Brådhis skrev:
torsen skrev:
För några år sedan var jag första och sista gången hos Vianor.
Hustruns Focus kombi hade rullat 14.000 mil på Michelindäcken som bilen levererades ny med.
Nu var däcken slitna till 2 mm mönsterdjup fram och 4 mm bak.
Gjorde upp med Vianor att samma sorts däck skulle ersätta de utbytta.
När bilen hämtas ut är den skodd med Falken.
Vilda protester, men Vianor hävdar att Falken är likvärdiga med Michelin.
Efter 2.000 mil är Falkendäcken nere på 2 mm fram.
Aldrig mer varken Vianor eller Falken.
Hade ni låtit Falkendäcken bli så torra och gamla som Michelinarna så hade dom också hållit i 14000 mil...
Skämt åsido så har jag faktiskt svårt att tro att du körde med originaldäcken tills bilen gått 25-28000 mil. Eller menar du kanske att bilen hade gått 14000 mil och därmed att sommardäcken rullat 7-8000 mil...?
Men absolut, olika däck slits olika snabbt. Hursom är Falken inget skräpdäck, så körde ni slut däcken på 2000 mil så beror det i huvudsak på bilen och inte däcken.
Focusen kördes 14.000 mil innan Michelindäcken byttes mo Falken.
Av dessa 14.000 mil hade bilen troligtvis rullat en fjärdedel till en tredjedel på vinterdäck.
En tidigare Citroen AX kördes på samma betingelser.
Men där ersattes aldrig Michelindäcken trots samma körsträcka när bilen byttes in.
Även en Mazda 2 lyckades behålla sina original-Michelin samma tid och sträcka - d v s däcken däcken var då slitna till minsta lagliga mönsterdjup.
Hustrun körde bilarna som pendlarbilar mellan Taxinge och Stockholm = ungefär 16 mil/dag.
Jag betraktar Falken liksom Khumo som skräpdäck - efter att ha provat dom.
Har Cooper Discovery A/T på Jimnyn - inte bästa däcket ur slitage och komfortsynpunkt - men en kompromiss mellan offroad- och onroad-däck
6 av mina 4x4-bilar har varit skodda med detta däck.(Nissan Terrano II, Mazda Tribute, Jeep Cherokee, Suuki Samurai Tintop, Lada Niva och nuvarande Jimny.
Största upplevelsen av jämförbara däck var när jag bytte diagonaldäcken, med vi sida!, på min nya Volvo pv B18 Sport mot Michelin X.
Man kunde köra dubbelt så fort i cirkulationsplatserna med Michelin utan att hasa ut ur rondellerna!