3747
Sök

Köpråd golf gti mk7.5

7 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Som rubriken antyder, är jag sugen på att skaffa en Golf GTI MK7.5 Performance eller TCR. Jag undrar dock lite över eventuella problem som dessa bilar kan ha. Jag har hört att DSG-lådorna ibland kan krångla och att v-pumpen kan vara en svag punkt, bland annat.

Jag bor i en stad och kör därför mestadels i stadstrafik, då mitt jobb ligger här. Jag kör även landsväg och motorväg, men inte lika ofta. Min tanke är att hålla bilen original om det gör någon skillnad.

Har ni några synpunkter om detta? Finns det något särskilt jag bör vara uppmärksam på, eller något som bör ingå i bilen? Eller är dessa bilar generellt sett pålitliga och problemfria så länge man sköter service, håller koll på DSG-lådan och undviker att pressa bilen för hårt på kall motor?

Jag är också lite nyfiken på om det är värt att välja DynoAudio-systemet och taklucka. Vad tycker ni?

Mvh, Kim

Forummoderator
18 189 Inlägg
för 20 timmar sedan
Prestandabilar går ofta hårt. Servicehistorik är viktig. Vet inte vilken DSG som sitter i dessa men det är inte den som strulade som värst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 412 Inlägg
för 19 timmar sedan
dom där lådorna tål en hel del..   men visst det är ju en massa teknik så själklart kan dom strula men dom är gjorda för effekten.. men är dom felkörda så är det lätt att döda kopplingen.
men det är väll inga direkta problem med dom där   men snabba bilar så dom går rätt hårt i regel.

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Prestandabilar går ofta hårt. Servicehistorik är viktig. Vet inte vilken DSG som sitter i dessa men det är inte den som strulade som värst.

Jag tror det är dq381, inte helt säkert. kan kanske vara dq250 också

7 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
dom där lådorna tål en hel del..   men visst det är ju en massa teknik så själklart kan dom strula men dom är gjorda för effekten.. men är dom felkörda så är det lätt att döda kopplingen.
men det är väll inga direkta problem med dom där   men snabba bilar så dom går rätt hårt i regel.

Har nämligen läst lite om mekatroniken som kan strula men det kanske bara är "måndagsexemplaren" som drabbades av det problemet. Men sen har jag hört lite om att DSG lådor inte är super bra i stadstrafik, utan lite ryckig och kanske drar ut på växlingarna till och med. Men det är väl mer karaktärsdraget avsjälva DSG lådan snarare att det är ett "problem"

7 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
kimsahl skrev:
Growe skrev:

Har nämligen läst lite om mekatroniken som kan strula men det kanske bara är "måndagsexemplaren" som drabbades av det problemet. Men sen har jag hört lite om att DSG lådor inte är super bra i stadstrafik, utan lite ryckig och kanske drar ut på växlingarna till och med. Men det är väl mer karaktärsdraget avsjälva DSG lådan snarare att det är ett "problem"

För att förtydliga om DSG låda i stadstrafik, så känns de lite mer att den skapar större chans till slirningar och slitage än andra automatkopplingar, men det är bar killgissning. Jag har ju en BMW f31 just 2018 just nu, som går hur lent som helst i stadstrafiken, däremot är ju den 8 stegs växlad och inte 7 och inte dubbel koppling. Kanske dumt att jämföra dessa två men.

Diagnostekniker
2 897 Inlägg
för 19 timmar sedan
Mk7.5 Performance och TCR har båda en 7-stegad DSG som kallas DQ381.
Bara att Google på DQ381 issues/problems för att få en överblick på hur de är. smile
Sedan så är det ju skoj med en dubbelkopplingslåda, men det är MYCKET roligare med en ren manuell.

Som redan sagts så går prestandabilar ofta hårt.
EA888 är ingen problemfri motor heller.

Men Mk7an är nog det finaste VW producerat sedan 90-talet, och vill du ha en sådan så är det väl bara att köpa. smile

Up the RA

7 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Bara att Google på DQ381 issues/problems för att få en överblick på hur de är. smile
Sedan så är det ju skoj med en dubbelkopplingslåda, men det är MYCKET roligare med en ren manuell.

Men Mk7an är nog det finaste VW producerat sedan 90-talet, och vill du ha en sådan så är det väl bara att köpa. smile

Förstår att det är roligare med manuell, men har blivit för bekväm nu med automat. Så DSG kommer det att bli för min del.
Har ju sökt upp en del angående DQ381 och det är lite därför jag skapade denna tråd, jag har läst att de problem som finns är också problem som är dyra, som mekatroniken. Vet ej om de går på försäkring ifall något sådant hade inträffat bilen.

EA888 har jag ändå förstått att det är en "pålitlig" motor, men att vattenpumpen och termostaten är väl de största problemen. Dock hoppas jag ej på att just den jag köper innehaver dessa problem. Därav letar jag en "rätt" låg milad GTI som gått cirka 6000mil där den stora servicen är gjord.. Den måste även vara original och inte optimerad.

