2352
Sök

Kört torrt på växellådsolja Mercedes vito 6 stegs automatlåda

2 Inlägg
måndag 20:48
Trådstartare
Som rubriken lyder. Ett hål i tråget gjorde att oljan rann ut. Skulle mot stan en dat och den gick riktigt skit. Körde nog alldeles för länge. Det var mycket trafik och vill till en plats jag kunde stanna på. Så det har såklart skadat lådan. Verkstan byter tråg och fyller på olja. (Inget försäkrings bolag tar kostnad då felet är mitt)

Nu säger dom att den växlar dåligt på låga växlar man kan dock manuellt hjälpa till. På högre går den ok. Nu till frågan:

Dom vill ha nånstans kring 30-50k för jobbet. (Lagt ned 10k redan) ska jag köra tills det rasar? Hur jävla illa kan det va? Jag liksom ni förstår ju att han ser det som att jobbet redan är hans och kan ta exakt vad han vill. Jag har fan svårt att få ihop stålarna nu. Vad hade ni mer kunniga gjort? Verkstan påstår att den kommer haverera väldigt snart.

7 509 Inlägg
för 15 timmar sedan
Råkade för något decennium sedan köra sönder ett av ATF-oljerören på en JEEP TJ.
Märkte det på att bilen slutade att driva(och den tunna randen av röd olja på marken bakom bilen).
Fick hjälp att bogsera hem bilen.
Bytte röret.
Fyllde på ATF-olja.
Sedan körde jag utan problem många mil, liksom han som köpte bilen av mig.
Således ingen skada på DEN automatväxellådan(4-stegs MoPar Torqueflite).

Köra sönder tråget eller ett rör resulterar i samma sak = växellådan töms på olja.
Varför skulle Merca(Getrag?)-lådan ta stryk när inte MoPar-lådan gjorde det?

Mercalådan är kanske en dubbelkopplingslåda - som kanske är mer känslig än en äldre konventionell växellåda?

Ursäkta lite o t.

Diagnostekniker
2 893 Inlägg
för 13 timmar sedan
Vad är det ens för årsmodell?

Up the RA

2 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Den är 2017. Man märker att den tagit stryk. Hämtade den idag då två mekaniker jag pratade med tyckte att vafan kör till den rasar och släng i en begagnad. En av dom påstod att det är en ruskigt smidig låda att byta och det finns gott om dom.

Det enda jobbiga är ju om den ligger och slirar hela tiden men det enda Jag märkt är att den växlar "dåligt" speciellt mellan 3 och 4. Men man har ju paddlar vid ratten att hjälpa till med. Får kanske passa sig att dra för tungt.

Sök