2709
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

2 333 Visningar
Uppdaterades senast igår 21:37
593 Inlägg
tisdag 16:44
Trådstartare
#21
Jesper328 skrev:
Blanke skrev:
Jesper328 skrev:
Vet inte om det skulle ta i torpedväggen med en adapter faktist, har begränsad erfarenhet av 240.
JAG skulle kört 36-1 eller 60-2 bakom remskivan på veven om man saknar trigger på svänghjulet, eller helt enkelt montera nytt svänghjul som du är inne på.

Jag TROR att simlar här på forumet har kört en setup med trigger på remskivan.
Vill minnas att han har talat om det.

Speed density strategin jobbar ju egentligen bara med insugstryck över varvtal på en X-Y axel.
Lambdan är ju ovärderlig som både mätare och som input för lambda correction/autotune.

Iat/clt går att använda för att kompensera för högre temperaturer.
Nu har ju du en sugmotor så du bör inte få några större variationer i insugstemp som kräver åtgärd, men det blir ju absolut skillnad mellan vinter och sommar.
Du får labba med den funktionen. smile

Rekommenderar att köra TpsDot under acceleration enrichment.
Svarar bättre än MapDot.

Barometric correction har jag aldrig brytt mig om.
Visst kan det göra en mindre skillnad vid hög och lågtryck ute eller om du pendlar över Kebnekaise varje dag, men som sagt inget jag använt mig av.

Tack för svaret, redde ut många frågor där.

Barometer kopplar jag nog in bara då jag redan har en barometersond, och bor nog högt upp så att locken i öronen släpper när jag reser söder.

Kommer jag då behöva en mapp för vinter och för sommar? Som jag sedan kan switcha mellan per automatik utifrån utetempen? Till exempel om IAT eller CLT visar -20 så byter ecu:n till vintermappen? Och vice versa. Kanske beror på vilket program man använder.

60-2 bakom remskivan har jag sett flera exempel på. Kanske blir detta.

Du kommer inte att behöva köra olika mappar.
Kör du t.ex Tunerstudio så kan du låta sprutet kompensera för temperatur- och tryckskillnader.
Sen får man ju som sagt labba lite för att få det helt 100, finns säkert något bra guide för det.
Utöver det så gillar jag att köra en viss lambda correction hela tiden, man får bara ställa in lite olika parametrar över hur mycket sprutet får justera sig själv och mot vilken AFR, osv.

Spenderat många timmar av att titta igenom videos osv. Ser faktiskt lättare ut än förväntat. Ungefär som när jag ställer in bränslet på en förgasare, och samma som där så har bredbandslambda varit nyckeln till en bra inställning.

Största hindret nu är som du påpekat tidigare att Hallgivaren i fördelaren kanske inte är det bästa. Kommer få motorn att gå, och jag kommer få kontroll över tändningen. Men kan bli svårt att finjustera och faktiskt få den att gå optimalt.

Professionell hatare

593 Inlägg
tisdag 16:50
Trådstartare
#22
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/gi … -b230.html

Här finns en smidig lösning för att fixa VR-signal via remhjulet. 1400kr. Inte så dyrt ändå, och betydligt smidigare än att byta svänghjul för tillfället.

Professionell hatare

593 Inlägg
tisdag 17:20
Trådstartare
#23
Tankarna flyger vidare.

Om jag tar bort 3/4 tänder från fördelaren, kan jag då använda den för att hitta läget av kamaxeln? https://imgur.com/a/oyl92U5

Sedan köra VR från vevaxeln och Hall från fördelaren.

Sedan behövs väl egentligen bara 4 stycken tändspolar, typ såna här https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000029598

och jag har sekventiell tändning?

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 840 Inlägg
torsdag 09:30
#24
Nej, bränslet är den enkla delen. smile
Sen åtgår det ju mycket tid att få till varenda cell vid gatmappning, men det finns ju s.k. autotune som fixar skitgörat i bränslemappen.

Kör på en sån där lösning ifrån KL.
Ser bra ut. smile

Du kan absolut köra sekventiell tändning på så sätt, MEN, du har inte riktigt så mycket att vinna på det med din motorsetup.
Jag skulle snarare snegla på en dubbelspole, dvs wasted spark.
Och då är det ingen biltema som gäller, utan kika på en originalspole ur en annan bil hos Skroten eller någon reservdelsåterförsäljare om du vill ha en ny.
Jag själv har åkt med Fords dubbelspolar, i min 940 var det en ur en Mondeo.

Bättre att satsa på sekventiell insprutning.
Visst hade du 4st utgångar för spridare?

