[quote="d-b"][quote="Growe"][quote="zemet"][quote="MrHyde"]Där har du fel tyvärr.
Jag är utbildad att serva dessa av Dräger som är de enda som är godkända av Polisen att jobba med, är testresultatets pricksäkerhet mindre än 99,7% så tas apparaten ur drift och skickas på reparation. Samma sak gäller även Dräger's villkorade mätare i bilar. Jag servar dessa åt både kommun och pastorat, och dessa är så kallade frivilliga men även de går under samma regler. En Dräger säger även ifrån och slutar fungera helt om den inte servas minst 1 gång om året, samt att den registrerar alla testvärden i maskinen och om den känner av för stora diffar slutar den att fungera också.
Så den felmarginalen du pratar om är död och begraven för över 10 år sedan. Min gissning är att det gäller samma typ av argumentation som det är om fängelser(det ska gå att rymma, annars är det inhumant) och att det därigenom inte genomförs nolltolerans på grund av den "mänskliga faktorn".[/quote]
Märker du någon större skillnad på mätvärdena före/efter 12 månader?
Jag har en Dräger 3820, behöver sällan blåsa i den men vet att den fungerar även om det gått över ett år sedan kalibrering.
Anledningen att jag frågar är för att det är dags att kalibrera den igen och jag tror inte jag blåst i den mer än 1-2 gånger sedan förra kalibreringen.[/quote]
behöver man köra bil dagen efter så dricker man ju inte.. svårare är det ju inte då behöver man inte blåsa i någon alkotest.. tycker det är ganska enkelt.. och det är väll där problemet är att många tycker det är smart att köra dagen efter för man minsan blåser grönt i sin maskin hemma.. men har man funderingar så ska man ju endå inte ens köra från första början.. man hopppas ju att det bli noll gräns snart. så alla fyllon slutar att köra dagen efter.. så slipper vi andra riskera våra liv.
[quote="Brådhis"][quote="master_-"]Lite off topic kanske.
Men har alltid funderat över varför det inte är obligatoriskt i nya bilar att ha alkomätare.
Finns ju så mycket andra hjälpmedel i bilar idag men inget som hindrar dig från att köra onykter.[/quote]
Troligen för att det skulle öka(!) drickandet hos folk i allmänhet eftersom det då blir enkelt att bara "prova" innan man kör. Jag kan nog tycka att behöver man blåsa innan man kör så är man rätt fel ute, det sunda förnuftet borde säga att antingen vet man att man är grön eller så chansar man helt enkelt inte.[/quote]
automatiskt avläsning direkt till transportstyrelsen och automatiskt indragning vid posetiv blåsning det skulle lösa det problemet..
jag förstår inte hur någon kommer på iden att dricka och sätta sig och köra dagen efter. jag kör inte om jag tar en svälj ur något med alkohol i.. det är ju enkelt antingen kan biljäveln stå dagen efter och du kan dricka kan den inte stå så dricker man inte.. klarar man inte av en så enkel regel så ska man inte ha körkort

[/quote]
Som sagt, man måste VERKLIGEN anstränga sig för att inte blåsa 0 dagen efter. Och det är stor skillnad på att köra rusningstrafik i Stockholm eller mitt i sommaren ta bilen på landet 2 km grusväg à 30 km/h till en badplats m.a.p hur alert man måste vara. Detta skiljer sig inte från att vara sömnig och köra: man kanske ska låta bli att köra i stan när man är sömnig men en kort sväng på landet
[quote="Low"][quote="d-b"][quote="Growe"][quote="zemet"][quote="MrHyde"]Där har du fel tyvärr.
Jag är utbildad att serva dessa av Dräger som är de enda som är godkända av Polisen att jobba med, är testresultatets pricksäkerhet mindre än 99,7% så tas apparaten ur drift och skickas på reparation. Samma sak gäller även Dräger's villkorade mätare i bilar. Jag servar dessa åt både kommun och pastorat, och dessa är så kallade frivilliga men även de går under samma regler. En Dräger säger även ifrån och slutar fungera helt om den inte servas minst 1 gång om året, samt att den registrerar alla testvärden i maskinen och om den känner av för stora diffar slutar den att fungera också.
Så den felmarginalen du pratar om är död och begraven för över 10 år sedan. Min gissning är att det gäller samma typ av argumentation som det är om fängelser(det ska gå att rymma, annars är det inhumant) och att det därigenom inte genomförs nolltolerans på grund av den "mänskliga faktorn".[/quote]
Märker du någon större skillnad på mätvärdena före/efter 12 månader?
Jag har en Dräger 3820, behöver sällan blåsa i den men vet att den fungerar även om det gått över ett år sedan kalibrering.
Anledningen att jag frågar är för att det är dags att kalibrera den igen och jag tror inte jag blåst i den mer än 1-2 gånger sedan förra kalibreringen.[/quote]
behöver man köra bil dagen efter så dricker man ju inte.. svårare är det ju inte då behöver man inte blåsa i någon alkotest.. tycker det är ganska enkelt.. och det är väll där problemet är att många tycker det är smart att köra dagen efter för man minsan blåser grönt i sin maskin hemma.. men har man funderingar så ska man ju endå inte ens köra från första början.. man hopppas ju att det bli noll gräns snart. så alla fyllon slutar att köra dagen efter.. så slipper vi andra riskera våra liv.
[quote="Brådhis"]Troligen för att det skulle öka(!) drickandet hos folk i allmänhet eftersom det då blir enkelt att bara "prova" innan man kör. Jag kan nog tycka att behöver man blåsa innan man kör så är man rätt fel ute, det sunda förnuftet borde säga att antingen vet man att man är grön eller så chansar man helt enkelt inte.[/quote]
automatiskt avläsning direkt till transportstyrelsen och automatiskt indragning vid posetiv blåsning det skulle lösa det problemet..
jag förstår inte hur någon kommer på iden att dricka och sätta sig och köra dagen efter. jag kör inte om jag tar en svälj ur något med alkohol i.. det är ju enkelt antingen kan biljäveln stå dagen efter och du kan dricka kan den inte stå så dricker man inte.. klarar man inte av en så enkel regel så ska man inte ha körkort

[/quote]
Som sagt, man måste VERKLIGEN anstränga sig för att inte blåsa 0 dagen efter. Och det är stor skillnad på att köra rusningstrafik i Stockholm eller mitt i sommaren ta bilen på landet 2 km grusväg à 30 km/h till en badplats m.a.p hur alert man måste vara. Detta skiljer sig inte från att vara sömnig och köra: man kanske ska låta bli att köra i stan när man är sömnig men en kort sväng på landet kan gå bra.[/quote]
Bodde på landet över 15 år. Såg ett antal fyllerister körande när man går med hunden 3-4 gånger per dag. En väg som går som genväg istället för stora vägen. Lite halvkul när bilar ibland vänder när det är mörkt och när man har reflex väst påsig på vinter halvåret.
Det är aldrig okej att köra med alkohol i blodet. Låt bli köra dagen efter.[/quote]
exakt bara dålig ursäkt, liten väg ingen trafik mm,, man kan köra på någon och döda denne,,