3719
Sök

Kylarvätska under minipunkten

5 Inlägg
Igår 17:48
Trådstartare
Gäller Citroen C3 2013.
Kan jag köra till verkstaden, ca 2,5 km, trots att kylarvätskenivån är under minipunkten. Detta för att fylla på eller ev. byta till ny kylarvätska.
Måste jag åka till auktoriserad Citroenverkstad ? Det är 30 km dit, till en ickeauktoriserad verkstad är det 2,5 km.

Vad kunde jag göra själv hemma, fylla på mer väska, t ex vatten så jag vågar köra till verkstaden? Måste vattnet vara destillerat?

Kan jag köra dessa 2,5 km utan att det uppstår skada?
Jag vet inte vilken kylarvätska fanns tidigare i bilen, då jag inte har fyllt på förut. Köpte en begagnad bil.

Vad är bäst att göra i denna situation?

Tack i förhand.

6 240 Inlägg
Igår 17:58
Kör inte!
Fyll på med vatten så kan du köra till närmsta verkstad,  men varför inte köpa kylarvätska på närmsta mack och fylla på??  Du blandar 50/50.
Destilerat vatten är överkurs! Har aldrigt i sånt i mina bilar /motorcyklar bara vanligt kranvatten.

5 Inlägg
Igår 18:20
Trådstartare
Tack för ditt svar.
Jag vet inte vilken vätska det ska vara. Kanske passar vätskan, som jag köper, inte ihop med den vätska som finns förut i kylaren.
Finns det kylarvätska som går ihop med alla andra vätskor.
Det lilla som finns kvar synligt i expansionskärlet ser ut att vara transparent till färg, eller kan kylarvätskor blekas?

6 240 Inlägg
Igår 18:31
Kolla i instruktionsboken vilken kylarvätska du bör ha! Det finns två sorter...etylenglykol och propylenglykol.
Färg spelar ingen roll, det är bara ett färgämne tillverkarna har i. Etylenglykol är vanligast i dag i de flesta moderna bilar.
Jag kör med Biltemas "long life"  kylarglykol (den är röd) i mina  bilar (Audi 100 Avant 2,0E  -89:a och Audi TT 3,2lir roadster  2004 )och motorcykel (Honda ST 1300 Pan-European 2003)

4 168 Inlägg
Igår 19:02

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

5 Inlägg
Igår 19:03
Trådstartare
Tack.
Nu känner jag mig säkrare och tryggare.

4 168 Inlägg
Igår 19:59
Hmm
med dom länkar jag tidigare visar så kommer ni gå över ån efter vatten
jula har en prisvärd produkt:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … d_source=1
den är koncentrerad så den ska blandas med 50% vatten

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 371 Inlägg
för 14 timmar sedan
Det framgår inte hur mycket under MIN det är, men är det fortfarande synlig nivå i expansinkärlet kan man allt företa sig en resa om nån mil för införskaffande av kylvätska utan problem.

Det man verkligen ska ha koll på både under den färden och senare är hur FORT det försvinner och VARFÖR.
Det ska inte försvinna alls.

Rekomenderas att ha en lite kylvätska med i bilen tills det är utrett.
Senast redigerat av Mossan1 (för 14 timmar sedan)

5 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Du skriver "men är det fortfarande synlig nivå i expansinkärlet kan man allt företa sig en resa om nån mil för införskaffande av kylvätska utan problem".
Tack för det. Ja, vätskan är fortfarande synlig. "Nån mil" - jag kommer att köra dryga 2 km. Jag börjar tro att jag vågar nu köra.

Någon, som har Citroen C3 eller annars vet, säg vilken kylvätska vore bäst.

5 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Det står inte märke för rekommenderad kylarvätska i handboken. Jag har kollat de förut här föreslagna vätskorna, men är fortfarande rådvill, inte minst för att Citroen inte anger någon optimal vätska alls.

3 371 Inlägg
för 2 timmar sedan
Fråga verkstaden vad glykolen ska ha för bas.

Dvs
Etylen glykol (absolut troligast)
Förmodligen som Longlife-variant.

Eller propylen (mindre troligt)

Du kan ha båda sorterna utan problem, MEN, inte samtidigt!!!
Dom blandar sig inte bra. Den ena eller den andra.

Färgen på glykolen säger ingenting om basen, och inköpsstället säger inget om kvalitén. Inget betydande på en +10år gammal bil.
Själva firmanamnet på flaskan kan du strunta i.

Personligen hade jag slagit i en skvätt Etylenglykol longlife.  Köpt på random mack, Biltema eller liknande.
Had einte åkt till märkesverkstaden, men får det dig lugnare så visst.
Prisskillnaden på 1kg (glykol är i kg) är ju inte så ohemul.  Känns bra att sova gott också...

Tänk på att köpa utspädd om du ska slå i den direkt. Inte koncentrerad.

Den utspädda kanske är i liter.
Koncentrerad är i kg, det vet jag.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

Sök