3144
Sök

Miljöhybrid

1 Inlägg
fredag 18:44
Trådstartare
#1
Hej!

Tittade på en Polo miljöhybrid. Gas och bensindrift. Den väger 100 kg mer än motsvarande bensinbil. Den har några hästkrafter färre. Jag förstår inte logiken. Den borde ju ha haft fler hästkrafter snarare än färre. Varför är det så?

97 Inlägg
fredag 19:14
#2
Gastanken väger extra och en motor lämnar mindre effekt på gas än bensin. Höger vikt betyder inte automatiskt att bilen får mer effekt.


6 062 Inlägg
fredag 20:50
#3
Bilen är en kompromiss. För att kunna köra på olika bränsle krävs mera utrustning som ger större vikt, och dessutom behövs kanske delar på motorn göras om, vilket försämrat dess effekt. Det är alltid bättre att anpassa motorn efter ett specifikt bränsle, då slipper man kompromisser.

Rent generellt bör du akta dig för gasbilar. Gastanken rymmer inte mycket gas och dessutom skall den besiktas efter ett visst antal år. Gasbilar brukar falla som stenar i pris vilket är bra när man köper dom, men inte när man skall sälja dom vidare.

3 203 Inlägg
lördag 11:52
#4
Vissa gastankar har (hade iaf) ett bäst-före datum, och utbyte brukar inte vara ekonomiskt försvarbart ens på bilar i bra skick.
Andra tankar besiktas bara, och är allt i skick finns inget bäst-före i teorin.
Alla tankar besiktas. Kan vara en del pyssel att frilägga dom.

Problem med gasutrustningen brukar inte märkesverkstäderna ha kompetens att ta itu med annat än rena komponentbyten utan det blir andra som specialiserat sig på sådant.
Gaskomponenterna brukar kosta skjortan.

Kolla hur stor bensintanken är.
Vissa har en löjligt liten, vilket inte gör bensindrift till annat än nödtank.

Jag tror man kan omtypa till 100% bensinbil faktiskt.  Exakt vad man måste göra vet jag inte.

Finns en gasdepå i din närhet kan du nog åka billigt, så länge den inte läggs ned.
Gas är ju på dekis nu när man för mycket snöat in på el som miljöfrälsaren.
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 11:54)

Forummoderator
18 008 Inlägg
lördag 12:20
#5
Att köpa en TGi är nog lurigt. Som nämnts är det mycket extra komponenter och ju mer prylar i bilen - ju mer kan fallera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

510 Inlägg
lördag 16:11
#6
Gäller väl egentligen alla hybrider...bättre med renodlat, (förutom möjligen Toyota då som många har god erfarenhet av)

3 203 Inlägg
lördag 17:45
#7
krambriw skrev:
Gäller väl egentligen alla hybrider...bättre med renodlat, (förutom möjligen Toyota då som många har god erfarenhet av)

"Hybrid" som normalt är en fossilmotor och mindre högvoltsbatteri samt elmotor/er i kombo är något HELT annat än multifuel med gas/bensin kombo.
Olika världar. Äpplen och Päron.

Multifuel som Etanol/Bensin kombo är mer "ofarligt" då det är färre speciella komponenter inblandade.  Kan dessutom helt köras på bensin helt lagligt.

510 Inlägg
söndag 07:52
#8
Multifuel som Etanol/Bensin

OT: Var det inte dom (Volvo, SAAB) det var så svåra startproblem med kalla vintedagar?
Senast redigerat av krambriw (söndag 07:53)

3 203 Inlägg
söndag 09:12
#9
krambriw skrev:
Multifuel som Etanol/Bensin

OT: Var det inte dom (Volvo, SAAB) det var så svåra startproblem med kalla vintedagar?

Svåra och svåra, men elektrisk motorvärmare var standard av en anledning.

Och problemen är när den körs på hög inblandning av E85.
I synnerhet, om man precis tankat E85 eftet att ha kört med mycket bensin och stänger av kort efter.
Då hinner inte mjukvaran med att uppdatera till kallstarten som följer så den blir extra svårstartad.


Sök