Jag ska byta kamkedja och topplockspackning på en Opel Corsa D-11, 7000 mil. Upptäckte nu när jag rev isär att insugskammen inte ser så rolig ut. Vad säger ni måste jag byta eller bara tuta och köra för den har troligtvis körts i flera år med rostiga kamaxlar utan problem? Vet bara att den har körts och funkat bra tills en dag då den gick väldigt dåligt på tomgång och såldes sen som GDS-bil. (glidskenan till kamkedjan var av och troligtvis dålig toppackning.)
Den där skulle jag ha lagt i min hög med järnskrot. Kolla om du kan finna en lös kamaxel på en skrot eller typ eBay. Kolla även om du har ett artnr någonstans så du har något att söka på.
Den där skulle jag ha lagt i min hög med järnskrot. Kolla om du kan finna en lös kamaxel på en skrot eller typ eBay. Kolla även om du har ett artnr någonstans så du har något att söka på.
ja redan från början brukar ju gamla oplar äta kamaxlar till lunch och ser dom ut så där så går det fort innan det bara är skit kvar av den..
Det är samma artikelnummer på insug- och avgaskam men det finns ett "CP" nummer som är olika vad betyder det? (CP56 och CP7)
det är än rätt ny bil right.. ta reda på motorkoden och kolla autodoc och dyligt.
det du behöver veta är
årgång motorkod storleken på motorn effekt och vad den har för handelsbetäckning tex 1.3 CDTI mest troligen är det enkelt att hitta en kamaxel om det är en bil från 2005 och uppåt värre om det är en bil från 1989 diesel
nu antar jag att det är en corsa d från 2011 och att det är en 1.3 cdti
Otroligt att det kan bli så där på så kort tid och få mil. Men den kanske körts korta sträckor med mycket kallstarter så kamaxeln fått snurra relativt mycket av sin levnadstid före oljetrycket kommit igång?
Otroligt att det kan bli så där på så kort tid och få mil. Men den kanske körts korta sträckor med mycket kallstarter så kamaxeln fått snurra relativt mycket av sin levnadstid före oljetrycket kommit igång?
något konstigt har ju helt klart hänt då det fattas bitar lite rost normalt sätt är ju bara ytligt men det där har ätit sig in.. tanke på att packningen blivit bytt kan man ju gissa på att någon fyllt på vanligt vatten och sen parkerat bilen en längre period och det gjort att det ätit upp..
det där är ju rätt genom härdningen så den där kammen blir väldigt kortlivad om man testar att köra nu kostar en ny kam cirka 700-1000kr så det är ju inte allt i världen iaf..
Otroligt att det kan bli så där på så kort tid och få mil. Men den kanske körts korta sträckor med mycket kallstarter så kamaxeln fått snurra relativt mycket av sin levnadstid före oljetrycket kommit igång?
något konstigt har ju helt klart hänt då det fattas bitar lite rost normalt sätt är ju bara ytligt men det där har ätit sig in.. tanke på att packningen blivit bytt kan man ju gissa på att någon fyllt på vanligt vatten och sen parkerat bilen en längre period och det gjort att det ätit upp..
det där är ju rätt genom härdningen så den där kammen blir väldigt kortlivad om man testar att köra nu kostar en ny kam cirka 700-1000kr så det är ju inte allt i världen iaf..
Inget är bytt än. Alla fel får jag ta reda på själv. I nuläget vet jag att glidskenan var av till kamkedjan, 4st ventilpackningar läcker, olja i expantionskärlet så toppen har varit inne på planing.
Det jag vet är att den är endast servad 3 gånger och har troligtvis bara körts korta sträckor. Blev själv mycket förvånad att det kunde bli så illa. Frågan är om man kan tolerera lite ytrost? Såg att avgaskammen är inte hundra men mycket bättre.
Tanken var att det skulle bli "billigt" att laga men ju mer jag gräver ju mer hittar jag. Verkar va bra kvalité på dessa bilar!
Verkar va väldigt svårt att få tag i kamaxel på skroten till min bil, har kollat runt i hela Europa. Så det får nog bli en ny och köra med dom gamla vipparmarna.
Tack, ja hitta nytt är inga problem. Bara tänkte ifall det var någon som visste vad "CP 56" stog för.
Otroligt att det kan bli så där på så kort tid och få mil. Men den kanske körts korta sträckor med mycket kallstarter så kamaxeln fått snurra relativt mycket av sin levnadstid före oljetrycket kommit igång?
något konstigt har ju helt klart hänt då det fattas bitar lite rost normalt sätt är ju bara ytligt men det där har ätit sig in.. tanke på att packningen blivit bytt kan man ju gissa på att någon fyllt på vanligt vatten och sen parkerat bilen en längre period och det gjort att det ätit upp..
det där är ju rätt genom härdningen så den där kammen blir väldigt kortlivad om man testar att köra nu kostar en ny kam cirka 700-1000kr så det är ju inte allt i världen iaf..
Inget är bytt än. Alla fel får jag ta reda på själv. I nuläget vet jag att glidskenan var av till kamkedjan, 4st ventilpackningar läcker, olja i expantionskärlet så toppen har varit inne på planing.
Det jag vet är att den är endast servad 3 gånger och har troligtvis bara körts korta sträckor. Blev själv mycket förvånad att det kunde bli så illa. Frågan är om man kan tolerera lite ytrost? Såg att avgaskammen är inte hundra men mycket bättre.
Tanken var att det skulle bli "billigt" att laga men ju mer jag gräver ju mer hittar jag. Verkar va bra kvalité på dessa bilar!
Verkar va väldigt svårt att få tag i kamaxel på skroten till min bil, har kollat runt i hela Europa. Så det får nog bli en ny och köra med dom gamla vipparmarna.
Tack, ja hitta nytt är inga problem. Bara tänkte ifall det var någon som visste vad "CP 56" stog för.
ytrost är ingen fara men när det gräver gropar så är det big nono..