3147
Sök

budget turbokonvertering..

maxtreme
90 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#1
Tjena

Har tänkt turbo konvertera min 240 och tänkte göra ett lätt ingrepp i den. Har läst mig till att man kan trycksätta förgasaren, alltså snurra och rör från den direkt till förgasaren. Men man kanske behöver bygga en box runt förgasaren så den får ett jämt tryck.

Är det någon här som gjort ett sådant bygge som vill dela med sig av sina erfarenheter och till och med har bilder på det??

Tacksam för hjälp!

MVH maxtreme


2 122 Inlägg
12 juli 2007
#2
du bygger en tryckbox du monterar på förgasaren där luftfiltret monteras och sen måste du trycktäta själva gasaren

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

maxtreme
90 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#3
hittade ett inlägg där man skulle borra upp munstycket och slipa ner nålen och ta bort choken.. Måste man göra allt detta? Choken är ju bra att ha eftersom jag har tänkt köra den på vintern också. Hur stor ska boxen vara?


905 Inlägg
12 juli 2007
#4
trycksätta förgasare

där borde du hitta svar på dina frågor.. plenum brukar man köra med motor volym *2 om man inte vill gå in i ämnet och leka raketforskare.


projekt med dubbla gasare
Senast redigerat av loffe007 (12 juli 2007)

Rörpulare
1 453 Inlägg
12 juli 2007
#5
loffe007 skrev:
trycksätta förgasare

där borde du hitta svar på dina frågor.. plenum brukar man köra med motor volym *2 om man inte vill gå in i ämnet och leka raketforskare.


projekt med dubbla gasare

Fan bra info där!! Nu var man ju sugen att kicka till en liten extra spark i 144:an smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

maxtreme
90 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#6
har varit inne på den första länken.. den andra var riktigt bra också.. hur mycket mer än turbo behöver man? Behöver man ha ic?
Senast redigerat av maxtreme (12 juli 2007)


905 Inlägg
12 juli 2007
#7
maxtreme skrev:
har varit inne på den första länken.. den andra var riktigt bra också.. hur mycket mer än turbo behöver man? Behöver man ha ic?

det du behöver är en
btr
bränslepump
turbo (med intern wg för enkelhetenskull(saab 900?))
oljetryck till turbon
tryckrör
turbogrenrör
sen är mätare bra att ha, dels oljetryck och turbotryck.
dump kan också vara bra att ha, bosch orginal plast funkar bra.
ic är inget måste men ger bra.

34 Inlägg
12 juli 2007
#8
tja.
jag körde ett tag med volvos r sports sats med förgasar turbo.
är inget jag skulle rekomendera, blir inte direkt något extremt drag i bilen före toplokspakningen går.
min blev inte häller direkt pålitlig.

905 Inlägg
12 juli 2007
#9
kopparpackningar som håller finns på kl-racing. men har du bara grejjer som funkar bra och inet tok laddar jätte mycket så ska det hålla med orginal. en ide är ju att fundera på kompsänkning då volvos förgasra motorer har hyffsat högkomp.

maxtreme
90 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#10
loffe007 skrev:
maxtreme skrev:
har varit inne på den första länken.. den andra var riktigt bra också.. hur mycket mer än turbo behöver man? Behöver man ha ic?

det du behöver är en
btr
bränslepump
turbo (med intern wg för enkelhetenskull(saab 900?))
oljetryck till turbon
tryckrör
turbogrenrör
sen är mätare bra att ha, dels oljetryck och turbotryck.
dump kan också vara bra att ha, bosch orginal plast funkar bra.
ic är inget måste men ger bra.

Hur fixar man lättast oljetryck till turbon? Spelar det någon roll vars på grenröret man sätter turbon? Om man har extern wg vars är det bäst att sätta den?


34 Inlägg
12 juli 2007
#11
ta olje trycket från där oljetryksgivaren sitter. och köp ett t kors.
Senast redigerat av jonthe142 (12 juli 2007)

maxtreme
90 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#12
jonthe142 skrev:
ta olje trycket från där oljetryksgivaren sitter. och köp ett t kors.

Det var inte svårare än så big_smile


905 Inlägg
12 juli 2007
#13
maxtreme skrev:
jonthe142 skrev:
ta olje trycket från där oljetryksgivaren sitter. och köp ett t kors.

Det var inte svårare än så big_smile

näpp dessa finns på biltema.
grenröret bygger du väl helst eget så du får allt du vill ha men enklast blir väl faktist köpa turbogrenrör+turbo från en 240turbo. extern wg sätter du väl i kollektorn. tja turbon ska juh som sitta i slutet på grenröret? känns som att du borde surfa in på lite olika forum och läsa om 240 turbo konverteringar finns hur många som helst. på denna sida tpc och savarturbo. läs först.

maxtreme
90 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#14
har fått tag i en turbo från en nyare audi a4 -03 trodde dom det var.. Är det en bra turbo att använda? Har den extern eller intern wg? Är den olje kyld?

kan man använda vilken wg man vill om det inte är intern?
Senast redigerat av maxtreme (12 juli 2007)


2 122 Inlägg
13 juli 2007
#15
maxtreme skrev:
har fått tag i en turbo från en nyare audi a4 -03 trodde dom det var.. Är det en bra turbo att använda? Har den extern eller intern wg? Är den olje kyld?

kan man använda vilken wg man vill om det inte är intern?

känner igen din audi tongue

kan säga så här alla turbosar har olja... men om den är vätskekyld är en annan sak... är den från en diesel eller bensinare?, har för mej att dieseln har intern wg och bensinaren extern... och ja du kan nog använda vilken extern wg som helst bara den håller tät

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

550 Inlägg
13 juli 2007
#16
A4 turbon har wg Den är vattenkyld, men visst oljan kyler med.

Men på R sportsatserna så ska man ochså byta fördelare så du får nog leta upp en sån.


maxtreme
90 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#17
The_Dude skrev:
A4 turbon har wg Den är vattenkyld, men visst oljan kyler med.

Men på R sportsatserna så ska man ochså byta fördelare så du får nog leta upp en sån.

Vadför måste man byta fördelaren? Hur vet man om turbon kommer från en sån?


10 287 Inlägg
13 juli 2007
#18
För att backa tändningen på laddtryck.
/Göran

maxtreme skrev:
Vadför måste man byta fördelaren?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

maxtreme
90 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#19
Hur vet att att den är en sån turbo?



Sök