3114
Sök

Byta till fuelcell. Vettigt alternativ?

15 Inlägg
21 december
Trådstartare
#1
Äger en Opel Omega från 1987 som tanken är upprostad på. Att hitta en ny tank är svårt och nivågivare finns inte överhuvudtaget. Ny tank kostar 2000kr.

Just nu är jag ganska lockad av att stoppa en fuelcell i skuffen. Bränslepumpen sitter externt på bilen, så det är väl bara att dra längre slang från pumpen till fuelcelloch koppla in? Jag är inte så orolig för bess, för jag har ombess på bromsar, så bessman borde inte behöva kolla i skuffen. Fuelcell blir inte dyrare än originaltank och med fuelcell får jag fungerande nivågivare också.

Finns det någon anledning att inte montera fuelcell? För det verkar vara det enklaste och billigaste alternativet.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
21 december
#2
MTB-Emil skrev:
Äger en Opel Omega från 1987 som tanken är upprostad på. Att hitta en ny tank är svårt och nivågivare finns inte överhuvudtaget. Ny tank kostar 2000kr.

Just nu är jag ganska lockad av att stoppa en fuelcell i skuffen. Bränslepumpen sitter externt på bilen, så det är väl bara att dra längre slang från pumpen till fuelcelloch koppla in? Jag är inte så orolig för bess, för jag har ombess på bromsar, så bessman borde inte behöva kolla i skuffen. Fuelcell blir inte dyrare än originaltank och med fuelcell får jag fungerande nivågivare också.

Finns det någon anledning att inte montera fuelcell? För det verkar vara det enklaste och billigaste alternativet.

Men nästa gång du ska besikta då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

525 Inlägg
21 december
#3
Opel Omega från 1987

Jag blir nästan lite rörd; hade själv tre stycken efter varandra (första generationen modell 88 sedan, 91 caravan och andra generation 94 sedan), mycket bil för pengarna tyckte jag då

15 Inlägg
21 december
Trådstartare
#4
Vettemannen skrev:
MTB-Emil skrev:
Äger en Opel Omega från 1987 som tanken är upprostad på. Att hitta en ny tank är svårt och nivågivare finns inte överhuvudtaget. Ny tank kostar 2000kr.

Just nu är jag ganska lockad av att stoppa en fuelcell i skuffen. Bränslepumpen sitter externt på bilen, så det är väl bara att dra längre slang från pumpen till fuelcelloch koppla in? Jag är inte så orolig för bess, för jag har ombess på bromsar, så bessman borde inte behöva kolla i skuffen. Fuelcell blir inte dyrare än originaltank och med fuelcell får jag fungerande nivågivare också.

Finns det någon anledning att inte montera fuelcell? För det verkar vara det enklaste och billigaste alternativet.

Men nästa gång du ska besikta då?

/Benny

Eftersom det är en Opel förväntar jag mig inte att det finns något kvar att köra till besiktning om 2 år

15 Inlägg
21 december
Trådstartare
#5
krambriw skrev:
Opel Omega från 1987

Jag blir nästan lite rörd; hade själv tre stycken efter varandra (första generationen modell 88 sedan, 91 caravan och andra generation 94 sedan), mycket bil för pengarna tyckte jag då

Jag tycker det verkar som en riktigt trevlig bil att köra. Lite kul att ha en bil det inte finns så många kvar av också. Synd bara att det börjar bli svårt med delar till Omega

Diagnostekniker
2 771 Inlägg
21 december
#6
Vad jag vet så är en fuelcell i bagaget lagligt så länge du använder dig av original påfyllningsrör.
Eller ja, du får väl kapa och dra en slang till cellen eller nåt.
Inte OK att bara kunna tanka via bagaget.

Vad jag vet behöver nödvändigtvis inte stämma, men jag har sett denna lösning ett par gånger.
Dock i modifierade bilar.
Senast redigerat av Jesper328 (21 december )

Up the RA

4 478 Inlägg
21 december
#7
Lite svårt på en Omega,tror att tank locket sitter lite lågt!

6 109 Inlägg
21 december
#8
Om en ny tank bara kostar 2000kr så hade jag köpt en sådan och reparerat tankarmaturen

15 Inlägg
21 december
Trådstartare
#9
zzr94092 skrev:
Lite svårt på en Omega,tror att tank locket sitter lite lågt!

Jag har isåfall inga intentioner av att använda original tankpåfyllning. Kan gott och väl tanka i bagaget, och nej det är säkert inte lagligt

15 Inlägg
21 december
Trådstartare
#10
Utmarks-Loke skrev:
Om en ny tank bara kostar 2000kr så hade jag köpt en sådan och reparerat tankarmaturen

Hur reparerar man nivågivaren isåfall? Känns osäkert om man kan få funktion i den igen. 50l fuelcell med nivågivare går på 1700kr, plus några AN-kopplingar, så då är vi uppe i 2000kr. Då har man allt nytt och fräscht för samma peng och fuelcellen går att flytta över till annan bil när den här rostar bort

* Voff voff *
10 664 Inlägg
22 december
#11
MTB-Emil skrev:
zzr94092 skrev:
Lite svårt på en Omega,tror att tank locket sitter lite lågt!

Jag har isåfall inga intentioner av att använda original tankpåfyllning. Kan gott och väl tanka i bagaget, och nej det är säkert inte lagligt

Det är ju pga bensinångorna som samlas i bagageutrymmet runt fuelcellen som det inte är tillåtet. Tankar du i den vanliga tanken finns ju avluftning som gör att ångorna inte samlas någonstans. Kort sagt, det behövs inte sådär värst mycket för att det ska bli rättså spännande om du har otur.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
22 december
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:
zzr94092 skrev:
Lite svårt på en Omega,tror att tank locket sitter lite lågt!

Jag har isåfall inga intentioner av att använda original tankpåfyllning. Kan gott och väl tanka i bagaget, och nej det är säkert inte lagligt

Det är ju pga bensinångorna som samlas i bagageutrymmet runt fuelcellen som det inte är tillåtet. Tankar du i den vanliga tanken finns ju avluftning som gör att ångorna inte samlas någonstans. Kort sagt, det behövs inte sådär värst mycket för att det ska bli rättså spännande om du har otur.

Fuelcell har avluftning och den drar man givetvis ut ur bilen

536 Inlägg
22 december
#13
men öppnar dom skuffen på bes ? lägg varnings trianglen på golvet höger fram så behöver  han ju inte öppna för att kolla om den finns

15 Inlägg
22 december
Trådstartare
#14
doktorduett skrev:
men öppnar dom skuffen på bes ? lägg varnings trianglen på golvet höger fram så behöver  han ju inte öppna för att kolla om den finns

Det är lite så jag tänker med. Den här gången ska det vara lugnt för jag har ombess på bromsar, så jag ser inte varför bessman skulle behöva öppna skuffen

Forummoderator
18 087 Inlägg
22 december
#15
Kör hårt. Trevlig bil. Haft några stycken. Lufta ordentligt efter tankning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 664 Inlägg
22 december
#16
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:

Jag har isåfall inga intentioner av att använda original tankpåfyllning. Kan gott och väl tanka i bagaget, och nej det är säkert inte lagligt

Det är ju pga bensinångorna som samlas i bagageutrymmet runt fuelcellen som det inte är tillåtet. Tankar du i den vanliga tanken finns ju avluftning som gör att ångorna inte samlas någonstans. Kort sagt, det behövs inte sådär värst mycket för att det ska bli rättså spännande om du har otur.

Fuelcell har avluftning och den drar man givetvis ut ur bilen

Självklart, men ångorna som kommer ut runt påfyllningshålet hamnar i bagageutrymmet, det gör de inte med en vanlig tank. Och att samla bensinångor i bagaget är inte bra! Det behövs inte mycket för att det ska bli väldigt dåligt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 087 Inlägg
22 december
#17
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:

Det är ju pga bensinångorna som samlas i bagageutrymmet runt fuelcellen som det inte är tillåtet. Tankar du i den vanliga tanken finns ju avluftning som gör att ångorna inte samlas någonstans. Kort sagt, det behövs inte sådär värst mycket för att det ska bli rättså spännande om du har otur.

Fuelcell har avluftning och den drar man givetvis ut ur bilen

Självklart, men ångorna som kommer ut runt påfyllningshålet hamnar i bagageutrymmet, det gör de inte med en vanlig tank. Och att samla bensinångor i bagaget är inte bra! Det behövs inte mycket för att det ska bli väldigt dåligt...

Nu är det ett gäng år sedan men såg en båt på vår lokala Marina som hade tankat bensin och sedan skulle starta sina sura AQ170... Den familjen fick åka helikopter i stället.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 664 Inlägg
22 december
#18
Hybrid_ skrev:
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:

Fuelcell har avluftning och den drar man givetvis ut ur bilen

Självklart, men ångorna som kommer ut runt påfyllningshålet hamnar i bagageutrymmet, det gör de inte med en vanlig tank. Och att samla bensinångor i bagaget är inte bra! Det behövs inte mycket för att det ska bli väldigt dåligt...

Nu är det ett gäng år sedan men såg en båt på vår lokala Marina som hade tankat bensin och sedan skulle starta sina sura AQ170... Den familjen fick åka helikopter i stället.

Exakt det jag tänker på... Behövs extremt lite för att skicka saker i omloppsbana om man har otur. Det är ju från båtvärlden man fått respekten för just bensinångorna för att man sett hur det kan gå.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
22 december
Trådstartare
#19
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:

Det är ju pga bensinångorna som samlas i bagageutrymmet runt fuelcellen som det inte är tillåtet. Tankar du i den vanliga tanken finns ju avluftning som gör att ångorna inte samlas någonstans. Kort sagt, det behövs inte sådär värst mycket för att det ska bli rättså spännande om du har otur.

Fuelcell har avluftning och den drar man givetvis ut ur bilen

Självklart, men ångorna som kommer ut runt påfyllningshålet hamnar i bagageutrymmet, det gör de inte med en vanlig tank. Och att samla bensinångor i bagaget är inte bra! Det behövs inte mycket för att det ska bli väldigt dåligt...

Tack för förklaringen, nu hänger jag med. Tänker du på att ångorna kommer in i kupén eller brandfara?

* Voff voff *
10 664 Inlägg
22 december
#20
MTB-Emil skrev:
Brådhis skrev:
MTB-Emil skrev:

Fuelcell har avluftning och den drar man givetvis ut ur bilen

Självklart, men ångorna som kommer ut runt påfyllningshålet hamnar i bagageutrymmet, det gör de inte med en vanlig tank. Och att samla bensinångor i bagaget är inte bra! Det behövs inte mycket för att det ska bli väldigt dåligt...

Tack för förklaringen, nu hänger jag med. Tänker du på att ångorna kommer in i kupén eller brandfara?

Primärt brandfaran skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök