3246
Sök

Felsökning citroen c3 1.6 hdi 2007. Startar ej.

6 Inlägg
söndag 12:50
Trådstartare
#1
Tjena, har provat i ett citroenforum men får inget svar, och min engelska är lite knackig så provar här där jag genom åren fått bra information av andras trådar.
Har en sådan där citroen c3 1.6 hdi, bra behändig dieselpulka, som en dag beslöt sig för att inte starta, har grötat runt med bilen en vecka nu utan framgång och kommer snart slå den i bitar. Har diverse felkoder, skriver dom direkt så det är överstökat med anteckning från obd mätaren. Har provat radera koderna mellan varven.
Lagrade koder: 6 st. P0104 Luftmassa eller luftmängd medel.    P0113 IAT sensor 1 krets hög insignal.     P1162 ingen anteckning     P1351 ingen anteckning     P0489 EGR reglerkrets låg     P0193 Hög insignal, krets för fördelningsrörets trycksensor.
Väntande koder: 2st. P0489 och P0193.

P0104: har sprayat rent LMM.
P0113: har bytt bränsletryckssensorn.
P1162: Misstänker att det är relaterat till min EGR ventil som troligtvis är slut, har tagit ut och kört den i ultraljudstvätt så den är ren. Beställt ny.
P1351: Glödstift, har inte kollat närmare på dom då dom inte ska orsaka det här problemet, men hittade en skadad kabel, eltejpade den och verkar må bättre.
P0489: EGR problem där med.

Närmare beskrivning av problemet är väl att startmotorn går igång, låter pigg, men motorn kickar inte igång. När problemen började lyckades jag få igång den på tomgång emellanåt, men så fort jag rörde gaspedalen det minsta så dog den direkt.
Har därefter bytt bränslefilter, bränsletryckssensor. Har nästan halv tank diesel. OBD mätaren säger att jag har ca 330 bar bränsletryck, vilket verkar rimligt. Tycker det gurglar om bränslefiltret när jag pumpar/luftar, kopplat på en slang på returen från spridarna, och det är en hel del luftbubblor i soppan.
Mätte spridarna med multimeter, som visade ca 5 ohm vardera. Snackade med verkstad lite snabbt häromdan, dom trodde det kunde vara EGR ventilen, men kan den verkligen orsaka så stora problem helt plötsligt? Ska tilläggas att bromsen "pyser" när jag använder den, varit så en längre tid, vilket jag förstår kan vara servon.
Är rätt uppgiven och ganska less på bilen just nu, och har taskig ekonomi så vill helst inte lämna in den, och är för övrigt inte världsbäst på att skruva heller, men försöker lära mig allt eftersom. Tacksam för alla ideer och förslag!

Diagnostekniker
2 820 Inlägg
söndag 13:05
#2
Funderar på om du har en 5v-slinga som delas av flera sensorer.
Felkoderna pekar lite åt det hållet.

Möjliga fel isåfall;
En komponent är kortsluten och drar 5v-slingan mot jord eller 12v.
Kabelbrott.
Oxiderat kontaktstycke någonstans.

Edit: ladda ner Carmin på telefon, finns kretsscheman där.
Senast redigerat av Jesper328 (söndag 13:07)

Up the RA

6 Inlägg
söndag 17:39
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Funderar på om du har en 5v-slinga som delas av flera sensorer.
Felkoderna pekar lite åt det hållet.

Möjliga fel isåfall;
En komponent är kortsluten och drar 5v-slingan mot jord eller 12v.
Kabelbrott.
Oxiderat kontaktstycke någonstans.

Edit: ladda ner Carmin på telefon, finns kretsscheman där.

Börjar misstänka något sådant också, trassligt värre. Men ska prova byta ut primer pumpen utifall den inte fungerar som den ska, köpte en för båt på biltema nu, samt ska jag byta EGR imorgon. Han gick nästan igång med startgas när jag provade idag, hostade till och varvade upp för att sedan slockna igen. Tack för tipset!

Fri fart för ett fritt folk!
14 285 Inlägg
måndag 10:09
#4
Jesper328 skrev:
Funderar på om du har en 5v-slinga som delas av flera sensorer.
Felkoderna pekar lite åt det hållet.

Möjliga fel isåfall;
En komponent är kortsluten och drar 5v-slingan mot jord eller 12v.
Kabelbrott.
Oxiderat kontaktstycke någonstans.

Edit: ladda ner Carmin på telefon, finns kretsscheman där.

ja ingen lek om en komponent drar ner allt som sitter på just den linan.. 

jag brukar bara börja rycka sladden tills saker som felkodar och göra en ny felsökning.. rätt vad det är så blir en aktiv felkod pasiv och då är man ett spår på vägen smile 

men den borde starta iallfall..   första jag skulle kolla är just egr..  men eftersom den är kollad får vi anta att den är bra?!
det man kan göra är att släppa röret som går in i motorn från egr och testa att starta.    eller prova att dra igång bilen..  så man når lite högre varv.  då brukar dom ju gå om egr står lite öppen..