Up the RA

593 Inlägg
lördag 13:14
Trådstartare
#25
Jesper328 skrev:
Nej, bränslet är den enkla delen. smile
Sen åtgår det ju mycket tid att få till varenda cell vid gatmappning, men det finns ju s.k. autotune som fixar skitgörat i bränslemappen.

Kör på en sån där lösning ifrån KL.
Ser bra ut. smile

Du kan absolut köra sekventiell tändning på så sätt, MEN, du har inte riktigt så mycket att vinna på det med din motorsetup.
Jag skulle snarare snegla på en dubbelspole, dvs wasted spark.
Och då är det ingen biltema som gäller, utan kika på en originalspole ur en annan bil hos Skroten eller någon reservdelsåterförsäljare om du vill ha en ny.
Jag själv har åkt med Fords dubbelspolar, i min 940 var det en ur en Mondeo.

Bättre att satsa på sekventiell insprutning.
Visst hade du 4st utgångar för spridare?

Yes, och jag gick igenom diagram igår och noterade att jag i nuläget bara kan köra spridare ihopkopplade i par. 1-2 och 2-4 till 2 utgångar.

För att få sekventiell insprut vad behövs då? Vev och kam?

Har nu införskaffat kablar, anslutningar, verktyg, vr conditioner och massor med annat. Innan jag börjar bygga sprutet så ska jag installera två nya säkringscentraler. En för 12v konstant och 1 för 12v tändning. Bara så jag inte behöver dra extra sladdar inne i bilen genom originalhärvan. Blir lite snyggare också.

Beställer triggersatsen från KL-racing idag och det sista som behövs för elkablaget. Måste också räkna ut hur stor kabelarea jag behöver på 12v tändning. Har en 25mm2 kabel för 12v konstant.

Professionell hatare

593 Inlägg
lördag 13:49
Trådstartare
#26
För wasted:

Tändmodul

https://www.speeding.nu/p/motorstyrning … a0QAvD_BwE

Spole

https://www.speeding.nu/p/motorstyrning … EwQAvD_BwE


Behövs någonting mer för wastedfire?

Kopplar väl bara in tändmodulen i ecu:s ign out 1-2 och sedan klart?

Professionell hatare

593 Inlägg
lördag 13:52
Trådstartare
#27
En fråga.

Vad skulle bes säga om allt det här? Speciellt om han öppnar huven och ser att jag kör wasted spark osv?

Är det tillåtet? Känns som att jag närmar mig för varje dag mer och mer en regbes med sfro

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 840 Inlägg
lördag 16:02
#28
Japp, du behöver en kamlägesgivare också.
Med det sagt så vinner man inget speciellt med sekventiell insprutning vad gäller effekt, utan du kommer snarare få det enklare att mappa tomgång och låglast vilket i min värld gör det hela värt det.
Sen beror det ju på vad man är ute efter också såklart.
Vanlig batch-fire där du kör 1&3, samt 2&4 samtidigt fungerar hyvens det med.

Kabelarea: här har du ett nomogram. smile

https://images.watski.com/Nomogram_2_m.jpg

Behövs inget mer för wasted spark, jag har aldrig använd spolar som krävt tändmoduler utan har kört utgång från sprutet raka vägen till spolen.
Är ju bara ett par mosfet som jordar primärspolarna, och sprutet har inbyggda flyback-dioder.

Jag tror ärligt talat inte att besiktningen skulle bry sig BEROENDE på vem det är som besiktigar.
Det är ju ingen bil som är helbilsgodkänd ändå, och så länge du har fina avgasvärden så.. smile
Du kan ju alltid gömma undan spolen på något vettigt ställe, man vill ju helst inte ha den på avgassidan ändå p.g.a. värmen.
Senast redigerat av Jesper328 (lördag 16:04)

Up the RA

593 Inlägg
lördag 16:30
Trådstartare
#29
Jesper328 skrev:
Japp, du behöver en kamlägesgivare också.
Med det sagt så vinner man inget speciellt med sekventiell insprutning vad gäller effekt, utan du kommer snarare få det enklare att mappa tomgång och låglast vilket i min värld gör det hela värt det.
Sen beror det ju på vad man är ute efter också såklart.
Vanlig batch-fire där du kör 1&3, samt 2&4 samtidigt fungerar hyvens det med.

Kabelarea: här har du ett nomogram. smile

https://images.watski.com/Nomogram_2_m.jpg

Behövs inget mer för wasted spark, jag har aldrig använd spolar som krävt tändmoduler utan har kört utgång från sprutet raka vägen till spolen.
Är ju bara ett par mosfet som jordar primärspolarna, och sprutet har inbyggda flyback-dioder.

