3281
Sök

Resa bort i 6 veckor. Tar ut batteriet. Ska jag ha det på underhållsladdning eller bara ladda upp det vid hemkomsten?

32 Inlägg
söndag 11:07
Trådstartare
#1
Jag ska resa bort i 6 veckor så min Toyota Hiace (1991) blir stående stilla på utomhusparkering. Jag kommer att ta ut batteriet (ganska nyköpt).

Vilket alternativ är bäst?
1. Låta batteriet stå inomhus och vid hemkomst ladda upp batteriet.
2. Låta det stå inomhus i 6 veckor på underhållsladdning (CTEK laddare 3,6A).

Administratör
11 954 Inlägg
söndag 11:26
#2
Ladda upp det innan du åker och låt det stå bara. 6 veckor är inte så lång tid.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 015 Inlägg
söndag 12:00
#3
TRB skrev:
Jag ska resa bort i 6 veckor så min Toyota Hiace (1991) blir stående stilla på utomhusparkering. Jag kommer att ta ut batteriet (ganska nyköpt).

Vilket alternativ är bäst?
1. Låta batteriet stå inomhus och vid hemkomst ladda upp batteriet.
2. Låta det stå inomhus i 6 veckor på underhållsladdning (CTEK laddare 3,6A).

Både 1 och 2 går bra. Inget är rätt eller fel.

VAG har världens bästa bilar.

32 Inlägg
måndag 16:43
Trådstartare
#4
candyweiss skrev:
TRB skrev:
Jag ska resa bort i 6 veckor så min Toyota Hiace (1991) blir stående stilla på utomhusparkering. Jag kommer att ta ut batteriet (ganska nyköpt).

Vilket alternativ är bäst?
1. Låta batteriet stå inomhus och vid hemkomst ladda upp batteriet.
2. Låta det stå inomhus i 6 veckor på underhållsladdning (CTEK laddare 3,6A).

Både 1 och 2 går bra. Inget är rätt eller fel.

Tack candyweiss!

3 271 Inlägg
måndag 18:44
#5
En så gammal bil drar knappt något ström när den står så det klarar sig nog helt utan åtgärd också.
Minne till digitalklocka kanske.
Kan nog stå ett år....

Det är larm med kupeövervakning då. Kan finnas på en 1991 eventuellt, men går ju att låta bli att aktivera det.

Vad du gör av alla ovan förslag är eget val. Alla funkar.

7 460 Inlägg
tisdag 14:05
#6
I ditt ställe skulle jag inte göra något alls - om batteriet är i god kondition och fulladdat, möjligen lyfta av batterikabeln från minuspolen.

* Voff voff *
10 669 Inlägg
tisdag 16:55
#7
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag inte göra något alls - om batteriet är i god kondition och fulladdat, möjligen lyfta av batterikabeln från minuspolen.

Samma här. Mitt batteri sitter i båten hela vintern med huvudbrytaren avslagen. Laddar det ibland en gång under vintern. Annars vrider jag på nyckeln till våren bara. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Administratör
11 954 Inlägg
tisdag 17:00
#8
Brådhis skrev:
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag inte göra något alls - om batteriet är i god kondition och fulladdat, möjligen lyfta av batterikabeln från minuspolen.

Samma här. Mitt batteri sitter i båten hela vintern med huvudbrytaren avslagen. Laddar det ibland en gång under vintern. Annars vrider jag på nyckeln till våren bara. smile

Utomhus? Jag brukar åtminstone plocka in det. Även från husvagnen. Sen gör jag inget mer än att ladda upp det på våren innan det åker tillbaka där det ska vara.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

* Voff voff *
10 669 Inlägg
tisdag 17:16
#9
chrizz skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag inte göra något alls - om batteriet är i god kondition och fulladdat, möjligen lyfta av batterikabeln från minuspolen.

Samma här. Mitt batteri sitter i båten hela vintern med huvudbrytaren avslagen. Laddar det ibland en gång under vintern. Annars vrider jag på nyckeln till våren bara. smile

Utomhus? Jag brukar åtminstone plocka in det. Även från husvagnen. Sen gör jag inget mer än att ladda upp det på våren innan det åker tillbaka där det ska vara.

Den jag har just nu står inne i varmhall (+10 grader), men även tidigare där båten stått ute har jag låtit batterierna sitta kvar. smile På några har jag haft solceller och då har allt fått vara i drift + en vit eller genomskinlig presenning så har det varit fulladdat hela vintern. wink

Husvagnen används året om så där gör jag egentligen ingenting, men den står ju på underhållsladdning hemma då det finns förbrukare i den som jag inte slår av (tex gaslarm).
Senast redigerat av Brådhis (tisdag 17:18)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 039 Inlägg
tisdag 22:26
#10
Mossan1 skrev:
En så gammal bil drar knappt något ström när den står så det klarar sig nog helt utan åtgärd också.
Minne till digitalklocka kanske.
Kan nog stå ett år....

