2657
Sök

Orkeslös Volkswagen Crafter 35 2.0 TDI 2013, inga felkoder

4 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tjena!

Som sagt har en väldigt trött crafter som jag försökt hitta felet på men hittar inte och det kommer inga felkoder!

Det börja med att jag skulle söderut och då jag svängde ut på vägen och accelererade upp farten så var det precis som att man bara stängde av turbon men det dök inte upp någon felkod, for iväg till VWs återförsäljare så dom fick kika lite på bilen för jag var som sagt på väg söderut och hade en färja att passa.
Dom kollade felkoder men kunde inte hitta något sen kollade dom turbon, vakuumslangarna och klockorna men hittade inget fel. I brist på tid så fick jag börja köra söderut och kan säga att det kändes som att vi har fler uppförsbackar än nedförsbackar.
Craftern gick hyffsat på platt backa 100-110 kmh men så fort det va lite uppför så sacka den ner till 60-80 beroende på stigningen.
Fick tag i en annan crafter i Uppsala så tog mig dit och sen på hemvägen tog jag min crafter upp igen. Så det gick ändå bra att köra och ingen skillnad på motorn eller något efter ca 100 mil med trött motor.

Det jag har kollat eller bytt är:
-Skruvade upp turbon lite mer då jag kom hem och allt kändes bra. Både stora, bi och avgasturbon snurrade på fint och ingen axel som va trasig.
-Bytt LMM
-Kollat med datorn och då är BÖR och ÄR-värdet på turbotrycket mellan 1000 och 2500 hPa ( Inte så pass insatt jag ser att det är något fel men de känns rätt)
-kollat så luftfiltret är fint
-kollat som sagt armarna till turboventilerna så att dom rör sig och inte kärvar. Dom jobbar på då man startar bilen.
-kollat vakuumslangarna och kan inte se, höra eller känna nått läckage.
-kollat vakuumklockorna (det gjorde dom på bilverkstaden) dom fungerade. Dom höll vakuumet då dom testade.

Sen har jag pluggat och programmerat bort EGR-ventilen samt lämnat in motorstyrenheten och fått en optimerad programvara inprogrammerad. Efter jag gjort dom två grejerna så har jag hunnit kört 400 mil t&r till södra Tyskland och en hel del hemma innan detta problem uppstod.

Har kollat med flera som jag känner om dom vet vad som kan vara problemet men icket. Så därför kollar jag här om ni har varit med om något liknande?

Tack för svar!

611 Inlägg
för 57 minuter sedan
eftersom du har varit o pillat i boxen, hade jag börjat med den

Sök