3091
Sök

Biltemas batterier ??

143 Inlägg
12 december
Trådstartare
#1
https://se.trustpilot.com/review/www.biltema.se

Jag har ett en månad gammalt AGM för 2500 kr som visat sig vara värdelöst.
Bilen stod oanvänd efter montaget och batteriet kollade jag var ok laddat, efter resan hem.
Efter ca två veckor var det rätt kallt ute och jag startade webaston eftersom bilen saknar vanlig
el motorvärmare. Är kanske överdrivet rädd om mina motorer.
Den slog ifrån efter bara ett par minuter.
Polspänningen var då 11.88 volt.
Kopplade loss batteriet, kollade ev tjuvström, men det var noll. (Mäter inte milliampere i såna
sammanhang)
Laddade det fullt under ett dygn med riktigt bra laddare.
13.1 volt polspänning, kopplade in det, körde webaston.
Samma problem, slog ifrån.
Biltema gör allt för att "snacka bort" problemet och när man förklarar att de bör lära sig
grundläggande ellära gastar de om "personangrepp".
Bara sluta handla där, enkel bra lösning.
Köper märkesbatteri på annat håll.
Lustigt nog har just denna artikel i dagarna lagts på utförsäljning.
De tar emot skräpet för "undersökning" men ska då ha det i flera dygn.
Passar mig inte med resa 14 mil varje gång, och man måste ha ett batteri för att komma hem.
Det fattar de inte.
Dessutom har de ingen kompetens att "undersöka", har hört att iaf förr så mätte de bara pol-
späningen.
De säljer en batteritestare som ska upptäcka alla fel direkt,  ca 650 kr.
De använder inte den.
På frågan varför blir de bara förvirrade.
Rena hönsgården.
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)

EDIT
FOLK KAN INTE LÄSA, HADE DET FUNNITS TVÅ BATTERIER, DVS ETT EXTRA FÖR
WEBASTON HADE JAG SKRIVIT DET, OCH TAGIT HÄNSYN TILL DET.
MAN BEHÖVER INTE VARA HÖGSKOLEUTBILDD INOM ELTEKNIK SOM JAG RÅKAR
VARA FÖR ATT FÖRSTÅ EN SÅN SAK,
Jag har i tråden påpekat det här men ändå fortsätter man tro att det är två batterier,
Samt tex att "det ena drar ur det andra", och så tror man att en webasto inte har
inbyggt skydd mot underspänning trots att jag meddelade att den slår ifrån efter
kort tid.
Biltemas batterier är skit, de håller enligt en civ.ing som testat några nästan nya
såna, ca halva angivna kapaciteten.
Fullt laddade med optimalt aggregat, inte i en bil.
Så länge de levererar tror folk att det är kanonbra grejer.
Hur många mäter upp kapacitet??
Jag ska nu göra detta själv på detta AGM 90 AH uppgivet.
Rota fram ett effektmotstånd för några 100 watt vid 12 volt
Belasta ned till 12.0 volt och hålla koll på tid.
Senast redigerat av Subtext (14 december )


6 103 Inlägg
12 december
#2
Jag körd deras AGM på min förra bil och det fungerade perfekt

Diagnostekniker
2 761 Inlägg
12 december
#3
Jag kör faktist bara på Biltemas batterier när jag väl behöver köpa, och har haft precis noll problem med dem.
Likaså när jag bytt på familjs och bekantas bilar.

Du har nog helt enkelt fått ett Måndagsexemplar om du nu inte har någon tjuvström i bilen.

Grannen reklamerade sin domkraft ifrån Biltema efter 2.5 års användande, och det tog flera veckor innan han till slut fick en ny. smile
Ett batteri är ju lite annat då man inte reparerar såna grejer, men de bör ju ändå belastningstesta batteriet.

Ta fatt i chefen och förklara att du vill reklamera en defekt vara enligt KKL.
Förklara sedan att de faktist kan ta sin batteritestare och köra ett test, och om de vägrar så kan du föreslå att ni tar reda på hur långt upp i arslet på en mellanchef man kan köra en batteritestare.
Senast redigerat av Jesper328 (12 december )

Up the RA

143 Inlägg
12 december
Trådstartare
#4
Måndagsex vet jag inte, jag har redan gått på både kundtjänsten och shoppen i  Gävle, med
resultat att de börjat sälja ut just den modellen jag köpte (tillfällighet?
Att nå en högre chef verkar omöjligt om man inte börjar kolla bolagsverket och vilka jeppar
som sitter och myser "högst upp".
Jag frågade efter en sån, svamlaren försvann, jag väntade i tyst lut 20 minuter och gav upp.