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
måndag 14:30
Trådstartare
#5
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Funderar på om du har en 5v-slinga som delas av flera sensorer.
Felkoderna pekar lite åt det hållet.

Möjliga fel isåfall;
En komponent är kortsluten och drar 5v-slingan mot jord eller 12v.
Kabelbrott.
Oxiderat kontaktstycke någonstans.

Edit: ladda ner Carmin på telefon, finns kretsscheman där.

ja ingen lek om en komponent drar ner allt som sitter på just den linan.. 

jag brukar bara börja rycka sladden tills saker som felkodar och göra en ny felsökning.. rätt vad det är så blir en aktiv felkod pasiv och då är man ett spår på vägen smile 

men den borde starta iallfall..   första jag skulle kolla är just egr..  men eftersom den är kollad får vi anta att den är bra?!
det man kan göra är att släppa röret som går in i motorn från egr och testa att starta.    eller prova att dra igång bilen..  så man når lite högre varv.  då brukar dom ju gå om egr står lite öppen..

Japp, nu har jag satt i en ny egr ventil idag, och släppte röret upp till motorn och körde igenom en avloppsborste och rensade rent. Har kollat lite snabbt alla kablar i området, ser schyssta ut, bortsett från en skavd glödstiftskabel som jag tejpade häromdan, men får nog antingen lämna in för felsökning eller gräva runt lite till. Den ville nästan gå igång idag när jag provade, dock med startgas. Känns som elfel eller bränsletillförsel

Fri fart för ett fritt folk!
14 285 Inlägg
måndag 17:21
#6
om den "nästan" startade på startgas vilket du ska vara väldigt försiktig med på en dieselmotor så låter det som bränsle problem.   


om du släpper spridarledningarna lite och gnuggar med startmotorn kommer det något bränsle då ?

allså släpp dom bara lite inte ta bort dom helt.. mest för att se om det verkar finnas bränsle..
Senast redigerat av Growe (måndag 17:22)

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
måndag 19:06
Trådstartare
#7
Growe skrev:
om den "nästan" startade på startgas vilket du ska vara väldigt försiktig med på en dieselmotor så låter det som bränsle problem.   


om du släpper spridarledningarna lite och gnuggar med startmotorn kommer det något bränsle då ?

allså släpp dom bara lite inte ta bort dom helt.. mest för att se om det verkar finnas bränsle..

Klok tanke, men har för mig att det är ett sjujäkla tryck i systemet, så vågade inte släppa röret, utan skruvade muttern ett par varv och la en torr trasa runt och körde, men inte en droppe. Dock spöregnar det här så tänkte göra ett mer seriöst försök imorgon. Tack för tipset!
Mina äldre bröder har varit här och kollat med, som är lite mer kunniga än mig. Den ena trodde att den drog in luft någonstans, och den andre trodde att det kunde vara vevaxelgivaren, medan jag precis läste mig till att ECU´n brukar kunna ge upp på den här modellen pga fukt, och då kasta fram massa märkliga felkoder rörande sensorer osv.
Om jag inte hittar något uppenbart imorgon förmiddag så hamnar den på felsökning på lokala verkstaden smile

6 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#8
En tanke och ett par upptäckter. Innan bilen la av, så rasslade det om kupefläkten, ökade/minskade om jag justerade hastigheten, hade helt förträngt detta..
När jag nu vrider tändningen, så märkte jag idag att displayen till klimatenheten inte visar något, den lyser bara solid orange färg, samt elhissar och innerbelysning fungerar ej. Om det är något elfel, känns det som att det kan ha med det där att göra. Ska in och programmera nya EGR ventilen på fredag, då kunde dom köra en lite ordentligare avläsning på bilen på samma gång sa dom. Provade ladda hem appen som nämndes ovan, men varken telefon eller surfplattan klarar att läsa bilderna där, det är bara svart och vitt kludd.

Diagnostekniker
2 820 Inlägg
för 7 timmar sedan
#9
Så då, troligen fel motor då jag inte kan din motorkod.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-65efd511b87c17f4c0639f59784a82f7.jpg
Senast redigerat av Jesper328 (för 7 timmar sedan)

Up the RA

6 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Så då, troligen fel motor då jag inte kan din motorkod.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-65efd511b87c17f4c0639f59784a82f7.jpg

Mången tack, lyckades lösa det så appen fungerar nu, sen ska jag bara klura ut hur man läser av det smile

Diagnostekniker
2 820 Inlägg
för 3 timmar sedan
#11
Toppen!
Som ett exempel så kan du se på bilden jag la upp (som troligen inte stämmer mot just din motor) att vi har en delad slinga.

Titta på grabbarna nere till höger i bild.
Ta komponent 1312, den har en slinga på stift 2 som delas med andra komponenter.
Och denna slinga tjuvas ifrån slinga 1356 ur ECM, vilket sedan går vidare till 1310 (LMM).
Beroende på hur det ser ut på din så skulle jag lokalisera den sista komponenten i den slingan, rycka ur kontakten, sedan mäta vad vi har på det stiftet som delar slinga med andra.
Är det inte OK så är det bara att fortsätta rycka ur kontakter tills du får ett värde som är OK.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA


Sök