3613
Sök

Ny besiktning med samma fel som förra gången

2 Inlägg
måndag 12:27
Trådstartare
Jag har en bil som jag besiktade i december. Ett antal fel upptäcktes men alla har inte åtgärdats än (äldre importbil och svårt att få tag på delar och när de väl kom, kom det fel modell). Då det gått mer än 2 månader har jag alltså körförbud.
Vad händer om jag åker på ny besiktning och samma fel (1 av 3 som inte är löst) noteras igen? Har jag 1 månad att åtgärda felet eller är det körförbud direkt?

Lastbilsmekaniker
5 278 Inlägg
måndag 12:37
Har för mig att ju mer du besiktar med samma fel desto kortare tid får du köra i mellan att du besiktade och får körförbud

6 158 Inlägg
måndag 12:51
Efter två månader borde det bli en helt ny besiktning och du får en ny månad. Men jag skulle nog åka till en annan besiktningskedja för säkerhets skull

* Voff voff *
10 741 Inlägg
måndag 13:06
volvoqq skrev:
Har för mig att ju mer du besiktar med samma fel desto kortare tid får du köra i mellan att du besiktade och får körförbud

Första och andra besiktningen ger en månad. Tredje ger en vecka. Fjärde ger ingenting... Men det är då man gör det "inom tiden". När det är mer än två månader blir det ju som en ny besiktning, så där vet jag inte om det så att säga börjar om?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 219 Inlägg
måndag 14:16
Har du bara denna bilen förstår jag, men har du något annat att åka med, är de ens värt att åka och besiktiga med mer eller mindre garanterat säkra 2:or. Bättre ställa bilen tills den är körduglig.

Men om du vill testa, så låt de två månaderna gå ut, och så åker du in och gör en helt ny besiktning på ett annat ställe (annat företag). Således kommer de inte kolla alla felen du hade sist bara, utan hela bilen och har du då tur så missar de lite.
Jag brukar alltid låta hobbybilarna köra hela tiden ut, för att ha en ny tid inbokad dagen efter månadsskiftet de går ut, således får jag en månad "extra".
Senast redigerat av master_lars (måndag 14:17)

2 Inlägg
måndag 14:33
Trådstartare
Tack för svaren, men vet inte om jag blivit klokare.
Jag har fler bilar, men ingen lika stor som jag får plats med skidorna i (som skall åkas på till helgen).
Felet är trasigt 3e bromsljus så det är rätt uppenbart, tyvärr.
Vill bara slippa åka dit för körförbud på vägen upp/ner till fjällen och få en skilsmässa på köpet.
Senast redigerat av Dicken13 (måndag 14:33)

7 492 Inlägg
måndag 14:48
Dicken13 skrev:
Jag har en bil som jag besiktade i december. Ett antal fel upptäcktes men alla har inte åtgärdats än (äldre importbil och svårt att få tag på delar och när de väl kom, kom det fel modell). Då det gått mer än 2 månader har jag alltså körförbud.
Vad händer om jag åker på ny besiktning och samma fel (1 av 3 som inte är löst) noteras igen? Har jag 1 månad att åtgärda felet eller är det körförbud direkt?

Utfallet vid en senaste besiktningen ligger kvar i Transportstyrelsens datorminne och dyker upp oavsett vilken anläggning du besiktar hos.
Men du kan ju alltid prova ändå med Carspect.

3 373 Inlägg
måndag 16:58
Med anmärkning med ombesiktning får man inte köra mer än absolut nödvändigt, så någon resa med skidor blir svårförklarat vid en kontroll.

Samma om man inte har återbesökskrav. Minsta möjliga tills felet är fixat.

526 Inlägg
måndag 17:36
Mossan1 skrev:
Med anmärkning med ombesiktning får man inte köra mer än absolut nödvändigt, så någon resa med skidor blir svårförklarat vid en kontroll.

Samma om man inte har återbesökskrav. Minsta möjliga tills felet är fixat.

Hallå!

Exakt, många tror att bilen är besiktigad 1 månad men som Mossan1 skriver, så är inte fallet.

Mvh///Micke.E

Sök