2550
Sök

Grå olja efter att bilen stått still ett drygt år

Fri fart för ett fritt folk!
14 305 Inlägg
Igår 00:53
#22
ingen fel på den där olja kladdet på locket är inget att bry sig om den blir så där direkt inget konstigt fukt som försvinner när motorn blir riktigt varm  och kommer återkomma nästa gång du startar den..  inget konstigt alls.. 

alla gillar att tro att det alltid är värsta problemet fast det sällan är det framför allt på en gammal b21

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
Igår 01:52
Trådstartare
#23
Growe skrev:
ingen fel på den där olja kladdet på locket är inget att bry sig om den blir så där direkt inget konstigt fukt som försvinner när motorn blir riktigt varm  och kommer återkomma nästa gång du startar den..  inget konstigt alls.. 

alla gillar att tro att det alltid är värsta problemet fast det sällan är det framför allt på en gammal b21

Men den stinker ju bränsle i expansionskrälet? Är inte det ett tecken på paj topp?
Senast redigerat av Twofortie (Igår 01:53)

* Voff voff *
10 716 Inlägg
för 19 timmar sedan
#24
Growe skrev:
ingen fel på den där olja kladdet på locket är inget att bry sig om den blir så där direkt inget konstigt fukt som försvinner när motorn blir riktigt varm  och kommer återkomma nästa gång du startar den..  inget konstigt alls.. 

alla gillar att tro att det alltid är värsta problemet fast det sällan är det framför allt på en gammal b21

Fast... Det vi vet är:

- Bilen har kokat.
- Oljan var brun/svart innan körning och är nu grå.
- Bilen rök onormalt mycket under körning.
- Kylvattnet stinker bensin.

Visst, man ska inte utgå ifrån det värsta, men hur mycket mer ledtrådar behöver vi för att misstänka att topplockspackningen är gången...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 353 Inlägg
för 19 timmar sedan
#25
Om oljan på stickan är exakt så gråblaskig som den ser ut på bilden är det verkligen inte bara kondens.  Det var en högoddsare innan givetvis, vilket förhoppningsvis var solklart, men jag skulle inte dumförklara om du vill köra motorn mer innan rivning för att testa övriga bilen mer i alla fall.
Så man vet vad man har.

Luras bilden ang stickan och det är locket vi snackar om är läget helt annat.

Bensinlukt i expkärlet är inte bra.
Men då skulle det bubbla också när den går.
Doften är normalt mer avgaser än bensin när kompression går in, men om den nu surat så mycket som sista inlägget tolkas av mig, så är det fullt möjligt med bensindoft  Men igen, skulle då bubbla, rejält, när den går.
Om så är det (också) skolexempel på toppackningen.

Har vi BÅDE kompression ut i kylsystemet OCH kylvätska I oljan har vi en rejält fallerad packning.
Tycker det är märkligt om motorn skulle gått rätt överhuvudtaget så.
Omöjligt=Nej, men....

Trycker det ut bensin någonstans ur förgasaren stänger inte flottörventilen.
Vanligt att den krånglar om det blivit smuts eller annan goja där.
Jag minns tusan inte om det verkligen gick bensin under tryck upp till berikningskretsen (choken som du tog loss) eller om den bara sög upp. Jag tror det senare.  Temperaturkompensarorn (plastlocket) har aldrig bensin i flytande form. Tämligen säker.
Så huvudmisstänkt är flotttörens nålventil.

Du får nog ta loss förgasaren och rengöra.

Förutsatt nu att ingen satt en elektrisk bensinpump som ger för högt tryck, OCH, det är +20år sedan jag rörde om under huven på en 240.

Att den inte startar är troligen för den fått för mycket och surat.
Senast redigerat av Mossan1 (för 19 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 305 Inlägg
för 16 timmar sedan
#26
Brådhis skrev:
Growe skrev:
ingen fel på den där olja kladdet på locket är inget att bry sig om den blir så där direkt inget konstigt fukt som försvinner när motorn blir riktigt varm  och kommer återkomma nästa gång du startar den..  inget konstigt alls.. 

alla gillar att tro att det alltid är värsta problemet fast det sällan är det framför allt på en gammal b21

Fast... Det vi vet är:

- Bilen har kokat.
- Oljan var brun/svart innan körning och är nu grå.
- Bilen rök onormalt mycket under körning.
- Kylvattnet stinker bensin.

