2318
Sök

Kylarläckage saab 9-3 aero og 2000

46 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#21
amazinjoey skrev:
Crankshaft1992 skrev:
amazinjoey skrev:
Det är topplockspackningen som är dålig utöver turbon

Lite nyfiken på hur du ställde den diagnosen. smile Ingen olja i kylarvätska och inget vatten i oljan. Och ingen vitrök.

Hård övre kylarslang som är ett tecken på övertryck på systemet. Den slangen kommer att brista när som för dig och de kommer inte bli roligt.

Termostaten på dessa kommer alltid fallera i öppet-läge, de är konstruerade (fysiskt omöjligt för den att fallera i stängt läge)

Ett vanligt fel på B205 motorerna och du behöver inte alltid ha kylarvätska eller vatten i oljan för att det ska vara topplockspackningen. Oftast läcker de in i en och förbränns. Bästa sättet är att testa med avgastestare i kylarvätskebehållaren, alternativt om du har du så kan du lukta i den. De kan lukta en svag lukt av avgaser, men man behöver ett relativt bra luktsinne


När det kommer till turbon, köp en Melett CHRA Istället och byt innehållet!  Kina turbos flödar sämre och pajar mer. (mer värme och högre förbrukning...)

Byta innehållet? Jag är rätt ny på just att mixtra med turbos men lär mig gärna så mycket som möjligt. ^^ Är den bättre än original mitchi-turbon?
Om det skulle vara toppen, måste man då även byta bultarna? Jag undrar främst för att jag hittar packningen men sämre med bultarna. Men vill minnas att på en bil jag hjälpte min far med som liten skulle man byta bultarna med på aluminium eftersom de sträcks när man drar toppen. Har för mig att det var på en Opel.

Och ja jag vet att vi kommer lite off-topic om någon moderator tittar in men det är ju ändå relaterat och istället fär att ha femtioelva trådar om min gränsfall på motorrenovering är det ju bättre att ha det lite samlat. ^^


1 151 Inlägg
för 10 timmar sedan
#22
Detta är byta innehållet i turbon:
https://www.youtube.com/watch?v=Fo_7AeO9g4I

Den håller samma kvalité som mitshubishi turbon som du har, de är fabrikskvalité på melett.  Dock extremt sällan Mitshubishi turbon rasar


För topplockspackningen behöver du en sotningsats:

https://www.maptunparts.se/motordelar/p … 2001-.html

46 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#23
amazinjoey skrev:
Detta är byta innehållet i turbon:
https://www.youtube.com/watch?v=Fo_7AeO9g4I

Den håller samma kvalité som mitshubishi turbon som du har, de är fabrikskvalité på melett.  Dock extremt sällan Mitshubishi turbon rasar


För topplockspackningen behöver du en sotningsats:

https://www.maptunparts.se/motordelar/p … 2001-.html

Det är det jag menar med att byta turbinhjul tidigare. Att jag byter själva stommen och flyttar över husen till den. Och de har den stommen på Autodoc för några tusenlappar billigare än en komplett turbo. smile

Ska dock kolla om det kan vara så att det är topplockspackningen som har gått före kanske om det stämmer det ni säger då jag tycker mig känna en svag bensindoft men inget som antänds av ångorna när jag öppnar expansionskärlet för att släppa på trycket. Och ja jag testade lite med att ha en tändare över efter att jag öppnat. Om så är fallet har jag huvudvärken att behöva riva kåporna på sidan, dra motorn till övre dödpunkt så att den nollställs och hänga av kamkedjan för att få loss toppen. ?
Om topplocklspackmingen har gått borde det väl inte heller byggas så mycket turbotryck?



Sök