3132
Sök

Ford S-Max 2.2 TDCI Manuell 175hk årsmodell 2008

13 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej på er allihopa får börja med att be om ursäkt ifall jag lagt detta inlägg i fel kategori.

Jag har en Ford S-Max 2.2 TDCI Manuell 175hk årsmodell 2008.
Jag hade bilen inne på felsökning på verkstad och fick upp detta som felkoder (se bifogad bild)

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244340/244340-0527d8b0d53c6e9465f1cdd0b179c37c.jpg

Mekanikern sa att jag skulle byta EGR ventil och avgastrycksensor som tydligen sitter på dieselpartikelfiltret?

Själv är jag rent ut sagt värdelös på det mekaniska så jag litade på mekanikern.

Nu har han bytt egr ventil och avgastrycksensor.
Men nu helt plötsligt ringer han och säger att bilens tomgång går ojämt upp och ner och bilen går dåligt samt så har egr ventilens felkod försvunnit med ej de andra som han bytte?
Vänder mig till er här som jag vet är grymma på bilar.
Tacksam för all hjälp mvh.

13 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#2
WilleJ skrev:
Hej på er allihopa får börja med att be om ursäkt ifall jag lagt detta inlägg i fel kategori.

Jag har en Ford S-Max 2.2 TDCI Manuell 175hk årsmodell 2008.
Jag hade bilen inne på felsökning på verkstad och fick upp detta som felkoder (se bifogad bild)

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244340/244340-0527d8b0d53c6e9465f1cdd0b179c37c.jpg

Mekanikern sa att jag skulle byta EGR ventil och avgastrycksensor som tydligen sitter på dieselpartikelfiltret?

Själv är jag rent ut sagt värdelös på det mekaniska så jag litade på mekanikern.

Nu har han bytt egr ventil och avgastrycksensor.
Men nu helt plötsligt ringer han och säger att bilens tomgång går ojämt upp och ner och bilen går dåligt samt så har egr ventilens felkod försvunnit med ej de andra som han bytte?
Vänder mig till er här som jag vet är grymma på bilar.
Tacksam för all hjälp mvh.

P.s är det något som han missat med Egr ventilen? Skall den ställas in? Nollställas? Programeras? Vad kan problemet vara?
Han påstår att det ej behövs på en ny egr utan den kanske var defekt när jag köpte den?

3 329 Inlägg
för 4 timmar sedan
#3
Aj, egna delar.  Inte bra. Dom kan alltid skyllas på.

Visst kan nya delar vara Defekta och man får ju hoppas att mekanikern kollat att ingen kontakt är glömd/dåligt isatt osv.  Det får du aldrig veta isf för även i sådant scenario kommer det nog heta att det var delen som var sönder. Tyvärr.
Antar detta också är en liten egen verkstad, eftersom större seriösa firmor inte godtar egna delar.
Med egna delar som inte fixar felet kan dom (med rätta) hävda att bilen inte lämnades in för felsökning/reparation utan för ett rent kompinentbyte. Dvs arbetsordern på detta säger "Byt EGR till den medtagna" i detta fallet.
TROTS att det ev var en rekommendation från dom, som i detta fallet.
Så allt ev efterföljande blir då på dig helt.
Hade dom felsökt och bytt till egenskaffad EGR och den var fel, eller annat fel, är det större chans att priset på en ev fortsättning blir annat än i första scenariot.

Kalibrering vet verkstaden att det ska göras, isf, och är inget DU ska behöva påpeka.

Är det en släkting eller bekant som gör en tjänst kommer allt i helt annan dager. Då kan ske det är kalibrering osv om personen saknar sådan utrustning. Eller så var felet ett helt annat...

Tycker själv att diagnosen EGR var märkligt med dom felkoderna.
Men dom har sett och kört bilen. Inte jag.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

13 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#4
Jag förstår, jag det är en liten verkstad en vän/bekant till mig.
Men med dom felkoderna vad är det som är felet enligt dig? Tacksam för svar.

13 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#5
WilleJ skrev:
Jag förstår, jag det är en liten verkstad en vän/bekant till mig.
Men med dom felkoderna vad är det som är felet enligt dig? Tacksam för svar.

Delen i detta fall egr ventil fick han ta fram till mig så beställde jag den.


Sök