1467
Sök

Hitta 14 mm bult för generatorhållare (pivot bolt)

263 Inlägg
5 april
Trådstartare
Bulten som håller ena änden av generatorhållaren på plats hade visst sagt sitt efter 30 år så den gick av i samband med att den skruvades åt, typ 2 cm in på gängdelen.

Den ena delen med skruvhuvudet går att knacka ut, den andra delen är ju iskruvad i gängorna. Vet inte hur akut det är att få tag i en ny bult, om den här kommer vibrera ut med tiden och göra så spänningen i generatorremmen sloknar helt.

Eftersom en bit av gängdelen sticker ut kan jag få loss den utan att behöva borra, med nån polygrip.

Men den är ju inte fastskruvad från skruvhuvudets håll så att säga.

Hittade nån motsvarande skruv på EBay men med frakt och tull blir det en himla kostnad för en bult. Tänker om det går att hitta något alternativ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-d67d68e2a1a336feee26411575ca1701.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-913c9255628dcd2321629383aaa4d4d8.jpg
Senast redigerat av skreech3 (5 april )

6 197 Inlägg
5 april
Har du kollat om det fortfarande går att få tag på original från tillverkaren? Är det bara en enda bult så kanske det inte blir så dyrt och då vet du ju att den passar perfekt

263 Inlägg
8 april
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Har du kollat om det fortfarande går att få tag på original från tillverkaren? Är det bara en enda bult så kanske det inte blir så dyrt och då vet du ju att den passar perfekt

Tja.... varken min lokala verkstad eller närmsta Honda-verkstad kunde få tag på den. Den ena föreslog lite hastigt Biltema som källa, vet inte riktigt om den saken dock. Vet just inte om det är risk att spänningen i hållaren släpper så remmen sladdrar iväg och orsakar atomkrasch i motorn vid färd.

1 052 Inlägg
8 april
Onlineskrotarna kanske kan få din fråga med bilderna?

VAG har världens bästa bilar.

6 338 Inlägg
8 april
Hur lång är den?
Swebolt i Järfälla har allt bultväg! Ligger strax nord öst om McDonalds  vid infarten till Stäket/E18.

3 487 Inlägg
8 april
Det är ju ingen påkänning på den skruven.  Går den av som beskrrivet har någon helt utan känsla för vridmoment dragit åt den. Kanske inte NU, men någongång så den sträckts för hårt. Då kan den brista även med rätt moment.

Den ska ju bara dras med 44Nm enl bilden dessutom. Den är alltså ett gångjärn bara och momentet är så den inte ska skaka upp sig i gängan och lossna.
Senast redigerat av Mossan1 (8 april )

263 Inlägg
8 april
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det är ju ingen påkänning på den skruven.  Går den av som beskrrivet har någon helt utan känsla för vridmoment dragit åt den. Kanske inte NU, men någongång så den sträckts för hårt. Då kan den brista även med rätt moment.

Den ska ju bara dras med 44Nm enl bilden dessutom. Den är alltså ett gångjärn bara och momentet är så den inte ska skaka upp sig i gängan och lossna.

Det var en kollegas kompis som bytte kamrem och rubbet så vete katten hur hårt denne dragit åt efter montering. Nånting har ju uppenbarligen gått snett, hade ett helsike att få loss den själv, vilket jag var tvungen för att kunna spänna generatorremmen som tydligen inte blivit tillräckligt spänd vid återmontering...

Nu har jag kört ca 25 mil i andra ärenden idag. Inte märkt av att bulten rört sig märkbart, men jag kommer hålla koll så länge den är i sitt nuvarande skick.

Det jag fick till svar från Honda-verkstan var att den ska vara 10x90 mm. Är lite osäker på vad motsvarande storlek blir i M-mått.

Hittade en snarlik bult på Biltema M12 och M10.

https://www.biltema.se/bygg/fastelement … 2000054556

Sen vet jag inte hur skicket är på deras bultar.

Sök