3688
Sök

Köpråd begaganat, driftsäker, god totalekonomi, rymlig förarplats. Max 80.000kr

68 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#41
Hybrid_ skrev:
Albert_a skrev:
torsen skrev:

Beträffande Citroen C4 Cactus så ska du undvika den med den robotiserade manuella växellådan.
Min dotter hade en sådan, som hon köpte ny, i närmare 5 år utan driftproblem.
Dock var "automatlådan" inget hon gladdes över.
Den byttes mot en ny Suzuki Vitara.
Annars tror jag mycket väl att en Cactus skulle fungera - med manuell växellåda.

Nåt sånthär känns som att det skulle kunna passa deras behov och vara billig i drift. https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1401319961

Varför inte?

Jag har svårt att hitta argument mot en C4 Cactus 1.2 PureTech

Den är fransk, ja, instrumenteringen kanske är lite små-bökig.

Ska se om vi kan få provköra en sån. Verkar gå att hitta ganska fina ex. Inom budget från typ 2014-2015. Nåt ni kunniga tycker man ska se upp med bortsett från den knixiga robot-lådan?

Diagnostekniker
2 784 Inlägg
för 21 timmar sedan
#42
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.
Senast redigerat av Jesper328 (för 21 timmar sedan)

Up the RA

Forummoderator
18 102 Inlägg
för 21 timmar sedan
#43
Jesper328 skrev:
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

När det gäller KIA vill jag tillägga att paketet som heter GT-Line är ett krav.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök