3419
Sök

Är det svårt att starta egen budfirma?

135 Inlägg
måndag 14:37
Trådstartare
Finns det någon här som har startat egen budfirma och kan berätta vad man ska göra?

Jag har jobbat som bud i 6 månader och trivs ganska bra med det. Men jag vill starta eget och köra elbil för jag laddar hemma till en väldigt låg kostnad. Jag kommer spara flera tusen i månaden.

Fri fart för ett fritt folk!
14 448 Inlägg
måndag 15:08
Du måste skaffa trafiktillstånd   det är lite blk annars är det enskild firma antar jag eller möjligen aktiebolag om du avser att ha flera anställda  inom kort tid .

Kör fort så hinner inget hända...

135 Inlägg
måndag 15:10
Trådstartare
Growe skrev:
Du måste skaffa trafiktillstånd   det är lite blk annars är det enskild firma antar jag eller möjligen aktiebolag om du avser att ha flera anställda  inom kort tid .

Jo jag vet. Bara ansökan kostar 12 500 kr och det är inte ens säkert att jag får tillståndet. Det är krångligare att starta budfirma än taxifirma.

Fri fart för ett fritt folk!
14 448 Inlägg
måndag 17:24
TaxiBenz skrev:
Growe skrev:

Jo jag vet. Bara ansökan kostar 12 500 kr och det är inte ens säkert att jag får tillståndet. Det är krångligare att starta budfirma än taxifirma.

borde vara ungefär samma sak..   kunskapsprovet måste man skriva först   sen kan man ansöka för ett trafiktillstånd. 

nu finns det även bulvaner att använda  jag tycker det är lite senvridet..
men den möjligheten brukar finnas. 

men allt kostar så är det..  jag skulle ALDRIG byta bort att vara anställd mot att stå där med skit upp till halsen när det inte går den vägen man tänkt sig.. så mycket mer jobb för ingenting igentligen..

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 201 Inlägg
måndag 18:49
Growe skrev:
TaxiBenz skrev:
Growe skrev:

borde vara ungefär samma sak..   kunskapsprovet måste man skriva först   sen kan man ansöka för ett trafiktillstånd. 

nu finns det även bulvaner att använda  jag tycker det är lite senvridet..
men den möjligheten brukar finnas. 

men allt kostar så är det.. jag skulle ALDRIG byta bort att vara anställd mot att stå där med skit upp till halsen när det inte går den vägen man tänkt sig.. så mycket mer jobb för ingenting igentligen..

Så sant. Haft eget själv innan. Mycket jobb för småpengar. Nu är jag anställd och har tjänstebil och bra lön.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 908 Inlägg
måndag 19:55
Inte direkt en egen budfirma, men egen verkstad har jag drivit.
Jag la omkull verksamheten för att det var otroligt mycket jobb, och även om det genererade en del pengar så var det inte värt det, det är bara siffror på banken.

Du kanske har drivit eget förut.
Men har du inte gjort det så ska du förbereda dig på att jobba 14-16h om dagen, framförallt i början.

Även om eget ger en viss frihet till att bestämma själv så föredrar jag att vara löneslav med semesterdagar, komp, vab, sjukdagar, pension, bonusar, och veta att oavsett vad så rullar lönen in varje månad.
Senast redigerat av Jesper328 (måndag 19:56)

Up the RA

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 275 Inlägg
måndag 20:49
Jesper328 skrev:
Inte direkt en egen budfirma, men egen verkstad har jag drivit.
Jag la omkull verksamheten för att det var otroligt mycket jobb, och även om det genererade en del pengar så var det inte värt det, det är bara siffror på banken.

Du kanske har drivit eget förut.
Men har du inte gjort det så ska du förbereda dig på att jobba 14-16h om dagen, framförallt i början.

Även om eget ger en viss frihet till att bestämma själv så föredrar jag att vara löneslav med semesterdagar, komp, vab, sjukdagar, pension, bonusar, och veta att oavsett vad så rullar lönen in varje månad.

Jag har också kört eget men jag tycker som dig. Det är inte värt allt slit. Klockan 16.00 går man hem utan att behöva tänka på fakturering och bokföring och lönen kommer den 25:e varje månad..

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

135 Inlägg
måndag 20:53
Trådstartare
Jag har haft egen taxifirma och jag tycker att det inte var allt för jobbigt att driva den. Med budfirma skulle jag tjäna ännu mer och det är roligare att jobba som bud.

Om någon har erfarenhet av att driva budfirma så uppskattar jag tips.

Sök