3013
Sök

Vart kan det läcka?

102 Inlägg
11 februari
Trådstartare
#1
Hej

Behöver hjälp med att spekulera vart det läcker kylväska. Jag har inte bra koll på hur det systemet går under huven. Men någon här kanske vet?

Har haft problem med läckage förut och använt kylarcement och det har hjälpt lite. Men nu läcker det rejält, tror jag.

Sens den 22 dec 2024 så har jag behövt fylla på med ca 3kg kylarvätska från biltema. Gissar på 2-3 liter.

Såhär såg det ut under bilen förra veckan, en stor pöl på marken, samt att jag ser att det är blöt på vissa slangar och på motorn, dessa befinner sig på vänster sida i motorutrymmet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-f62fd3e4a397f0a4405eb197901f49c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-8b386502fa018a0722df6cd3da3ee438.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-a07ba915173b06ad295800711da2e9c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-d8a6a7dfadb80e94e46c3bdb42a47629.jpg
Senast redigerat av NoobMechanic69 (11 februari )

102 Inlägg
Igår 19:38
Trådstartare
#2
Ingen som vågar gissa lite? ?
Har själv inte lyckats hitta läckaget, bara att det är blött under bilen.

6 169 Inlägg
Igår 19:44
#3
Det brukar bildas vita kristaller eller pulver där det läcker, när vätskan torkar bort och bara frostskyddet finns kvar. Jag kan inte se något sådant på dina bilder.

102 Inlägg
Igår 20:20
Trådstartare
#4
Utmarks-Loke skrev:
Det brukar bildas vita kristaller eller pulver där det läcker, när vätskan torkar bort och bara frostskyddet finns kvar. Jag kan inte se något sådant på dina bilder.

Aha okej, men varför är det vått då på vissa ställen i bilen? Ibland hör jag fläktremmen slira, kanske för de blivit våta av något.

6 169 Inlägg
Igår 20:30
#5
Det finns olika sorters kylvätska och någon kanske inte bildar det vita materialet, vad vet jag. Men på bilden från motorrummet ser det mer ut som om det läcker olja och har småläckt under mycket lång tid. Det som ligger på marken är svårare att identifiera i detta läge. Du kan prova att lägga ut ett vitt A4-ark för att få se vilken färg den vätskan har.

Du har väl lyft på oljelocket och kollat så inte oljan är gråaktig?

6 269 Inlägg
Igår 20:44
#6
Ser mer ut som olja! Så ta  bort plastkåpan ovanpå motorn så kanske det är lättare att se varifrån oljan eller vattnet kommer ifrån.
Gissar att oljan antingen kommer från packboxen bakom övre kamdrevshjulet (om det är enkelkam på den där motorn)  eller läckage vid packningen till ventilkåpan eller läckage vid packningen till oljetråget eller om du har rör som går in från växellådan in i kylare så att det läcker både olja och vatten från en anslutning där eller bara läckage nertill på kylaren. -Som du hör det finns många felkällor.


4 513 Inlägg
Igår 21:09
#7
Nog kylaren som läcker..

102 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#8
Utmarks-Loke skrev:
Det finns olika sorters kylvätska och någon kanske inte bildar det vita materialet, vad vet jag. Men på bilden från motorrummet ser det mer ut som om det läcker olja och har småläckt under mycket lång tid. Det som ligger på marken är svårare att identifiera i detta läge. Du kan prova att lägga ut ett vitt A4-ark för att få se vilken färg den vätskan har.

Du har väl lyft på oljelocket och kollat så inte oljan är gråaktig?

Har kollat oljestickan och oljan är fin och nivån är samma hela tiden, men under oljelocket på motorn är den gråaktig ibland...men det kan ju vara fukt också.
Däremot har jag behövt fylla på totalt 5 kg kylarvätska. Biltemas dunkar är i kg, ej liter.

3 407 Inlägg
för 12 timmar sedan
#9
Glykol har kg som måttenhet.

Men det är helt omöjligt att svara över ett forum var den läcker.
Inget uppenbart syns på bilderna, och det ser faktiskt mer ut som olja än kylvätska.  Problemet med bilder.

Börja med att kolla var pölen är, och rakt ovanför droppar det.  Det kan rinna längs plaster, osv så det får man ta med i beräkningen.
Men man borde kunna få fram: framför motor, bakom motorn eller vid motorn på det viset och ringa in det skapligt platsmässigt.

Kylarcenent är ABSOLUT sista utvägen och fungerar vara på små sprickor i en kylare IBLAND! INTE på läckande packboxar, packningar osv.

Blir det blött INNE i bilen är det värmeelementet eller dess anslutningar som läcker.

Finns inga mirakelmedel.

Lite grått klet bara i oljefyllningslocket är ganska normalt så här års. Kondensfukt från varmt-kallt omväxlande.
Enbart det betyder ingenting.
Senast redigerat av Mossan1 (för 12 timmar sedan)

102 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Glykol har kg som måttenhet.

Men det är helt omöjligt att svara över ett forum var den läcker.
Inget uppenbart syns på bilderna, och det ser faktiskt mer ut som olja än kylvätska.  Problemet med bilder.

Börja med att kolla var pölen är, och rakt ovanför droppar det.  Det kan rinna längs plaster, osv så det får man ta med i beräkningen.
Men man borde kunna få fram: framför motor, bakom motorn eller vid motorn på det viset och ringa in det skapligt platsmässigt.

Kylarcenent är ABSOLUT sista utvägen och fungerar vara på små sprickor i en kylare IBLAND! INTE på läckande packboxar, packningar osv.

Blir det blött INNE i bilen är det värmeelementet eller dess anslutningar som läcker.

Finns inga mirakelmedel.

Lite grått klet bara i oljefyllningslocket är ganska normalt så här års. Kondensfukt från varmt-kallt omväxlande.
Enbart det betyder ingenting.

Förstår det är svårt att lista upp problemet här på forumet och över lite bilder. Tänkte bara försöka få lite tips från er hur man kan lokalisera det, och det känner jag att jag har fått nu. Är väldigt tacksam för det! ?


Sök