3363
Sök

Termostathus och röd motoroljelampan på Seat Cordoba 1.6

3 Inlägg
Igår 22:42
Trådstartare
#1
Hej!

[Kort historia, hoppa över om du vill]
Jag fick ta över min brorsas bil och det är en Seat Cordoba 1.6 -98. En pendlarbil som jag åker 11 mil per dag till jobbet
Jag fick ta över i november och med knappt en vecka så har de hänt en del på bilen.
En hjulbult fastna i navet, extremrost och skrikiga bromsskivor och belägg behövdes bytas ut på fram, utnötade dubbdäck som är 11 år gamla, spricka på vänster sidospegel som suger upp fukt sedan tidigare och slukar upp kylarvätska... Ja de är en del.
Jag har inte haft körkort så länge och ej varit intresserad av fordon. Men efter kort besök hos verkstad så fick jag minsann lära mig vad ekonomi är. Med tanke på att bilen har inte så hög värde så är alla verkstadsbesök så inte så gynnsam för plånboken.
Så de jag har börjat gjort är att fixa problemen själv (förutom hjulbulten i navet som blev åtgärd på verkstad), vilket har varit svinkul, vill så gärna lära mig mer och de har sparat mig massa tusenlappar.

[Problem]
Nu kommer vi till anledningen varför jag skriver. I december var jag förbi verkstad för nu vela jag serva bilen för de kunde jag unna mig och samt förbereda inför besiktningen i mars. Jag nämde däremot att kylarvätskan går åt och den kunde jag inte riktigt identifiera om varför samt så börjar motoroljelampan blinka rött strax innan jag anländer till verkstad... Jackpot.

Dom skulle kika på de innan den skulle servas.
Enligt herren så behövdes termostathuset bytas ut och skulle gå på 4500 kr, vilket är typ vad 2/3 av bilens värde ligger på... Ish.
Bromsbackarna behöver bytas ut vilken är ytterligare 2k och varför motoroljelampan blinkar beror på olika anledningar, men byte av oljefilter skulle kanske vara lösningen. Men han ville att vi skulle prioritera termostathuset först innan vi går vidare.

Jag backade undan och behöver tänka igenom de. De borde jag kunna fixa själv? Med vart fan sitter termostathuset?
https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250864/250864-fccade5297d96372e0e422405d9e2626.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250864/250864-5b7b8ecdff55ae51ece70e9698d467de.jpg

1 716 Inlägg
för 23 timmar sedan
#2
Hmm, old car, blinkande röd oljelampa brukar inte vara nåt bra.- kan ju vara en kass givare.
Eller låg oljenivå eller avsaknad av ok oljetryck. Kommer inte ihåg hur dessa gamla varnade.
Vill du hitta ditt termostathus, så slå in ditt reg.nr på nån sida typ Trodo o sök på delen.
En bild lär komma upp- om du följer en av de grövre slangarna på kylaren- så lär du hitta samma del där. Men oljetryck borde vara viktigare än glykolläcka om du frågar mig.
Lycka till/ Husse

Ain't no place like home...
4 639 Inlägg
för 22 timmar sedan
#3
Instämmer.
Läge att kolla oljetrycket som absolut första åtgärd.
Skär motorn ihop är det ju liksom lönlöst att fortsätta.
De där äldre motorerna (borde vara motorkod AFT i den där om jag inte missminner mig) har 2 sensorer för oljetryck.
En som sitter nere vid oljefiltret och en som sitter i topplocket.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 290 Inlägg
för 14 timmar sedan
#4
Hade också undersökt orsaken till oljelampan innan jag köpte ett skvatt.
Rent av oseriöst av verkstaden att föreslå tvärsom.

Blinkade den rytmiskt eller lite slumpvis?
Rytmiskt blinkande kan vara en nivåvarning "bara". (Läs instruktionsboken  hur just din bil beter sig)
Tyvärr blir inte nivån så låg utan oljeförbrukning. Hur stor den är spelar stor roll och man vet ju inte när oljan byttes/fylldes på.

Så börja att kolla oljenivån oavsett. Under min = fyll till full och kör och se om den slutat blinka. Om ja = oljeservice nu.

Ang termostathuset är det nog inte så svårt, men ev omständigt. Kan vara svårt att bedömma vilka verktyg som behövs, tex.
Beror på var/hur det sitter.
Kan få demontera en del saker, och/eller ligga på marken under bilen.

Var sitter det då:
Just VAG sätter emellanåt termostaten på NEDRE kylarslangen i motorn.
Absolut vanligast (generellt) är där ÖVRE kylarslangen lämnar motorn.

Så följ kylarslangarna som redan nämnts.
Senast redigerat av Mossan1 (för 14 timmar sedan)

3 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#5
husseman skrev:
Hmm, old car, blinkande röd oljelampa brukar inte vara nåt bra.- kan ju vara en kass givare.
Eller låg oljenivå eller avsaknad av ok oljetryck. Kommer inte ihåg hur dessa gamla varnade.
Vill du hitta ditt termostathus, så slå in ditt reg.nr på nån sida typ Trodo o sök på delen.
En bild lär komma upp- om du följer en av de grövre slangarna på kylaren- så lär du hitta samma del där. Men oljetryck borde vara viktigare än glykolläcka om du frågar mig.
Lycka till/ Husse

Olja ska finnas då min bror fyllde på sen september. Tack för tipset! Ska kika på de.

Cuefa skrev:
Instämmer.
Läge att kolla oljetrycket som absolut första åtgärd.
Skär motorn ihop är det ju liksom lönlöst att fortsätta.
De där äldre motorerna (borde vara motorkod AFT i den där om jag inte missminner mig) har 2 sensorer för oljetryck.
En som sitter nere vid oljefiltret och en som sitter i topplocket.

Då börjar jag med oljetryck och planerar in de. Det stämmer att motorkod är AFT.
Stort tack för tips!

3 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Hade också undersökt orsaken till oljelampan innan jag köpte ett skvatt.
Rent av oseriöst av verkstaden att föreslå tvärsom.

Blinkade den rytmiskt eller lite slumpvis?
Rytmiskt blinkande kan vara en nivåvarning "bara". (Läs instruktionsboken  hur just din bil beter sig)
Tyvärr blir inte nivån så låg utan oljeförbrukning. Hur stor den är spelar stor roll och man vet ju inte när oljan byttes/fylldes på.

Så börja att kolla oljenivån oavsett. Under min = fyll till full och kör och se om den slutat blinka. Om ja = oljeservice nu.

Ang termostathuset är det nog inte så svårt, men ev omständigt. Kan vara svårt att bedömma vilka verktyg som behövs, tex.
Beror på var/hur det sitter.
Kan få demontera en del saker, och/eller ligga på marken under bilen.

Var sitter det då:
Just VAG sätter emellanåt termostaten på NEDRE kylarslangen i motorn.
Absolut vanligast (generellt) är där ÖVRE kylarslangen lämnar motorn.

Så följ kylarslangarna som redan nämnts.

Kan säga att de är rytmiskt, för efter besöket hos verkstaden så fortsatte den blinkade. När jag kom hem så tog jag paus från bilen. Under julen så har de gått nästan en vecka sen besöket, så började jag att felsöka, då startade jag den och då syntes inte lampan till. Testade då att köra runt området och efter 10 min körande så kom lampan fram.
Började sedan rulla hemåt men när jag körde i högre hastighet dvs växla till 4:an och körde ca 6-7 min så slutade den blinka helt o hållet. Vilket har förvirrat mig en del.

Med andra ord så mellan växel 1-3 så blinkar den efter en stund körning och avtar vid högre växel.
Men jag körde runt strax vid 20 min.
Har inte vågat sen dess att testköra nå mer, främst för att minimera mer skada på motorn.

Oljetryck har blivit min prio läsning efter tipsen har rullat in. Förhoppningsvis så hinner jag kika på de ikväll. Gällande kylsrslangar och placering kommer att göra de lättare för mig vid undersökningen. Tack för info!