Jag tror ärligt talat inte att besiktningen skulle bry sig BEROENDE på vem det är som besiktigar.
Det är ju ingen bil som är helbilsgodkänd ändå, och så länge du har fina avgasvärden så.. smile
Du kan ju alltid gömma undan spolen på något vettigt ställe, man vill ju helst inte ha den på avgassidan ändå p.g.a. värmen.

Har räknat in alla givare och komponenter. Kommer ligga kring 20-30amp (beroende på tändmodul) så vill ha en kabel som 16mm2 för tändning 12v+.

Sedan går jag med 25mm2 för konstant ifall jag behöver lägga till saftigare grejjer.


Nu måste jag bara lista ut hur jag ska koppla ett relä till en 16mm2 kabel.

Professionell hatare

593 Inlägg
lördag 16:48
Trådstartare
#30
Lägger sista beställningen nu (förhoppningsvis) med kontakter, wastefire spole, tändmodul, trigger-kittet och relä med muttrar.

Måste nu bara lösa kamsignalen för individuellt insprut, lutar mot att slipa bort 3/4 tänder.

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 840 Inlägg
för 19 timmar sedan
#31
Hur lång kabel kommer du ha för +30 och +15?
16mm2 respektive 25mm2 är väldigt kraftigt, räcker med 4 till 6mm2 på en 3m kabel som ska klara 30A.
Då kan man alltid köra ett 70A relä med 9.5mm stift för 30 och 87.
Finns 10mm flatstift för upp till 6mm2 kabel.

Ju kortare kabel desto mindre area krävs. smile
Ett tips är att ha säkrings- och reläcentral nära batteriet för att kunna hålla nere kabeldimensionerna (och även slippa dra en massa kabel in i bilen).
Tänk t.ex en bil som har sin säkringsdosa nära batteriet, det är inte någon eller några grova kablar mellan batteri och dosa just p.g.a att det är en så kort längd.
Och då har man även lite mer än ett sprut att försörja. smile
Senast redigerat av Jesper328 (för 19 timmar sedan)

Up the RA

593 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#32
Jesper328 skrev:
Hur lång kabel kommer du ha för +30 och +15?
16mm2 respektive 25mm2 är väldigt kraftigt, räcker med 4 till 6mm2 på en 3m kabel som ska klara 30A.
Då kan man alltid köra ett 70A relä med 9.5mm stift för 30 och 87.
Finns 10mm flatstift för upp till 6mm2 kabel.

Ju kortare kabel desto mindre area krävs. smile
Ett tips är att ha säkrings- och reläcentral nära batteriet för att kunna hålla nere kabeldimensionerna (och även slippa dra en massa kabel in i bilen).
Tänk t.ex en bil som har sin säkringsdosa nära batteriet, det är inte någon eller några grova kablar mellan batteri och dosa just p.g.a att det är en så kort längd.
Och då har man även lite mer än ett sprut att försörja. smile

Ja det är sant, jag tänker ha säkringsdosorna i närheten av batteriet. Jag är bara så sjukt nojjig över att råka bränna upp bilen då jag vart nära förr då jag underskattade kabelarean.

Så är det smidigare för mig att köra med grövre kabel då jag har det redan liggandes. Jag har inte 4-6mm2 kablar hemma. Känns också väldigt trevligt att känna att jag kan lägga till ALLT på den här utökningen för 12v+ ign och konstant, utan att behöva oroa att man överbelastar någonting.

Professionell hatare

2 456 Inlägg
för 14 timmar sedan
#33
Hellre för grovt än för tunnt smile
Visst, kan bli lite bökigare med installationen med grövre kablar men... Hellre det.
Går ju även kompromissa med t ex strömblock, tjock kabel in och lite tunnare ut till det som faktiskt drivs. Då har man en (förslagsvis lättåtkomlig) punkt att utöka ifrån om behovet uppstår i framtiden, utan att behöva dra om precis hela skiten tongue


593 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#34
Lucif3r skrev:
Hellre för grovt än för tunnt smile
Visst, kan bli lite bökigare med installationen med grövre kablar men... Hellre det.
Går ju även kompromissa med t ex strömblock, tjock kabel in och lite tunnare ut till det som faktiskt drivs. Då har man en (förslagsvis lättåtkomlig) punkt att utöka ifrån om behovet uppstår i framtiden, utan att behöva dra om precis hela skiten tongue

Exakt det du beskriver som är planen. Tjock kabel som går till en förgreningsdosa helt enkelt, sedan mindre kablar till säkringscentralen.

Professionell hatare


Sök