Visst, man ska inte utgå ifrån det värsta, men hur mycket mer ledtrådar behöver vi för att misstänka att topplockspackningen är gången...?

fast på bilden han lagt upp på oljelocket och ner vid kammen är det inte vatten i oljan den saken är säker

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#27
Okej så ni tror kanske det inte är vatten i oljan? För de geggiga oljan är bara kondens? För det är inget kladd på sticken men bara inte den finaste färgen på oljan kan jag tycka.
Vad jag läst mig till så är det i princip alltid toppen som gått när det stinker bensin men jag kan ha fel som det låter på er tror jag. Förlåt att jag e dum men försöker verkligen lära mig.

Jag hittade en begagnad likadan förgasare för 400kr på Tradera så klickade hem en sådan och får se om jag lyckas byta till den och se om det blir bättre smile

Så tänker att jag får försöka fixa med den nya förgasaren när den kommer och byta oljan och sen se hur den går? Eller är det dumt?

Är så jättetacksam för alla svar av er, vill verkligen få igång bilen, den har bara gått 16000 mil så borde ju kunna gå många många fler mil bara man fixar upp den

6 651 Inlägg
för 14 timmar sedan
#28
Oavsett så ska det inte lukta bränsle i expansionskärlet

Lyft av toppen och kolla, mät planhet på topp och block

Miltal spelar knappast roll på en 45 år gammal bil
Senast redigerat av xXSammy (för 14 timmar sedan)

De/Dem

3 353 Inlägg
för 12 timmar sedan
#29
Som jag sagt tidigare så skulle JAG byta olja och köra den under stor uppsikt.
Kletet under påfyllningslocket är ingenting (om det är allt).
Så kan det se ut på vilken bil som helst så här års om den småkörs lite.

Är det allt ang grått klet verkligen?
Isf kanske du inte ens behöver byta oljan.
Ingen grå klet på stickan?
Då luras bilden.

Bensindoften är en smula märkligt, men återigen, så skulle jag köra den mer och kolla om det bubblar i kylvätskan. Glykol kan lukta fränt också.
Men:
Sannolikheten att toppackningen gått är stor. Bara som tydlighet!
Att köra den mer är för att skaffa sig mer info om motorn och bilen i stort.
JAG hade gjort så.
Men en REJÄL dos tur är det missförstått ang gråa kletet och lukten är glykolen blandat med bensindoft under huven.  Men hoppas inte för mycket på det.
Så länge den har någorlunda olja och kylvätska utan att överhetta skadas ingenting.

Du behöver inte byta förgasare för att rengöra nålventilen.  Begagnad förgasare som legat en stund behöver också rengöras. Säkert torkade packningar på den också.

Och det finns inga dumma frågor på forumet. Det är vad dom är till för.

Och milen har ringa betydelse på 15år gammal bil, och äldre än så ingen överhuvudtaget.  Då är tidens betydelse ifatt och förbi.
Senast redigerat av Mossan1 (för 12 timmar sedan)

15 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#30
Mossan1 skrev:
Som jag sagt tidigare så skulle JAG byta olja och köra den under stor uppsikt.
Kletet under påfyllningslocket är ingenting (om det är allt).
Så kan det se ut på vilken bil som helst så här års om den småkörs lite.

Är det allt ang grått klet verkligen?
Isf kanske du inte ens behöver byta oljan.
Ingen grå klet på stickan?
Då luras bilden.

Bensindoften är en smula märkligt, men återigen, så skulle jag köra den mer och kolla om det bubblar i kylvätskan. Glykol kan lukta fränt också.
Men:
Sannolikheten att toppackningen gått är stor. Bara som tydlighet!
Att köra den mer är för att skaffa sig mer info om motorn och bilen i stort.
JAG hade gjort så.
Men en REJÄL dos tur är det missförstått ang gråa kletet och lukten är glykolen blandat med bensindoft under huven.  Men hoppas inte för mycket på det.
Så länge den har någorlunda olja och kylvätska utan att överhetta skadas ingenting.

Du behöver inte byta förgasare för att rengöra nålventilen.  Begagnad förgasare som legat en stund behöver också rengöras. Säkert torkade packningar på den också.

Och det finns inga dumma frågor på forumet. Det är vad dom är till för.

Och milen har ringa betydelse på 15år gammal bil, och äldre än så ingen överhuvudtaget.  Då är tidens betydelse ifatt och förbi.

Okej men då får jag kika på förgasaren och ha som delmål att få igång bilen för att låta den bli varm och felsöka och sen antagligen tyvärr byta toppen på den efter detta smile Antar jag, ska bara få tid och gärna ingen snö så de inte är så fasligt kallt smile


Sök