg tesla y
Ekonomiska och pålitliga men det var stolen som kan bli besvärlig för er
Testa en Y om det fungerar ändå??

1 575 Inlägg
12 april
Trådstartare
#3
Muskelbil skrev:
Jag hade valt en fransk japansk bil
BegagnatTyskt är bara bra för min bilverkstad
1.2 stellantis har en kamrem som badar i olja på några år gamla bilar
Remmen smälter av oljan och det blir stopp i sump pumpen
Nyare bilar har det åtgärdat

Vw då är det diesel som gäller och manuell växellåda

Jag slår igen ett slag för en beg tesla y
Ekonomiska och pålitliga men det var stolen som kan bli besvärlig för er
Testa en Y om det fungerar ändå??

Tackar för inputt.

Glömde skriva att det bara är automat som gäller för vår del så... då verkar ju VW gå bort.

Så god komfort som möjligt är ett plus.

Kan tänka oss att betala (byter in vår Toyota RAV 4 plug in 2020) runt halvmiljonen för "rätt" bil.

(skall faktiskt försöka hitta någon model Y att provlasta rullstolen i )

Lågt avstånd från mark till lasttröskel/bagagegolv har oxå hög prioritet.

Vår nuvarande RAV 4 har 63 + 4 cm upp till lasttröskel/bagagegolv så... lägre än det bör det vara
Senast redigerat av KenthIJ (12 april )

1 575 Inlägg
18 april
Trådstartare
#4
Jag köper helst bil hos auktoriserade och / eller  MRF anslutna bilhandlare och inte gärna privat.

Har letat en del efter ovanstående ( rubriken)  bilar , gärna 2020 årsmodell och senare , men hittar inte så många bensin eller diesel.
Söker på bytbil och wayke.
Någon som vet fler ställen att söka på.
Helst inom ca 20 mils radie från Göteborg

1 575 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#5
Tar upp den här tråden igen eftersom vi återigen börjat kolla mer aktivt.

Fått tips om att kolla MB T klass diesel så den står högt på tur att kolla.
Såg att den även kommer som el bil nu men prestanda och räckvidd är väl inte bättre än konkurrenternas (Stellantis) elbilar.

Har ju kollat lite på Toyota Proace City (bensin, diesel och el) och jag förstår absolut att de inte håller "vanlig Toyota kvalitet" men ... är den sämre än andra Stellantis ( Berlingo. Partner etc) ?

Såg i en tråd av Hybrid_ att det även kommit en VW Caddy Laddhybrid

1 575 Inlägg
25 oktober
Trådstartare
#6
Vad tror ni om Citroen Berlingo Multispsce (5 sätes) 2020 1.2 Aut. Puretec (130) ?

Diagnostekniker
2 713 Inlägg
25 oktober
#7
ProAce är samma bängel som motsvarande Cittra eller Pugart.
Alla bilar har ju sina fel, och dieselvarianterna är inga dåliga bilar på så sätt.
Kan vara lite tokiga elfel ibland, främst på elbilarna.
Högtryckspumpar som släpper, adblue-problem som alla andra, kassa pboxar till diffen, spindelleder, drivknutar, osv.

Däremot så håller jag fast vid att man bör hålla sig på behörigt avstånd ifrån Stellantis.
En T-klass är ju en Renault Kangoo, och det är inte dumt.
Speciellt inte med en 1.5dci maskin.
Har däremot knappt några erfarenheter av nya generationens Citan/Tklass/Kangoo.

Up the RA

1 575 Inlägg
25 oktober
Trådstartare
#8
Vi skulle ju ha den som andrabil (behåller vår RAV 4 PHEV 20202 tills vidare) och som rullstolsfraktare, främst kortare sträckor och då är väl el eller bensin bäst?

Det går väl att få installerat en bensinvärmare på en sådan ( är det vettigt på en 2020 års Berlingo) ?

1 701 Inlägg
25 oktober
#9
Hmm, finns inget som e´ vettigt på Stellantis o att lägga pengar på en Berlingo -20 känns konstigt..- den e´ju snart slut. O dess värde lär ju inte öka. Ja hade funderat om, hoppa över franskt o fundera på Elbil eller VW igen. Lycka till. Husse

1 575 Inlägg
26 oktober
Trådstartare
#10
Har även kikat lite på VW Caddy Life 2024 1.5 TSI DSG.

Är dock osäker på om man vågar sig på en sådan (hade dock en 2014 VW Touran TSI 1.4 manuell som vi körde 6.000 problemfria mil )
Senast redigerat av KenthIJ (27 oktober )

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
27 oktober
#11
KenthIJ skrev:
Har även kikat lite på VW Caddy Life 2024 1.5 TSI DSG.

