för 11 timmar sedan
Trådstartare
Jag har en automatväxlad bil, en Renault, som vi lämnade in på verkstad för att byta spridarna eftersom de läckte. Notera att vi hade inga problem med motordriften eller något annat när vi lämnade in bilen, det var bara avgaslukt i kupén som var orsaken till att vi kontaktade verkstaden. Efter spridarbytet fick de inte igång motorn, och det hördes ett missljud från växellådan. Verkstaden påstod först att växellådan måste hade gått sönder av sig själv (helt orelaterat alltså), men efter felsökning har de nu kommit fram till följande:
- De har demonterat växellådan och upptäckt att något hänt med svänghjulet, vilket gör att det skramlar. De säger dock att detta inte är orsaken till att motorn inte går runt, den vrider bara ett halvt varv innan det är stopp.
- De har inspekterat kolvarna med en kamera och tror att något smält på ena cylindern.
- De tror att förbränningstemperaturen kan ha blivit för hög på grund av spridarproblemet och att detta kan ha orsakat skadan som gör att motorn inte vrider runt.
- Nästa steg de föreslår är att demontera topplocket för att undersöka skadan närmare.
Allt det här håller på att dra iväg något fruktansvärt i kostnader. Ville bara höra om det finns några kunniga här. Är det realistiskt att motorn/växellåda funkat fint ändå in i verkstaden men att dessa skador funnits där hela tiden och bara råkar yttra sig i samband med spridarbytet? Kan verkstaden ha orsakat dessa skador på något sätt?
Senast redigerat av Bilkollo (för 11 timmar sedan)