3373
Sök

Köpråd begaganat, driftsäker, god totalekonomi, rymlig förarplats. Max 80.000kr

73 Inlägg
tisdag 17:12
Trådstartare
#41
Hybrid_ skrev:
Albert_a skrev:
torsen skrev:

Beträffande Citroen C4 Cactus så ska du undvika den med den robotiserade manuella växellådan.
Min dotter hade en sådan, som hon köpte ny, i närmare 5 år utan driftproblem.
Dock var "automatlådan" inget hon gladdes över.
Den byttes mot en ny Suzuki Vitara.
Annars tror jag mycket väl att en Cactus skulle fungera - med manuell växellåda.

Nåt sånthär känns som att det skulle kunna passa deras behov och vara billig i drift. https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1401319961

Varför inte?

Jag har svårt att hitta argument mot en C4 Cactus 1.2 PureTech

Den är fransk, ja, instrumenteringen kanske är lite små-bökig.

Ska se om vi kan få provköra en sån. Verkar gå att hitta ganska fina ex. Inom budget från typ 2014-2015. Nåt ni kunniga tycker man ska se upp med bortsett från den knixiga robot-lådan?

Diagnostekniker
2 786 Inlägg
tisdag 17:57
#42
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.
Senast redigerat av Jesper328 (tisdag 17:58)

Up the RA

Forummoderator
18 104 Inlägg
tisdag 18:23
#43
Jesper328 skrev:
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

När det gäller KIA vill jag tillägga att paketet som heter GT-Line är ett krav.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

73 Inlägg
onsdag 20:44
Trådstartare
#45
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:
Albert_a skrev:

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

När det gäller KIA vill jag tillägga att paketet som heter GT-Line är ett krav.

GT-Line innebär vad bortsett från ett lite sportigare yttre? Ingen skillnad på prestanda?

73 Inlägg
Igår 09:54
Trådstartare
#46
Jesper328 skrev:
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

Inser att jag kanske ska beskriva körvanor också, så vi inte går på fel drivmedel eller fel motor utifrån behoven.

1. Bilen förvaras utomhus året om.
2. Körsträckorna understiger sällan 15km, men under sommaren körs ofta kortare turer från fritidshus ner till sjön (2km enkel väg)
3. Total körsträcka under 1000 mil/år.

Forummoderator
18 104 Inlägg
Igår 13:35
#47
Albert_a skrev:
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

När det gäller KIA vill jag tillägga att paketet som heter GT-Line är ett krav.

GT-Line innebär vad bortsett från ett lite sportigare yttre? Ingen skillnad på prestanda?

Lite bättre ljus, stolar och framför allt en klimatanläggning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

73 Inlägg
Igår 15:53
Trådstartare
#48
Det får också gärna inte vara skitklurigt att till exempel byta lampor och annat småfix själv.

73 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#49
V70 D3?
Bu eller bä?

278 Inlägg
för 3 timmar sedan
#50
Albert_a skrev:
V70 D3?
Bu eller bä?

Jättebra bilar oavsett årsmodell, D3-D5 är väl samma femcylindriga motor bara lite olika effektuttag? Själv har jag en 2008:a som egentligen är en 2.4D (D4?) men som är fabrikstrimmad redan som ny hos Volvo (Polestar-paket) så den har 185hk ist för 169hk dvs motsvarande D5. Det jag förstått är att man ska hålla sig undan den fyrcylindriga D2 (Mitsubishi-motor?) som kan begå självmord på tomgång... smile


Ubåtsingenjör
7 335 Inlägg
för 2 timmar sedan
#51
Albert_a skrev:
V70 D3?
Bu eller bä?

Med tanke på hur bilen ska användas så hade jag absolut inte köpt en diesel.

Om du ändå är sugen på v70 så hade jag hellre köpt en mondeo av samma eller nyare årsmodell. Det är samma bil till ett längre pris.
Senast redigerat av SportPilot (för 2 timmar sedan)


* Voff voff *
10 680 Inlägg
för 2 timmar sedan
#52
JN1975 skrev:
Albert_a skrev:
V70 D3?
Bu eller bä?

Jättebra bilar oavsett årsmodell, D3-D5 är väl samma femcylindriga motor bara lite olika effektuttag? Själv har jag en 2008:a som egentligen är en 2.4D (D4?) men som är fabrikstrimmad redan som ny hos Volvo (Polestar-paket) så den har 185hk ist för 169hk dvs motsvarande D5. Det jag förstått är att man ska hålla sig undan den fyrcylindriga D2 (Mitsubishi-motor?) som kan begå självmord på tomgång... smile

Nix, D3 är en 5 cylindrig 2-litersmaskin så det är inte samma som övriga. Jag hade min förra D3 -11 i 3,5 år och körde 15000 mil utan bekymmer (19500-34500) och nu har en jag en D3 -12 som jag hittills kört 5000 mil med på snart 2 år. Går snålt och orkar ändå dra husvagn (1350 kg) utan problem samt hyfsat låg skatt (c:a 3000 kr per år).

(Betydligt trevligare än kusinen Mondeo tycker jag, men det är förstås en smaksak)
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

73 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#53
Men med körstil i åtanke skulle majoriteten här rekommendera bensinare?

Vad har ni för rekommendationer med det i åtanke?

Volvo är svärfar sugen på, men jag tror de hade passat bra med en prius.

Vad tycker ni skulle vara en bra kompromiss?

En Avensis av nyare snitt kanske?

Senaste bilen de hade som han var nöjd med på riktigt var en 850 från 96. Den rasade startmotorn på tillslut, för fyra år sedan.

Ubåtsingenjör
7 335 Inlägg
för 1 timme sedan
#54
Ja, jag hade som sagt köpt en så ny Avensis som möjligt. Vill gubben ha en driftsäker bil så blir det svårt att hitta bättre.



Sök