Är dock osäker på om man vågar sig på en sådan (hade dock en 2014 VW Touran manuell som vi körde 6.000 problemfria mil )

jag hade om det är möjligt beställt en Caddy maxi life med 2liters diesel  75hk och dsg
sen en optimering=190hk 

och bara njutit

klart bättre att köpa en beg sådan dock är 75hk mest vanliga i små vanliga skåp caddys  men lätt den bästa vag bilen att köpa pga endast 75hk men 190 optimerad ;-)

en sån är inte törstigare än 1.5an skulle jag gissa på.   
konstigt att dom envisas med bensin på hybrider  när diesel är bäst  när det gäller både bränsleförbrukning och för miljön  en laddhybrid diesel som tankas på hvo är ju lika bra som alla elbilar  om inte t.o.m bättre

Kör fort så hinner inget hända...

1 575 Inlägg
27 oktober
Trådstartare
#12
Growe skrev:
KenthIJ skrev:
Har även kikat lite på VW Caddy Life 2024 1.5 TSI DSG.

Är dock osäker på om man vågar sig på en sådan (hade dock en 2014 VW Touran manuell som vi körde 6.000 problemfria mil )

jag hade om det är möjligt beställt en Caddy maxi life med 2liters diesel  75hk och dsg
sen en optimering=190hk 

och bara njutit

klart bättre att köpa en beg sådan dock är 75hk mest vanliga i små vanliga skåp caddys  men lätt den bästa vag bilen att köpa pga endast 75hk men 190 optimerad ;-)

en sån är inte törstigare än 1.5an skulle jag gissa på.   
konstigt att dom envisas med bensin på hybrider  när diesel är bäst  när det gäller både bränsleförbrukning och för miljön  en laddhybrid diesel som tankas på hvo är ju lika bra som alla elbilar  om inte t.o.m bättre

Tackar för tips och input.

Just den VW Caddy Life 1.5 TSI DSG 2024 som jag tittat på är ingen hybrid utan en vanlig fem sitts bensinare med fjärr värmare

732 Inlägg
27 oktober
#13
Om du ska köpa VW så se till att den har den starkare DSG-lådan, den svagare är dålig och opålitlig medans den starkare är pålitlig.
DSG7 DQ200 eller DQ250 är de svagare, DSG7 DQ381 och DQ500 är de starkare som håller bättre. Speciellt om man vill optimera.

Live long, and prosper.

1 575 Inlägg
27 oktober
Trådstartare
#14
MrHyde skrev:
Om du ska köpa VW så se till att den har den starkare DSG-lådan, den svagare är dålig och opålitlig medans den starkare är pålitlig.
DSG7 DQ200 eller DQ250 är de svagare, DSG7 DQ381 och DQ500 är de starkare som håller bättre. Speciellt om man vill optimera.

Tackar så mycket för värdefull info.

1 575 Inlägg
27 oktober
Trådstartare
#15
MrHyde skrev:
Om du ska köpa VW så se till att den har den starkare DSG-lådan, den svagare är dålig och opålitlig medans den starkare är pålitlig.
DSG7 DQ200 eller DQ250 är de svagare, DSG7 DQ381 och DQ500 är de starkare som håller bättre. Speciellt om man vill optimera.

Har googlat runt en hel del och det verkar väl vad jag förstår dessvärre som att de flesta Caddy Life 1.5 TSI har de svagare DSG7 lådorna.

Har mailat några återförsäljare och frågat. Får se om jag får svar

1 575 Inlägg
torsdag 15:29
Trådstartare
#16
Som det ser ut just nu så känns det mest aktuellt att byta in vår Rav 4 phev 2020 mot en lätt beggad Toyota Proace Verso ( fullutrusrad) diesel long ( med värmare) och en  lika lätt begagnad  Toyota  Yaris Cross.
Vår lokala Toyota handlare skulle ta vår  Rav 4 som kontantinsats, I inbyte mot båda bilarna.

Diagnostekniker
2 713 Inlägg
torsdag 17:44
#17
Kan rekommendera att ?koda? bort AdBlue-systemet på Proacen isåfall.
Sen talas det ju om att det kommer att kunna kontrolleras vid besiktning, men det är bara rykten än så länge.

Vanligt att pumpen i adbluetanken ger sig = byte komplett tank = saftig kostnad.
Likaså injektorn även om den är hyfsat billig.
Jag TROR att största anledningen till pumphaveri är att folk har för lite AdBlue i tanken under sommarhalvåret.
En liten mängd (~1L) vill gärna kristallisera sig när det är varmt ute, detta sätter sedan igen pumpen.

Sen har du väl garanti och sånt så du behöver väl inte bry dig även om det är tråkigt att ha bilen på verkstad

Up the RA

1 575 Inlägg
fredag 10:19
Trådstartare
#18
Har alla nyare diesel AdBlue?

Forummoderator
18 008 Inlägg
lördag 09:18
#19
Min har det och på tal om Proace: Vi har en 2020 på jobbet. Adblue-systemet kostade strax över 30K i reparationer i somras.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 575 Inlägg
lördag 10:22
Trådstartare
#20
Hybrid_ skrev:
Min har det och på tal om Proace: Vi har en 2020 på jobbet. Adblue-systemet kostade strax över 30K i reparationer i somras.

Ok.
Du skulle väl inte, vad jag förstår, köra omkring med en dålig lösning på motor?
Men är det, som "Jesper328" skrev , förmodligen beroende på att man fyllt på för lite AdBlue, som det krånglar?


Sök