Lite kul är att på min närmaste butik Avesta så är det nästan folktomt, mest bara folk i korvbaren
senaste halvåret. Går nog back rejält. För mig får de gärna slå igen.
Jag ringde dit först för att kolla om det gick bra där att få en VETENSKAPLIG TEST av batteriet, trots
att jag köpt skrotet i Gävle (7 mil bort) men har bara fått prata med två veritabla idioter.
Den första kunde inte ens svenska och fattade noll.
Den andra idag ringde upp mig och svamlade, kunde inget alls om EL en ung tjej, jag påpekade det
och att jag förut försökt prata med en som inget fattade alls.
Då begick jag "personangrepp" ansåg hon.
Sen svamlade hon om att batteriet inte är KOMPATIBELT (fint ord hon fått lära sig) med bilmodellen.
Det är likadant men med 10% högre kapacitet än original,  vilket bara är bra.
De gör allt för att slippa ta ansvar.
Lämnar man in batteriet kan de absolut komma att fuska.
Betr "p-angrepp" om man skickar lite grova sanningar till en personlig mailadress kan det bli
något som kallas "förolämpning"  som polis och åklagare ger blanka fan i.


266 Inlägg
12 december
#5
Jag har fått för mig att garantin är det enda bra där. Typ att det är lätt att lämna igen och få ett nytt batteri om det pajjat inom ett år. Har bara utnyttjat det en gång i Malmö för några år sedan, men då skulle de ju ha batteriet och testa nån dag, lätt om man bor fem minuter bort. Men fick ett nytt batteri nån dag senare, hade inte ens kvittot kvar men samma bankkort som jag köpte det gamla med.


143 Inlägg
12 december
Trådstartare
#6
JN1975 skrev:
Jag har fått för mig att garantin är det enda bra där. Typ att det är lätt att lämna igen och få ett nytt batteri om det pajjat inom ett år. Har bara utnyttjat det en gång i Malmö för några år sedan, men då skulle de ju ha batteriet och testa nån dag, lätt om man bor fem minuter bort. Men fick ett nytt batteri nån dag senare, hade inte ens kvittot kvar men samma bankkort som jag köpte det gamla med.

Som sagt är det hejsan-svejsan, rena hönsgården.
Ditt batteri kanske inte kostade 2500 kr?
Av mig skulle de absolut se "kvittot fysiskt" och frågade aldrig om bankkort.
Jag postade en länk i mitt första inlägg, jämför med vad hundratals kunder anser.
Och min erfarenhet visar tydligt att de är oseriösa på detta veritabla skräptema
betr dyra batterier.


* Voff voff *
10 658 Inlägg
12 december
#7
Subtext skrev:
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)

Vilket batteri bytte du? Det till Webaston som sitter under stolen eller startbatteriet som sitter under huven?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

266 Inlägg
13 december
#8
Subtext skrev:
JN1975 skrev:
Jag har fått för mig att garantin är det enda bra där. Typ att det är lätt att lämna igen och få ett nytt batteri om det pajjat inom ett år. Har bara utnyttjat det en gång i Malmö för några år sedan, men då skulle de ju ha batteriet och testa nån dag, lätt om man bor fem minuter bort. Men fick ett nytt batteri nån dag senare, hade inte ens kvittot kvar men samma bankkort som jag köpte det gamla med.

Som sagt är det hejsan-svejsan, rena hönsgården.
Ditt batteri kanske inte kostade 2500 kr?
Av mig skulle de absolut se "kvittot fysiskt" och frågade aldrig om bankkort.
Jag postade en länk i mitt första inlägg, jämför med vad hundratals kunder anser.
Och min erfarenhet visar tydligt att de är oseriösa på detta veritabla skräptema
betr dyra batterier.

Nä, mer ett vanligt kring 70Ah för 12-1400. De drog kortet och kunde se att jag köpt batteriet och vilken datum, tog det för att testa och sen när jag kom tillbaka fick jag ett nytt för att det inte gick att ladda. Det hör till att bilen stått ett par månader i ett kallt garage utan att startas eller underhållsladdas så lite mitt eget fel att det pajjade, men fick ett nytt som sagt. De kanske blivit tuffare?


