Mossan1 skrev:
Som jag sagt tidigare så skulle JAG byta olja och köra den under stor uppsikt.
Kletet under påfyllningslocket är ingenting (om det är allt).
Så kan det se ut på vilken bil som helst så här års om den småkörs lite.
Är det allt ang grått klet verkligen?
Isf kanske du inte ens behöver byta oljan.
Ingen grå klet på stickan?
Då luras bilden.
Bensindoften är en smula märkligt, men återigen, så skulle jag köra den mer och kolla om det bubblar i kylvätskan. Glykol kan lukta fränt också.
Men:
Sannolikheten att toppackningen gått är stor. Bara som tydlighet!
Att köra den mer är för att skaffa sig mer info om motorn och bilen i stort.
JAG hade gjort så.
Men en REJÄL dos tur är det missförstått ang gråa kletet och lukten är glykolen blandat med bensindoft under huven. Men hoppas inte för mycket på det.
Så länge den har någorlunda olja och kylvätska utan att överhetta skadas ingenting.
Du behöver inte byta förgasare för att rengöra nålventilen. Begagnad förgasare som legat en stund behöver också rengöras. Säkert torkade packningar på den också.
Och det finns inga dumma frågor på forumet. Det är vad dom är till för.
Och milen har ringa betydelse på 15år gammal bil, och äldre än så ingen överhuvudtaget. Då är tidens betydelse ifatt och förbi.