3257
Sök

Begagnad bil - undersökningsplikt

7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Jag har köpt en begagnad bil från en bilfirma för en dryg vecka sedan.
Nu i efterhand (idiot, jag vet) så har jag kontaktat den privatperson som sålde denna bil till bilfirman som jag köpte av.
Av honom fick jag reda på att han lämnade in bilen som ett reparationsobjekt. Koppling hade rasat och det var något problem med fyrhjulsdriften som skapade ett "missljud".

Detta har inte bilfirman nämnt ett ord om och det finns heller inga papper på detta. Är det okej, borde inte bilfirman vara skyldig att informera om detta?

Bilen känns bra förutom att det nu har uppstått ett skrapande ljud som låter som det kommer från höger bakdäck. Jag misstänker dock att det är en sten som fastnat mellan belägg och skiva, finns ett litet skrapspår i skivan. Men man börjar ju nu misstänka att det skulle kunna vara något problem med diffen.

Mvh/
Anders

7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Glömde visst att koppla resonemanget till min rubrik...
Det finns ju en omfattande undersökningsplikt som köpare. Men det här är ju något som jag inte kan kolla upp (utan att kontakta förra ägaren...)
Man kan möjligen hävda att om det inte är något fel med bilen så spelar det ingen roll vad de lagat...?

493 Inlägg
för 5 timmar sedan
Om problemet är åtgärdat så ser jag inte varför dom skulle behöva informera om att den varit reparerad.
Lyft upp bilen med domkraft och snurra på bakhjulet så kan du säkert reda ut om det är en sten eller annat problem.

7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
MrCrankyface skrev:
Om problemet är åtgärdat så ser jag inte varför dom skulle behöva informera om att den varit reparerad.
Lyft upp bilen med domkraft och snurra på bakhjulet så kan du säkert reda ut om det är en sten eller annat problem.

Nej jag chattade precis med en juristfirma som sa likadant.

Det har jag redan gjort. Men enda lösningen verkar vara att plocka bort bromsoket. Vilket jag inte gjort.

493 Inlägg
för 4 timmar sedan
Men isf bör du höra om det låter från diffen eller från området kring/i bromsoket. Är det från bromsoket det låter om så är det inte problem med diffen. Kan ju komma ljud från drivknuten om det är ett drivet hjul(vilket jag förutsätter) men det är inte samma sak som problem med diffen.
Bara en tanke. smile
Senast redigerat av MrCrankyface (för 4 timmar sedan)

7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
MrCrankyface skrev:
Men isf bör du höra om det låter från diffen eller från området kring/i bromsoket. Är det från bromsoket det låter om så är det inte problem med diffen. Kan ju komma ljud från drivknuten om det är ett drivet hjul(vilket jag förutsätter) men det är inte samma sak som problem med diffen.
Bara en tanke. smile

Nu förstod jag vad du menade. Nej jag hörde ingenting när jag snurrade på hjulet för hand. Det är svårt att snurra snabbt eftersom att det är drivning på hjulet.

Of World
3 373 Inlägg
för 4 timmar sedan
Vad är det för bil?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

7 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Presidento skrev:
Vad är det för bil?

Skoda Octavia 2.0 TDI 4x4 -14

390 Inlägg
för 2 timmar sedan
Vid köp av bil från bilfirma som privatperson så har man faktiskt ingen undersökningsplikt.
Det gäller bara mellan privatpersoner.

Vid köp av bil från bilfirma som privatperson har man ett stort skydd av konsumentköplagen när det gäller fel som fanns på bilen vid själva köpet och dom första två åren är det handlaren som ska bevisa att felet inte fanns där när bilen köptes.
Köparen behöver egentligen bara säga att felet fanns där vid köpet och att man vill göra en reklamation med konsumentköplagen som stöd.
Det tredje året är det dock köparen som ska bevisa att felet fanns där när bilen köptes.

För övrigt så måste inte handlaren upplysa om fel som har funnits men blivit åtgärdade, även om det kanske kan tyckas vara schysst att handlaren gör det. Men dom flesta handlare säger sällan mer än nödvändigt.

7 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
eastereverybodybay skrev:
Vid köp av bil från bilfirma som privatperson så har man faktiskt ingen undersökningsplikt.
Det gäller bara mellan privatpersoner.

Vid köp av bil från bilfirma som privatperson har man ett stort skydd av konsumentköplagen när det gäller fel som fanns på bilen vid själva köpet och dom första två åren är det handlaren som ska bevisa att felet inte fanns där när bilen köptes.
Köparen behöver egentligen bara säga att felet fanns där vid köpet och att man vill göra en reklamation med konsumentköplagen som stöd.
Det tredje året är det dock köparen som ska bevisa att felet fanns där när bilen köptes.

För övrigt så måste inte handlaren upplysa om fel som har funnits men blivit åtgärdade, även om det kanske kan tyckas vara schysst att handlaren gör det. Men dom flesta handlare säger sällan mer än nödvändigt.

Okej, intressant. Låter förvisso logiskt då en bilhandlare borde antas ha väsentligt större kunskap om bilar än den genomsnittlige kunden.

Sök