5 712 Inlägg
för 13 timmar sedan
#7
Med tanke på att enda gången oljelampan blinkat var när du nästan var framme till verkstaden så är min teori att motorn tappade oljetrycket pga oljan blev för varm då du kört till verkstaden med för lite kylarvätska i motorn.

Och detta är då varför verkstaden rekommenderade att åtgärda kylvätskeläckaget i första hand.

Termostathuset sitter på dom flesta VW 4cyl på motorblocket halvt bakom generatorn.
Bara följa dom stora kylarslangarna tills du hittar var på motorn.
Senast redigerat av simlar (för 13 timmar sedan)


3 290 Inlägg
för 13 timmar sedan
#8
Kolla nivån som prio1.
För låg ska den inte vara oavsett.

Kolla också kylvätskenivån samtidigt.
Samma där.

Ta lite olja på fingrarna från stickan.
Känns den smörjande?
Är den svart, eller gråkladd?

Hur ser det ut under oljelocket?
Massor av klet?

Är det högre motorvarvet som ger lampan? (Hastigheten hör inte hit)
Borde då bli samma med lägre farter och lägre växel.
Oljetrycksfall med högre motorvarv är ofta igensatt sil på oljepumpens Pickup. Då kaveterar pumpen och trycket blir lägre.  Då måste tråget ner och allt rengöras noga.

Fri fart för ett fritt folk!
14 230 Inlägg
för 13 timmar sedan
#9
dom kan vara lite lustiga dom där...
hade en Seat arosa som jag fick gratis   fösökte först diagonsera oljelampan
bytte olja körde i lite diesel i oljan för att få avlagringar att släppa ingen skillnad..
ny givare ingen skillnad..   
det handlade mer om varvtal och att växel var i.. jag körde 2år så utan problem.. är det något allvarligt hade motorn mest troligen redan börjat knacka och leva om.. lyftarna är det första som börjar knacka på en sån där motor..
sen kommer lagerraset straxt efteråt.

man undrar ju hur termostathuset kan kosta 4500kr att byta.  antar att det ser ut som på en gammal golf mk2   där sitter allt ihop i en enhet vattenpump och termostathus   med några bultar inte skitsvårt att byta igentligen.. men ska man flytta över vattenpumpen går skruvarna garanterat av smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 182 Inlägg
för 7 timmar sedan
#10
Börja med att byta olja  och filter!  Det är det första man ska göra när man köper en begagnad bil!
Sen skulle jag rekommendera dig att göra alla reparationer själv, om du nu vill och kan göra det! -Du kommer mycket mycket billigare undan när du reparerar själv och du lär dig en massa.
Som de andra sagt så följ övre kylarslangen ner mot motorblocket, någonstans där sitter termostaten/termostathuset.
En fråga! Varför påstod verkstaden att termostathuset måste bytas?? Läckte det ut kylarvatten eller vad??
Begagnad termostathus kan du antagligen få tag på på skroten eller Bildelsbasen för någon hundralapp. Nytt kan du antagligen hitta på skruvat.se eller Autodoc. Där hittar du också alla bromsdelar du behöver.


1 716 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
simlar skrev:
Med tanke på att enda gången oljelampan blinkat var när du nästan var framme till verkstaden så är min teori att motorn tappade oljetrycket pga oljan blev för varm då du kört till verkstaden med för lite kylarvätska i motorn.

Och detta är då varför verkstaden rekommenderade att åtgärda kylvätskeläckaget i första hand.

Termostathuset sitter på dom flesta VW 4cyl på motorblocket halvt bakom generatorn.
Bara följa dom stora kylarslangarna tills du hittar var på motorn.

Hmm, den teorin tror jag inte ett skvatt på- oljan blir inte så varm att den skulle tappa sin förmåga att smörja o hålla oljetryck..om det skulle hända- så har man hällt i nån skitolja-typ Feltema. Enligt min mening är den verkstaden ute o cyklar. mvh/Husse


Sök