3326
Sök

Kylarläckage saab 9-3 aero og 2000

41 Inlägg
22 januari
Trådstartare
#1
Hej!

Funderar på om läckaget mitt kylarsystem kan vara att termostaten inte öppnar ordentligt och det sprutar ur expansionskärlet? Övre kylarslang är stenhård innan jag öppnar locket försiktigt. Och det verkar hålla tätt vid kall motor.

Jag hittar inga spår efter läckaget kan tilläggas. Och ingen vitrök eller vatten i oljan. Bilen går som bara Attan också.
Senast redigerat av Crankshaft1992 (22 januari )


Diagnostekniker
2 836 Inlägg
22 januari
#2
Stenhård slang och inget yttre läckage?
Kolla så att du inte får avgaser i kylsystemet.

Up the RA

41 Inlägg
22 januari
Trådstartare
#3
Inget sådant. Och med de mängderna som det läcker borde det synas på avgaser och gång.

Jesper328 skrev:
Stenhård slang och inget yttre läckage?
Kolla så att du inte får avgaser i kylsystemet.
Senast redigerat av Crankshaft1992 (22 januari )


3 350 Inlägg
22 januari
#4
Öppnar inte termostaten överhettar motorn till slut. Men långt ifrån genast, särskilt så här års.

Temperaturmätaren i bilen visar för hög temperatur också då. Värme i kupen fungerar som det ska.

Funkar inte vattenpumpen kan fenomenen bli märkligare.
Inte nödvändigtvis att den visar rätt temp, och ofta betydande försämring av kupevärmen eftersom det bara självcirkukerar.

Att det busar över im man öppnar med varm motor är normalt.  Ska vara övertryck. Finns en ventil i locket som ska släppa ut om det blir för högt.

41 Inlägg
23 januari
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Öppnar inte termostaten överhettar motorn till slut. Men långt ifrån genast, särskilt så här års.

Temperaturmätaren i bilen visar för hög temperatur också då. Värme i kupen fungerar som det ska.

Funkar inte vattenpumpen kan fenomenen bli märkligare.
Inte nödvändigtvis att den visar rätt temp, och ofta betydande försämring av kupevärmen eftersom det bara självcirkukerar.

Att det busar över im man öppnar med varm motor är normalt.  Ska vara övertryck. Finns en ventil i locket som ska släppa ut om det blir för högt.

Jag bytte termostat. Och det blev iallafall bättre. ?


41 Inlägg
måndag 16:11
Trådstartare
#6
Hittade de två läckagen. Motorvärmaren och en slang under motorn ?


3 350 Inlägg
tisdag 05:53
#7
Uppföljning med felbeskrivning händer allt för sällan.

Mycket bra!!!

41 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#8
Ny uppdatering och en lite off-topic men relaterat.
Den slangen som läckte ska egentligen inte ens existera utan ska tydligen vara ett rör som tidigare ägare har byggt om. Och turbon rasade i onsdags troligen på grund av för dålig kylning. Så hur svårt är det att byta turbo om man inte har ett garage utan jobbar med domkraft och pallbockar?


3 350 Inlägg
för 2 timmar sedan
#9
Svårigheten i turbobyte är väldigt relaterat till hur åtkomlig den är, och hur samarbetsvilliga skruvarna är.
Brukar släppa, men....

Vet ej utantill hur den sitter på en 9-5a om det sker uppifrån eller underifrån, samt hur mycket man ev måste demontera för åtkomsten.
Borde synas om man tittat och bedömmer.

Slang istället för rör borde ju inte göra något direkt skillnad för kylningen så, såvida man inte strypt på något vis.
Veck på slangen tex.

Men att turbon går på äldre turbobil är ju ingen nyhetssskräll direkt. Kan ha skett ändå helt orelaterat.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

41 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Svårigheten i turbobyte är väldigt relaterat till hur åtkomlig den är, och hur samarbetsvilliga skruvarna är.
Brukar släppa, men....

Vet ej utantill hur den sitter på en 9-5a om det sker uppifrån eller underifrån, samt hur mycket man ev måste demontera för åtkomsten.
Borde synas om man tittat och bedömmer.

Slang istället för rör borde ju inte göra något direkt skillnad för kylningen så, såvida man inte strypt på något vis.
Veck på slangen tex.

Men att turbon går på äldre turbobil är ju ingen nyhetssskräll direkt. Kan ha skett ändå helt orelaterat.

Slangen (som egentligen ska vara ett rör) läckte som ett såll upptäckte jag. Så medan jag undersökte var läckaget var så gick det ca 8 liter vatten minst till och från jobbet. Det vill säga en fyra liters dunk åt vardera håll. Och jag såg slangen där den gick in i blocket men inte var den försvann sen och jag hittade den inte på någon språngskiss heller. ? Och eftersom den läckte som den gjorde är det inte helt otroligt att turbon inte finns den kylning den skulle ha.


Diagnostekniker
2 836 Inlägg
för 1 timme sedan
#11
Med domkraft och pallbockar så tar det knappt en timma för en van mekaniker.
~45 minuter om man gjort det ett par gånger.

Glöm inte att hälla i lite olja i nya turbon innan du monterar banjon för oljetillförseln.
Passa även på att göra ett oljebyte innan du startar bilen.

Up the RA

41 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#12
Jesper328 skrev:
Med domkraft och pallbockar så tar det knappt en timma för en van mekaniker.
~45 minuter om man gjort det ett par gånger.

Glöm inte att hälla i lite olja i nya turbon innan du monterar banjon för oljetillförseln.
Passa även på att göra ett oljebyte innan du startar bilen.

När jag ändå ska ned med avgasröret så tänker jag ta ned tråget också och rengöra oljesilen. Så det blir ju per automatik ett oljebyte. ? Så räknar med ca en veckas jobb beroende på väder, väntan på delar och sedan ska jag hinna med jobbet och hemmet också då jag har två döttrar som jag tänkte skulle få vara med så de går andra året fordon peronbilsmek.

Oljesilen gissar jag på börjar vara tät också.



Sök