Håller med dig, jag älskar utseendet på mk7-mk7.5. Tycker själv det är den snyggaste varianten som VW har gjort, mycket bättre än mk8 versionen men det är ju ens egna preferenser såklart big_smile

14 412 Inlägg
för 18 timmar sedan
Jesper328 skrev:

ja många prisar mk7an för hur bra den verkligen är  och förvisso har väll motorn säkert en del problem men samtidigt så är det en väldigt bra motor..
som tål mycket effekt.   menar 500hk ur orginal blocket är inte fy skam..  med orginal kolvar och stakar..
iof en del annat som måste bytas.  men endå.. 

dq381 är väll en av dom bättre lådorna.     men ska och får inte köras som en vanlig automat..   det enda jag stör mig på är ju ihop med start/stop då blir dom väldigt dryga
man får sig en rejäl åk tur om man behandlar start och stop funktion som något automatiskt så trycker man bara ner gaspedalen när motorn är avstäng och växel i så får man sig en åktur som man sent kommer glömma..  iallfall på arbetskamratens 240hk diesel passat.  inget trevlig upplevelse alls.. men det skiten stänger man av normalt sätt iallfall smile

7 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
Jesper328 skrev:

ja många prisar mk7an för hur bra den verkligen är  och förvisso har väll motorn säkert en del problem men samtidigt så är det en väldigt bra motor..
som tål mycket effekt.   menar 500hk ur orginal blocket är inte fy skam..  med orginal kolvar och stakar..
iof en del annat som måste bytas.  men endå.. 

dq381 är väll en av dom bättre lådorna.     men ska och får inte köras som en vanlig automat..   det enda jag stör mig på är ju ihop med start/stop då blir dom väldigt dryga
man får sig en rejäl åk tur om man behandlar start och stop funktion som något automatiskt så trycker man bara ner gaspedalen när motorn är avstäng och växel i så får man sig en åktur som man sent kommer glömma..  iallfall på arbetskamratens 240hk diesel passat.  inget trevlig upplevelse alls.. men det skiten stänger man av normalt sätt iallfall smile

Start/stop använder jag aldrig oavsett, stänger av de så fort jag kan. Men vad menar du med DQ381, man ska inte behandla de som en vanlig automatlåda?
Kanske missförstod.

3 437 Inlägg
för 17 timmar sedan
Menas säkert att man ska köra med att det är slirande koppling i åtanke.

Bla inte krypköra sakta sakta i bilköer.
Man skulle inte slira koppling så på en manuell, men när kopplingen är automatisk tänker man inte på det.
Samma med hålla den med gas i uppförslut om man stannar. 

Stå stilla eller starta igång så koppling inte slirar längre är grundregeln.

Detta gäller dubbelkopplingsautomater generellt.
Inte specifikt för DSG.

Själv gillade jag inte DSG-lagget.  Dvs bromsade man in mot en korsning förutser lådan att man ska stanna, men ändrar man sig i sista stund och ska åka så fattar inte lådan galoppen riktigt utan man förlorar en sekund eller så. 
Lika om man ska ut i lite tätare trafik så man får skynda sig lite. Då hängde den inte med alltid utan segade en massa.  Samma om man ska köra om. Överraskar man lådan sölar den.
Gick därför manuellt över i S-läget inför snabbare omkörning.
Då hände den med.

Inget fel, utan en egenskap och i övrigt fungerade den finfint.

Hade en Audi 2017.
Senast redigerat av Mossan1 (för 17 timmar sedan)

7 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:

Man skulle inte slira koppling så på en manuell, men när kopplingen är automatisk tänker man inte på det.

Inte specifikt för DSG.

Själv gillade jag inte DSG-lagget.  Dvs bromsade man in mot en korsning förutser lådan att man ska stanna, men ändrar man sig i sista stund och ska åka så fattar inte lådan galoppen riktigt utan man förlorar en sekund eller så. 
Lika om man ska ut i lite tätare trafik så man får skynda sig lite. Då hängde den inte med alltid utan segade en massa.  Samma om man ska köra om. Överraskar man lådan sölar den.
Då hände den med.

Hade en Audi 2017.

Ah okej, tack för informationen. Man ska alltså sätta den mycket i kanske neutral under kötider? O kanske inte ha drive igång

14 412 Inlägg
för 12 timmar sedan
Mossan1 skrev:

Inte specifikt för DSG.

Då hände den med.

Hade en Audi 2017.

audi kallar väll inte sin för dsg eller har dom ändrat på dom nyare?! smile

var glad att du aldrig kört en merceders eller setra buss..  för den gör ungefär samma sak..  saktar in vid en rondell eller korsning bussen tror att en växel för stillastånde start men så rullar man 3km/h och ger full gas lådan pausar en vecka funderar och stannar helt och blir stillastånde i säkert 2sec och sen börjar köra..  dom äldre låste sig i regel och då var det bara att stänga av bussjäveln och starta om den.   har hänt mer än en gång mitt i korsningar när man blockerar hela j-vla vägen smile

dom nya är bättre men fortfarande urbota korkade.. men där är det bara en manuell 4växlar och sen hög och låg.  och en normal koppling smile

3 437 Inlägg
för 3 timmar sedan
Lägga I N i köer är ingen idé, för den drar inte mer än sekunder fasthållen på broms stillastående. Så smart är den. Men låter man den flytta sig stup i ett eller krypa sakta sakta framåt gnuggar den lameller.

Vissa Audi har DSG. Andra S-tronic.
Beror på om motorn är rakt eller på tvären

Sök