3069
Sök

Hur byte från dubbade till odubbade vinterdäck på ett ekonomiskt sätt?

561 Inlägg
fredag 16:37
Trådstartare
#1
Eftersom jag bor i centrala Stockholm och det blir mer och mer dubbförbud här tänker jag, när dubbdäcken som ingick när jag köpte bilen, behöver bytas, byta dem mot odubbade vinterdäck. Det som är tråkigt är att man (väl?) inte får kombinera dubbade och odubbade vinterdäck så jag kan inte köpa ett däck i taget och ersätta utan när jag någon gång antingen får underkänt på besiktningen eller en punktering som inte går att laga så måste jag köpa fyra däck på ett bräde.

Eller?

Och det alldeles oavsett om övriga däck är utslitna eller inte (Det gäller ju främst om jag får en punktering som inte går att laga, underkänns däcket i besiktningen så är väl även övriga däck redo för pension. Iofs kan det ju vara ganska stor skillnad på slitage mellan drivhjulsparet och det andra paret.) så helt plötsligt står jag med tre däck jag inte har någon nytta av = pengar i sjön.

Finns det något smart sätt att minimera det här problemet? Köra med däcken tills alla är utslitna? Få pengar för dem (beggade däck verkar man typ skänka mot avhämtning)? Något annat sätt?

* Voff voff *
10 591 Inlägg
fredag 16:52
#2
d-b skrev:
Eftersom jag bor i centrala Stockholm och det blir mer och mer dubbförbud här tänker jag, när dubbdäcken som ingick när jag köpte bilen, behöver bytas, byta dem mot odubbade vinterdäck. Det som är tråkigt är att man (väl?) inte får kombinera dubbade och odubbade vinterdäck så jag kan inte köpa ett däck i taget och ersätta utan när jag någon gång antingen får underkänt på besiktningen eller en punktering som inte går att laga så måste jag köpa fyra däck på ett bräde.

Eller?

Och det alldeles oavsett om övriga däck är utslitna eller inte (Det gäller ju främst om jag får en punktering som inte går att laga, underkänns däcket i besiktningen så är väl även övriga däck redo för pension. Iofs kan det ju vara ganska stor skillnad på slitage mellan drivhjulsparet och det andra paret.) så helt plötsligt står jag med tre däck jag inte har någon nytta av = pengar i sjön.

Finns det något smart sätt att minimera det här problemet? Köra med däcken tills alla är utslitna? Få pengar för dem (beggade däck verkar man typ skänka mot avhämtning)? Något annat sätt?

Byta ett däck i taget är ju ingen bra idé oavsett däcktyp...

Enklast och det som ger minst ont i plånboken är väl att se om någon vill byta dina dubbade mot sina dubbfria? Alternativt sälja den uppsättningen du har och köpa en uppsättningen beggade dubbfria tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 686 Inlägg
fredag 17:32
#3
Olagligt att kombinera dubbat med odubbat.

Billigaste är ju att att pilla ut dubben ur dina dubbdäck.
Det blir däremot sämre grepp än riktiga nordiska friktionsdäck.


6 062 Inlägg
fredag 18:02
#4
Det sägs ju att man skall sätta de bästa däcken bak för att inte få sladd. Men om man har framhjulsdrift sliter det normalt sett mera fram, så därför kan man vid varje hjulskifte sätta de bästa däcken där för att slita däckparen jämnt. Punktering är såpass ovanligt att man bortser från det, skulle det ske så kanske däckfirman kan laga det billigt eller så får man väl byta alla fyra på en gång då.

986 Inlägg
fredag 18:58
#5
simlar skrev:
Olagligt att kombinera dubbat med odubbat.

Billigaste är ju att att pilla ut dubben ur dina dubbdäck.
Det blir däremot sämre grepp än riktiga nordiska friktionsdäck.

Dubbdäck utan dubb är inte godkända som vinterdäck.

VAG har världens bästa bilar.

6 062 Inlägg
fredag 19:27
#6
candyweiss skrev:
simlar skrev:
Olagligt att kombinera dubbat med odubbat.

Billigaste är ju att att pilla ut dubben ur dina dubbdäck.
Det blir däremot sämre grepp än riktiga nordiska friktionsdäck.

Dubbdäck utan dubb är inte godkända som vinterdäck.

Den saken har diskuterats fram och tillbaka många gånger och jag har fortfarande inte sett något om det från någon officiell källa. Har du något du kan visa på?

