3185
Sök

Ladda tomt 12V batteri?

Forummoderator
18 220 Inlägg
lördag 18:20
Ett batteri som har en spänning på under 1,67V per cell, alltså cirka 10 Volt är oftast kass. Jag rekommenderar byte av detta. Det kan vara en cell i batteriet som är trasig och då går det inte att ladda upp även om man försöker fuska igång laddningen med hjälp av att koppla på en förbrukare typ sätta på Parkeringsljus eller varningsblinkers samtidigt (Du kan ju prova).

Biltema har en batteritestare som kan mäta batteriets inre resistens. Jag använder själv en sådan i mitt jobb. Men att slänga ut 649:- på en sådan för att den ska visa att batteriet är kass känns väl inte riktigt prisvärt om du nu inte vill mäta fler under flera år framöver. Men den är bra.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000043659

Vad har du för försäkring på bilen? De flesta bolag kan man ringa för starthjälp med en bärgare utan kostnad 2 gånger per år. I så fall kan du ju sen ge dig ut på en biltur i 45 minuter och se om batteriet överlevt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

15 Inlägg
lördag 18:26
Trådstartare
Tackar alla ovanstående för engagemang och tips.
Bytte batteri (1.340 sek på Biltema) och nu funkar det

15 Inlägg
lördag 19:03
Trådstartare
Har ju kört 15.000 mil med det gamla/ orginalbatteriet och aldrig stödladdat.
Vi kör ju bilen ca 60% på laddad el och resten på bensin och jag hade för mig att ice laddade 12v batteriet.
Men som sagt... många mil

3 503 Inlägg
Igår 06:45
Nej ICE laddar inte 12v batteriet. Då skulle man få problem långt tidigare, då motorn ska stå stilla så mycket som möjligt i alla Hybrider.
Så länge man har hela systemet aktivt, dvs oavsett ICE eller EV-läge hålls spänningen uppe av konvertern.

Men, den är för svag för att ladda upp ett urladdat batteri.

Nu har batteriet redan bytts, men ja, man kan byta själv.

Och innan någon påstår trams, Biltema har prisvärda batterier. Säkert inte bäst.

Mil har aldrig dödat batterier.
Dom är snarare känsligare för motsatsen, dvs långtidsparkering eller kortkörningar.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 06:46)

7 568 Inlägg
Igår 10:31
Min erfarenhet, och vad jag läst, är att moderna intelligenta digitala bilbatteriladdare, typ CTEK, inte klarar att ladda ett bilbatteri om spänningen under stiger 7 á 9 volt.
Då måste man FÖRST ladda med en gammal ointelligent analog billaddare så att spänningen uppgår till minst 7 á 9 volt.
Moderna digitala bilbatteriladdare är inte avsedda för ladda djupurladdade batterier, endast att underhållsladda.

Huruvida LIDL:s laddare á 189:- klarar djupurladdade batterier vet jag inte, jag har bara ägt den i drygt 3 år och inte djupurladdat något batteri under den tiden.

Två dyrbara CTEK-laddare, 2.600:- klassen, har pajjat för mig efter garantitidens utgång, och någon goodwill har tillverkaren inte ansett sig behöva lämna, så CTEK vill jag varna för.

* Voff voff *
10 857 Inlägg
Igår 11:40
torsen skrev:
Min erfarenhet, och vad jag läst, är att moderna intelligenta digitala bilbatteriladdare, typ CTEK, inte klarar att ladda ett bilbatteri om spänningen under stiger 7 á 9 volt.
Då måste man FÖRST ladda med en gammal ointelligent analog billaddare så att spänningen uppgår till minst 7 á 9 volt.

Jag skulle säga att det var mer förr. Tex laddaren i tråden här klarar 2,0 V och min som är ett par år klarar 4,0 V. Men helt tomma batterier kräver dock att man "luras" med ett annat batteri först.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
Igår 13:30
Trådstartare
Tackar återigen för all input.
Batteriet jag köpte på Biltema ( ett av få ställen som var öppna, igår) var ett EFB. 12V 60AH med tre års garanti. Kostade 1.349 sek. Det var det de rekommenderade efter att ha sökt på reg. Nr.

Tänker att det vore väldigt bra om det fanns en varningslampa på låg 12V batteri nivå.
Vore även bra om de kollade status på 12 V batteriet, vid service. De kollar ju hybridbatteriet.
Hur ofta och när, rekommenderar ni att "stödladda" ?

7 568 Inlägg
Igår 14:22
Om du inte vill göra dig besväret att montera en fast voltmeter, så finns det små voltmetrar av olika fabrikat och typer som man ansluter till ciiggtänduttaget som en "propp".
En del visar med lysdioder, andra med analog eller digital "urtavla" spänningen.
Eftersom de inte mäter direkt på batteriet så får man förmoda att den visade spänningen är någon tiondels volt lägre än vad en voltmeter på batteriet skulle visa, med det har ingen praktisk betydelse.
Om du köper en "stickproppsvoltmeter", kolla att den verkligen passar = går att skjuta in i uttaget.