Det är larm med kupeövervakning då. Kan finnas på en 1991 eventuellt, men går ju att låta bli att aktivera det.

Vad du gör av alla ovan förslag är eget val. Alla funkar.

Inte så bra att låta ett batteri stå ett år utan laddning någon gång. Självurladdning är ju det största problemet, men ju lägre temperatur desto mindre självurladdning. Men då igen så kan minusgrader göra att ett batteri fryser sönder beroende på hur urladdat det är.
Men som sagt så är det alltid rekommenderat att ladda det fullt om man vet det ska stå en längre tid, och om man tänkt ''förvara'' ett batteri i ett år så är det bra att ladda det någon gång under tiden.

I detta fall så är det säkert inga problem med att bara låta det vara. Men vill man vara på säkra sidan så koppla bort minuskabeln och ladda batteriet fullt. Eller ta in det (så förvaras det torrt) och ladda det fullt.

2 435 Inlägg
Igår 01:28
#11
Äh, batteriet jag hade i 945an stod ute(nåja, under huven då) i 3 år orört, precis som resten av bilen. Var bara hänga på minuspolen och starta smile
Det batteriet bor nu i V70in.

6 veckor är ingenting.


tummen mitt i handen
173 Inlägg
Igår 09:10
#12
Man kan ju dela upp problemet i två delar. Dels den energi som elektroniken i själva bilen förbrukar, Men på en bil av årsmodell 1991 är den försvinnande liten. Sedan har vi självurladdningen. Ju varmare batteriet står ju högre självurladdning och ju kallare batteriet står ju lägre självurladdning. Har ett svagt minne av att står batteriet av gammal hederlig "blysyra" i minusgrader så är självurladdningen "nästan" noll.

Så ska du bara vara borta sex veckor så behöver du inte göra någonting över huvud taget. Vill du kan du ladda batteriet fullt innan du reser bort.

Själv har jag en bil jag inte kör över huvud taget med vintertid. Bilen står utomus och jag brukar sätta på (Biltema)laddaren ungefär var sjätte vecka. Men då är det å andra sidan (möjligtvis) originalbatteriet från 2006 som sitter i bilen.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

3 271 Inlägg
Igår 10:11
#13
MammDiin skrev:
Mossan1 skrev:
En så gammal bil drar knappt något ström när den står så det klarar sig nog helt utan åtgärd också.
Minne till digitalklocka kanske.
Kan nog stå ett år....

Inte så bra att låta ett batteri stå ett år utan laddning någon gång. Självurladdning är ju det största problemet, men ju lägre temperatur desto mindre självurladdning. Men då igen så kan minusgrader göra att ett batteri fryser sönder beroende på hur urladdat det är.

Bilen ska stå 6v.
Jag menar att en så elektroniskt enkel bil säkert KAN stå ett år orörd och ändå starta bara som förstärkning till att 6v inte ska vara problem. Betyder inte att man BÖR låta den stå ett år om man vill ha batteriets yttersta välbefinnande.
Eller ens bilens i stort.

2 039 Inlägg
för 8 timmar sedan
#14
Mossan1 skrev:
MammDiin skrev:
Mossan1 skrev:
En så gammal bil drar knappt något ström när den står så det klarar sig nog helt utan åtgärd också.
Minne till digitalklocka kanske.
Kan nog stå ett år....

Inte så bra att låta ett batteri stå ett år utan laddning någon gång. Självurladdning är ju det största problemet, men ju lägre temperatur desto mindre självurladdning. Men då igen så kan minusgrader göra att ett batteri fryser sönder beroende på hur urladdat det är.

Bilen ska stå 6v.
Jag menar att en så elektroniskt enkel bil säkert KAN stå ett år orörd och ändå starta bara som förstärkning till att 6v inte ska vara problem. Betyder inte att man BÖR låta den stå ett år om man vill ha batteriets yttersta välbefinnande.
Eller ens bilens i stort.

Problemet är inte att du skulle ha fel i detta fall, vilket jag även håller med om som du kanske märkt om du läst hela mitt svar.
Däremot så kan det finnas andra som har liknande funderingar och nyare bil (som hittar denna tråd) och då kan de tro att 6 veckor inte är några problem, när vissa skriver att ett år utan åtgärd mer eller mindre fungerar på en äldre bil.


Sök