6 168 Inlägg
13 december
#9
När jag tog hem min Audi TT 3,2lit roadster från Tyskland i januari 2011 så märkte jag att batteriet som satt monterat var helt slut i Maj när jag ställde på bilen ( efter nästan fyra månaders stillastående). Jag laddade batteriet det och allt var frid och fröjd! Nästa år i Maj 2012 när bilen stått oanvänd mellan oktober och maj så var det likadant...batteriet var helt urladdat när jag försökte starta motorn starta. Misstänkte att batteriet var dåligt så jag köpte ett nytt AGM batteri på Biltema i Uppsala och allt fungerade bra hela sommaren.
Efter att bilen återigen stått oanvänd över höst-vinter gick bilen återigen inte att starta i maj när jag ställde på den.
Åkte upp till Biltema i Uppsala och lämnade tillbaka batteriet och sa att det inte funkade bra samt visade kvittot. Det var inget snack om saken utan jag fick ett nytt AGM batteri och det batteriet har fungerat bra sedan hösten 2012.
Så här efteråt så kan jag bara konstatera att det var inget fel på det första batteriet, det var bara jag som inte visste att en modern bil (från 2004) drar ur ett batteri om bilen får stå 3-4 månader. Min gamla trotjänare, Audi 100 Avant 2,0E från 1989 drar ju nästan ingen ström alls när den står oanvänd lite längre tid (vilket den aldrig gör i och för sig men ändå...) jämfört med en modernare bil.
Har bara goda erfarenheter av Biltemas bilbatterier och har dessa (silverfärgade) i min egen Audi 100 89:a  och även i min brors Audi 100 Turbo -91:a


3 257 Inlägg
13 december
#10
Herregud som vi spöar Biltema batterier i olika maskiner här på gården och dom bara levererar....

Sen kan man ha osis och få skit överallt.

Tex:
Fick själv TVÅ bromsok från Brembo som läckte bromsvätska efter dryga året.  Men dom är bra bromsgrejer ändå...generellt.
Shit happens.
Samma med batterier.

Är man otrevlig i butiken låser sig nog dialogen. Inget jag har belägg för att ha hänt i detta fallet, märk väl, utan menar generellt då många människor läser trådarna.
Jag har själv bevittnat idioter som skriker om nån grej det första dom gör i kundtjänst  Jesus alltså. Så får man inte bästa hjälpen.
Senast redigerat av Mossan1 (13 december )

Fri fart för ett fritt folk!
14 174 Inlägg
13 december
#11
Brådhis skrev:
Subtext skrev:
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)

Vilket batteri bytte du? Det till Webaston som sitter under stolen eller startbatteriet som sitter under huven?

säkert det stora problemet ett av 2batterier som är bytta det dåliga sitter kvar och tömmer det bra..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 658 Inlägg
13 december
#12
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Subtext skrev:
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)

Vilket batteri bytte du? Det till Webaston som sitter under stolen eller startbatteriet som sitter under huven?

säkert det stora problemet ett av 2batterier som är bytta det dåliga sitter kvar och tömmer det bra..

Precis, min tanke också. Alternativt att man bytt det under huven och sedan kör Webaston på det dåliga under stolen tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

143 Inlägg
13 december
Trådstartare
#13
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Subtext skrev:
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)

Vilket batteri bytte du? Det till Webaston som sitter under stolen eller startbatteriet som sitter under huven?

säkert det stora problemet ett av 2batterier som är bytta det dåliga sitter kvar och tömmer det bra..

?  Det finns inget separat batteri under förarstolen.


* Voff voff *
10 658 Inlägg
14 december
#14
Subtext skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Vilket batteri bytte du? Det till Webaston som sitter under stolen eller startbatteriet som sitter under huven?

säkert det stora problemet ett av 2batterier som är bytta det dåliga sitter kvar och tömmer det bra..

?  Det finns inget separat batteri under förarstolen.

Det brukar det göra om bilen har originalmonterad värmare. Har den eftermonterad värmare så skulle jag nog börja leta där, då saknas tex kanske de skydd som annars slår ifrån när spänningen sjunker. Och så kan man förstås ta i beaktande att det är ju inte för inte som man brukar ha dubbla batterier på de som har värmare från fabrik, det är helt enkelt så att det behövs.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

143 Inlägg
14 december
Trådstartare
#15
Upprepar:

DET FINNS INGET EXTRA BATTERI.
T O M T under förarstolen.
Webaston är väl monterad i efterhand, ej från fabrik mao

Jag har bara ägt bilen kort tid, mindre än två månader.

Man klarar sig f.ö. utan extra batteri om man har koll och ett bra batteri, inte temaskit
Senast redigerat av Subtext (14 december )


* Voff voff *
10 658 Inlägg
14 december
#16
Subtext skrev:
Upprepar:

DET FINNS INGET EXTRA BATTERI.
T O M T under förarstolen.
Webaston är väl monterad i efterhand, ej från fabrik mao

Jag har bara ägt bilen kort tid, mindre än två månader.