Diagnostekniker
2 938 Inlägg
för 23 timmar sedan
Vid hybridhälsokontrollen så kontrolleras även 12v-batteriet.
Mjukvaran GTS som det utförs igenom är lite väl hård, så får man ett dåligt resultat där så utför man även ett vanligt batteriprov.

Hursom som jag skrev i mitt föregående inlägg bör du underhållsladda en gång var eller varannan vecka.

Up the RA

3 503 Inlägg
för 20 timmar sedan
Eftersom denna bilen verkar rulla ofta och länge finns nog liten anledning att stödladda. Står den mycket, eller kortskörs mycket är vi i annat läge.

Om det används bränslevärmare eller annat dom drar mycket 12v när systemet är avstängd är också annat läge.
Den kan som sagt inte ladda upp efter större förbrukning så snabbt, utan bara hålla spänningen oavsett 12v förbrukare man använder under färd, och, kunna ersätta det lilla den drar vid vanlig start. Hybridbatteriet startar ICE motorn via E-CVT'ns elmotorer.
Ingen separat startmotor.
12v batterier ska väcka Systemet.
Så snart tändningen slås på vaknar systemet och konvertern tar över.
Därför kommer en extra voltmätare mäta den spänningen.  Inte batteriets.

* Voff voff *
10 857 Inlägg
för 19 timmar sedan
KenthIJ2 skrev:
Har ju kört 15.000 mil med det gamla/ orginalbatteriet och aldrig stödladdat.

Jesper328 skrev:
Hursom som jag skrev i mitt föregående inlägg bör du underhållsladda en gång var eller varannan vecka.

Jag skulle säga att den här tråden är ett tydligt bevis på att stödladdningshysterin är väldigt överdriven. ;-)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Vid hybridhälsokontrollen så kontrolleras även 12v-batteriet.
Mjukvaran GTS som det utförs igenom är lite väl hård, så får man ett dåligt resultat där så utför man även ett vanligt batteriprov.

Ber om ursäkt för att jag missade den infon i ditt förra inlägg.
Oj oj oj ... så ofta som varannan vecka har jag inte möjlighet att stödladda. Bor i flerbostadshus och vi har bara laddstolpar, inga vanliga el uttag.
Tycker att det är lite underligt att de inte såg och sa till att 12V batteriet var dåligt, om de kollade det, sist jag servade bilen nyss ( 25 01 28)

Nu är ju iaf batteriet nytt och bör väl hålla ett tag.

15 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Eftersom denna bilen verkar rulla ofta och länge finns nog liten anledning att stödladda. Står den mycket, eller kortskörs mycket är vi i annat läge.

Om det används bränslevärmare eller annat dom drar mycket 12v när systemet är avstängd är också annat läge.
Den kan som sagt inte ladda upp efter större förbrukning så snabbt, utan bara hålla spänningen oavsett 12v förbrukare man använder under färd, och, kunna ersätta det lilla den drar vid vanlig start. Hybridbatteriet startar ICE motorn via E-CVT'ns elmotorer.

Bilen går ju att förvärma/kyla kupén genom appen i telefon ( eller på AC knappen på nyckeln) men det drar på hybridbatteriet och funkar enbart om det är laddning på det eller om laddsladden sitter i laddstationen.
Kan det vara så att det ändå anstränger 12V batteriet?
Jag har för mig att jag hört att förklimatiseringen utan att ha sladden kopplas till laddstationen t o m skulle ladda 12V batteriet

3 503 Inlägg
för 48 minuter sedan
KenthIJ2 skrev:
Mossan1 skrev:

Bilen går ju att förvärma/kyla kupén genom appen i telefon ( eller på AC knappen på nyckeln) men det drar på hybridbatteriet och funkar enbart om det är laddning på det eller om laddsladden sitter i laddstationen.
Kan det vara så att det ändå anstränger 12V batteriet?
Jag har för mig att jag hört att förklimatiseringen utan att ha sladden kopplas till laddstationen t o m skulle ladda 12V batteriet

Kolla med Toyota, men man tycker ju att instruktionsboken borde nämna om det skulle dra från 12v batteriet.

AC pumpen drivs av hybridbatteriet oavsett för-kylning eller under färd.

En bränslevärmare däremot, tar en hel del 12v. Men det är en annan sak.

Har du kört bilen så här länge och fått problem först nu behöver du inte stödladda. 5år i en Hybrid är ganska normalt.

Våran Corolla Hybrid från 2021 märker jag att 12v batteriet börjar ge sig på.
Blir nytt inför nästa vinter.
Senast redigerat av Mossan1 (för 45 minuter sedan)

Sök