2465
Sök

Behöver råd om motorskada efter spridarbyte

1 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#1
Jag har en automatväxlad bil, en Renault, som vi lämnade in på verkstad för att byta spridarna eftersom de läckte. Notera att vi hade inga problem med motordriften eller något annat när vi lämnade in bilen, det var bara avgaslukt i kupén som var orsaken till att vi kontaktade verkstaden. Efter spridarbytet fick de inte igång motorn, och det hördes ett missljud från växellådan. Verkstaden påstod först att växellådan måste hade gått sönder av sig själv (helt orelaterat alltså), men efter felsökning har de nu kommit fram till följande:
    - De har demonterat växellådan och upptäckt att något hänt med svänghjulet, vilket gör att det skramlar. De säger dock att detta inte är orsaken till att motorn inte går runt, den vrider bara ett halvt varv innan det är stopp.
    - De har inspekterat kolvarna med en kamera och tror att något smält på ena cylindern.
    - De tror att förbränningstemperaturen kan ha blivit för hög på grund av spridarproblemet och att detta kan ha orsakat skadan som gör att motorn inte vrider runt.
    - Nästa steg de föreslår är att demontera topplocket för att undersöka skadan närmare.
Allt det här håller på att dra iväg något fruktansvärt i kostnader. Ville bara höra om det finns några kunniga här. Är det realistiskt att motorn/växellåda funkat fint ändå in i verkstaden men att dessa skador funnits där hela tiden och bara råkar yttra sig i samband med spridarbytet? Kan verkstaden ha orsakat dessa skador på något sätt?
Senast redigerat av Bilkollo (för 3 timmar sedan)

6 664 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
Ett dubbelmassesvänghjul kan gå sönder "utan förvarning", dock brukar de skramla innan. Vissa hör direkt när det börjar bli dåligt, andra inte.

Läckande spridare kan orsaka skador i kolvar, antingen blir det självantändning och motorn varvar ihjäl sig. Eller att kolven spricker, ibland tar det motorblocket med sig samtidigt.
Men det krävs hyfsat med läckage då

Hade verkstaden tappat något i cylindern genom spridarhålet så skulle det gå att vrida mer än ett halvt varv, dammskydd för rengöring är väldigt små och ska inte kunna åka ner.

Utan att se, höra eller veta hur motorn är i skick så är väl det mest realistiska att kamrem/kedja har förflyttat sig så en ventil blivit krökt

De/Dem


Sök