Man klarar sig f.ö. utan extra batteri om man har koll och ett bra batteri, inte temaskit

Du får upprepa det hur mycket du vill, men läs gärna det jag skrev en gång till: Eftermonterad värmare, dvs utan kanske skydd mot att batteriet dras ur, och dessutom bara ett batteri, då är det kanske där (dvs kring driften av värmaren!) du ska börja leta efter lösningen på problemen du har. Ett rejälare batteri kanske löser det i viss mån, men du kommer ha samma problem över tid skulle jag tro.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 257 Inlägg
14 december
#17
Jag får vibbarna av  "självklart är det Biltemas fel" när man inte riktigt har hela bilden klar för sig.
Som dom som slår Biltema olja i en totalslut och taskigt servad bil och när problem sker var det ju givetvis den dumma Biltema oljans fel.....
Oavsett:
Bränsle värmare drar mycket ström, och många får strömproblem även med orginalen, trots att allt är anpassat på alla vis.
Större eller fler batterier kan räcka för att köra den längre tid och ändå kunna starta, men, man måste ladda motsvarande det man drar ur oavsett batteri/er. Funkar en längre stund bara.

Forummoderator
18 060 Inlägg
14 december
#18
Långt inlägg på gång... Jag kommer säkert spåra ur.

Jag har en eftermonterad Webasto i min bil. Oklart vilken typ av batteri det är. Original. Cutout är satt på standard 30 minuter. Brukar köra den ca 20 minuter innan avfärd. Inga problem hittills. (Nej, den startas inte om jag bara ska åka till affären 5-6 minuter bort). När värmaren startar drar den rejält med ström! Väl i drift drar den inte mycket. I TS fall tyder det på att batteriet inte klarar hålla spänningen uppe vid belastning trots att det är fulladdat. Orsaken till det är nog att en cell i batteriet är trasig. TS har nog rätt i att det är kass helt enkelt.

Jag hanterar stora mängder batterier i mitt jobb. Felaktiga som är nya förekommer. Just siffran 11,88V tyder på en felaktig cell. Därmed inte sagt att bilen inte kan starta på den spänningen. Startmotorn vill ha cirka 9-10V. Kraften från de friska 5 cellerna räcker. Men värmaren blir ju förbannad då den mäter spänning och inte tillgänglig kapacitet. Bilens elektronik kan vara spänningskänslig och då startar den inte. Varierar mellan olika bilar.

TS dra även upp Biltemas batteriprovare. Tja? Den är bra. Använder den flitigt i jobbet. (På vissa sidor heter den SEALAY BT-15 och kostar 2298:- spänn men det är samma pryl så köpte biltemas)

Så ser den ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-560494c510a3b86de0f378b0eec55af6.jpg

Den försöker även rekommendera åtgärder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-39d9f706f008a40f646756829502dcdb.jpg

Ibland är batteriet dåligt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-1f3819cdd0af9253816eb4303283978f.jpg

Sen tycker jag givetvis att det är bra att du är "HÖGSKOLEUTBILDD INOM ELTEKNIK". Jag är själv högvoltstekniker inom bilindustrin. Kul för oss? Vi tjänar ju rejält med pengar. Så varför köpte du en antik "vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd" istället för en fabriksny bil? Min burk är från 2024. Mycket praktiskt. Garanti. Rekommenderas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

143 Inlägg
14 december
Trådstartare
#19
Brådhis skrev:
Subtext skrev:
Upprepar:

DET FINNS INGET EXTRA BATTERI.
T O M T under förarstolen.
Webaston är väl monterad i efterhand, ej från fabrik mao

Jag har bara ägt bilen kort tid, mindre än två månader.

Man klarar sig f.ö. utan extra batteri om man har koll och ett bra batteri, inte temaskit

Du får upprepa det hur mycket du vill, men läs gärna det jag skrev en gång till: Eftermonterad värmare, dvs utan kanske skydd mot att batteriet dras ur, och dessutom bara ett batteri, då är det kanske där (dvs kring driften av värmaren!) du ska börja leta efter lösningen på problemen du har. Ett rejälare batteri kanske löser det i viss mån, men du kommer ha samma problem över tid skulle jag tro.

Att "debattera" med folk som inte kan läsa och inte förstår teknik eller el -det ger inte så mycket.


143 Inlägg
14 december
Trådstartare
#20
Utmarks-Loke skrev:
Jag körd deras AGM på min förra bil och det fungerade perfekt

Vad säger det?
Körde du en vecka eller fem år?



Sök