Men om det är olagligt med urdubbade däck på vintern, var går gränsen för antalet saknade dubbar? Självklart är däcken godkända även efter att man tappat en dubb, men du menar alltså att de inte längre är det när alla är borta. Så vilket är antalet?

97 Inlägg
fredag 19:35
#7
Enligt Transportstyrelsens författningssamling 2009:19 § 9: ?Antalet dubbar i dubbade däck får inte skilja mer än 25 % jämfört med det däck på fordonet som har det största antalet dubbar?.

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009-19.pdf


6 062 Inlägg
fredag 19:50
#8
nucken skrev:
Enligt Transportstyrelsens författningssamling 2009:19 § 9: ?Antalet dubbar i dubbade däck får inte skilja mer än 25 % jämfört med det däck på fordonet som har det största antalet dubbar?.

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009-19.pdf

Då får man väl pilla bort samtliga ur alla däck så skiljer det 0%.

1 701 Inlägg
fredag 23:08
#10
Hmm, att pilla bort dubbar är inte roligt+ att man förstör ett riktigt vinterdäck o får ett friktionsdäck/muppdäck. Ett friktionsdäck kommer aldrig vara i närheten av ett dubbdäck när man väl behöver grepp. Tänk dig att ramla i en isvak...du måste dra dig upp.  Testa att limma friktionsdäck på isdubbarna o dra dig upp. - Den friktionen är lika kass som alla vinterdäck utan dubb.  mvh/husse

509 Inlägg
lördag 09:00
#11
snacka om att vara snål
på däck online får du 4 däck för runt 4000 kr
o så kör du till biltema o köper 3 st däckjärn så kan du börja kränga däck
då spara du oxå monterings kostnaden

Forummoderator
18 008 Inlägg
lördag 09:15
#12
Satte på nya dubbdäck på fruns bil förra veckan. Kollade på bla. däckonline och jämförde priser. Vår lokala däckverkstad var billigast!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

986 Inlägg
lördag 09:50
#13
Någon som kollat eller bytt däck på Costco?

VAG har världens bästa bilar.

986 Inlägg
lördag 10:02
#14
Utmarks-Loke skrev:
candyweiss skrev:
simlar skrev:
Olagligt att kombinera dubbat med odubbat.

Billigaste är ju att att pilla ut dubben ur dina dubbdäck.
Det blir däremot sämre grepp än riktiga nordiska friktionsdäck.

Dubbdäck utan dubb är inte godkända som vinterdäck.

Den saken har diskuterats fram och tillbaka många gånger och jag har fortfarande inte sett något om det från någon officiell källa. Har du något du kan visa på?

Men om det är olagligt med urdubbade däck på vintern, var går gränsen för antalet saknade dubbar? Självklart är däcken godkända även efter att man tappat en dubb, men du menar alltså att de inte längre är det när alla är borta. Så vilket är antalet?

Du har faktiskt rätt, jag hittar inget om det hos Transportstyrelsen.
Det enda jag hittar är detta:
"Nej, dubbdäck utan dubbar är inte godkända som vinterdäck. Även om mönstret på däcket fortfarande är tillräckligt djupt, så är det inte samma sak som ett dubbfritt vinterdäck. Dubbfria vinterdäck har en speciell gummiblandning och mönster som är anpassade för vinterväglag."

VAG har världens bästa bilar.

1 701 Inlägg
lördag 22:10
#15
Hmm, tro fan att ett dubbdäck utan dubbar är lagligt. Det är ju fortfarande ett vinterdäck- fast man tagit bort det bästa på det. Inte en suck att man åker dit på det.
mvh/husse

Fri fart för ett fritt folk!
14 128 Inlägg
lördag 22:38
#16
jaka54 skrev:
Eller flytta från centrala stockholm...

bästa alternativet..  att ha bil i stockholm är ju meningslöst.. 

skulle aldrig stå ut att bo där och köra bil.  ständigt dessa köer..



är väll bara att beställa 4dubbfria däck och montera och sen sälja dom gamla så är ju problemet ur världen förutom att man fortfarande bor i stockholm smile

Kör fort så hinner inget hända...

561 Inlägg
söndag 18:17
Trådstartare
#17
candyweiss skrev:
Utmarks-Loke skrev:
candyweiss skrev:

Dubbdäck utan dubb är inte godkända som vinterdäck.

