3070
Sök

Vw Caravelle 2018 Dsg problem vill inte börja driva. och slår iväg bilen när väl växeln hoppar i

Fri fart för ett fritt folk!
14 391 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Vi har en Caravelle 2.0tdi 2wd  från 2018 på jobbet rullar som taxi gått 30.000mil så knappt inkörd. 
den började strula en dag och vill inte riktigt fungera som den ska. 

jag kan inget om dom där dsg lådorna
men dom vill byta låda jag tycker det låter mer som mecatronic problem i min värld..

så ibland fungerar den utan problem och rätt vad det är så får man inte i växeln
just vid start..  backen fungerar utan amärkning men växlarna framåt strular.

när man startar bilen och ska börjar köra är det absolut värst..  den frivarvar och rätt vad det är kastar den i en växel.
slår lite mellan 3-4an  oxå men annars ganska okej.   så det är framför allt vid start den inte vill vara med. 

Inga felkoder på lådan i huvudtaget.   dsg olja är bytt. 
dom har även bytt svänghjul på bilen för någon fick för sig att svänghjulet som var väldigt slitet var problemet  vet inte vad dom baserade det på..

Lite lätt trött på verkstäder som bara kastar delar hej vilt på skrotet smile
detta är första gången på 30k dsg har strulat
Senast redigerat av Growe (för 5 timmar sedan)

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 893 Inlägg
för 4 timmar sedan
Haft den på Möller?
De lider tyvärr av kompetensbrist just nu när många flytt skeppet.

Symtomen stämmer lite halvt på att en av kopplingarna är dålig, dock så går backen på samma koppling som udda växlar i de här lådera, MEN det är definitivt en möjlig orsak ändå.

Man får helst enkelt logga allt relevant och se vad som händer.
Kan vara allt ifrån en ledningsmatta, till stockarna. smile
Senast redigerat av Jesper328 (för 4 timmar sedan)

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 391 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Haft den på Möller?
De lider tyvärr av kompetensbrist just nu när många flytt skeppet.

Symtomen stämmer lite halvt på att en av kopplingarna är dålig, dock så går backen på samma koppling som udda växlar i de här lådera, MEN det är definitivt en möjlig orsak ändå.

Man får helst enkelt logga allt relevant och se vad som händer.
Kan vara allt ifrån en ledningsmatta, till stockarna. smile

helt klart är det något kopplingsrelaterat men inget slir eller så att den växlar jättekonstigt men just 3-4an kan det kännas ibland.. 

jag vet inte ens vad det är för låda.  jag erbjöd mig att felsöka den men min chef är så stressad jämnt och den används varje dag vilket ställer till det ganska ordenkligt.. så måste göras när det är skollov smile))
dom brukar ju vara väldigt snabba att lägga upp felkoder men nada här..   försökte få honom att manuellt lägga i en växel istället för den bilen väljer.  men han sa typ hur gör man det.. öhh padlarna eller spaken svarade jag då och han verkade inte ha någon koll fast han kör bilen varje dag till och från jobbet minst smile 

tror jag ger upp då   jag tänker ju något med någon kopplingsventil eller något relaterat till koppligen och att den har svårt att få trycket räcka till. smile

han har ju funderat på att sälja den där oavsätt då den börjar bli lite för gammal.  men vi står lite i mellan ett avtal som gör att vi inte vet om vi kör efter sommarn så det ställer ju till det lite oxå smile   sen har vi köp 2st nya bussar förra året och 1ny i år så vi bör ju hålla ner kostnaderna lite  så inget att bara byta ut för det är enklare

Kör fort så hinner inget hända...

Sök