Den saken har diskuterats fram och tillbaka många gånger och jag har fortfarande inte sett något om det från någon officiell källa. Har du något du kan visa på?

Men om det är olagligt med urdubbade däck på vintern, var går gränsen för antalet saknade dubbar? Självklart är däcken godkända även efter att man tappat en dubb, men du menar alltså att de inte längre är det när alla är borta. Så vilket är antalet?

Du har faktiskt rätt, jag hittar inget om det hos Transportstyrelsen.
Det enda jag hittar är detta:
"Nej, dubbdäck utan dubbar är inte godkända som vinterdäck. Även om mönstret på däcket fortfarande är tillräckligt djupt, så är det inte samma sak som ett dubbfritt vinterdäck. Dubbfria vinterdäck har en speciell gummiblandning och mönster som är anpassade för vinterväglag."

Borde det inte vara "vintergummiblandning" även i dubbdäck?

561 Inlägg
söndag 18:21
Trådstartare
#18
Growe skrev:
jaka54 skrev:
Eller flytta från centrala stockholm...

bästa alternativet..  att ha bil i stockholm är ju meningslöst.. 

skulle aldrig stå ut att bo där och köra bil.  ständigt dessa köer..



är väll bara att beställa 4dubbfria däck och montera och sen sälja dom gamla så är ju problemet ur världen förutom att man fortfarande bor i stockholm smile

Det är väldigt sällan det är kö när jag kör bil. Du borde skita i 9-17-livet istället för att låta bli att köra bil i Stockholm.

Jag har försökt sälja däck (i gott skick) tidigare, med och utan fälg - man får ingenting för dem. Man får vara glad om någon kommer och hämtar dem!
Senast redigerat av d-b (söndag 18:23)

561 Inlägg
söndag 18:25
Trådstartare
#19
doktorduett skrev:
snacka om att vara snål
på däck online får du 4 däck för runt 4000 kr
o så kör du till biltema o köper 3 st däckjärn så kan du börja kränga däck
då spara du oxå monterings kostnaden

Man vill knappast ha de billigaste däcken, särskilt inte om vi pratar dubbfria vinterdäck.

För övrigt behöver man väl även balansera däcken efter montering? Det fixar man väl knappast själv.

2 403 Inlägg
söndag 18:28
#20
Ett litet varningens finger från en som kört hela livet med odubbat: Snåla inte.
Odubbat har enbart gummiblandningen och mönstret förlita sig på för att ha något som helst grepp. Därmed är det EXTREMT stor skillnad på ett erkänt bra odubbat däck jämnfört med billigare skräp.

Med dubbat kan man ofta "smita undan" med lite billigare skit utan någon direkt livsfara - men så är inte fallet för odubbat. Jag har haft missnöjet att köra bilar med "nya odubbade däck" som varit billigt skit... Jag svär att mina sommardäck* har bättre grepp på vintern än vad dom hade...

*en liten historia kan jag bidra med... En mindre-vacker vintermorgon när jag kom ut till bilen så var ena framdäcket platt, skruv i slitbanan, skoj... Släp hade jag också på bilen då... Måste ha bilen/släpet(tidspress, givetvis), och inte en suck att jag kan GÅ med vinterdäcket till däcknissen(~3km bort), så vad gör man.. Jo, slänger snabbt på ett sommardäck och kör...
Ett (odubbat)vinterdäck och ett sommardäck på drivande axel, öppen diff... Det gick hur bra som helst. Givetvis med "ägg under pedalen". Däcknissen hade inte tid direkt, så det var bara att fortsätta turerna med släpet med udda däck. Lite småspännande i kurviga nedförsbackar, men även det gick oförskämt bra. Uppför slirade det till några gånger, men likväl tuffade ekipaget vidare upp. Ingen direkt lång sträcka från A till B bör påpekas, men många turer blev det, och givetvis i princip bara mindre-bra "skogsvägar"(enda valet). Först sen eftermiddag fick jag tillbaka mitt vinterdäck..

Den upplevelsen fick verkligen mina ögon att gå upp för hur viktigt det är med BRA däck, vinter som sommar. Hade jag haft nå linglong-plingplong till sommardäck är jag övertygad om att jag inte kommit från gården ens, inte med det på drivande axel iaf.

Snåla inte på däck wink
Senast redigerat av Lucif3r (söndag 19:02)



Sök