3154
Sök

overdrive problem på 240

inkompetent
95 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
jag har en volvo 240 -83 med en m46 låda som är lite dum.
när bilen inte har kommit upp i någon temperatur är det omöjligt att få i växeln. när den väl har gjort det så får jag trycka växelspaken åt höger och bakåt. kommer det sedan en ojämnhet i vägen så det hoppar till lite så hoppar växeln ur. blir lite bättre när den är varm men inte så man kan åka utan att oroa sig för att den ska hoppa ur. den hoppar även ur lättare ju mer gasar
jag har fått lite olika tipps på vad det kan vara, men ja är skeptisk till samtliga.
många säger att det är cylinoiden (stavning) men då skulle den väll inte bli bättre när den är varm?
någon har sagt fukt i kabeln, men det är det där med värmen igen.
någon har sagt glapp i kabeln, för kort kabel osv.

jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken så jag vänder mig till alla motornerdar på garaget i förhoppning att någon ängel där ute kan komma med ett tips som avslutar mitt lidande.

alla tips är bra tips så skriv allt ni kommer på.
thank you on the before hand

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
29 november 2005
Jag hade också OD problem på en 240, testa med att kolla oljenivån (i växellådan) och fyll på om d behövs... Var bor du förresten? Har en oljespruta, kan hjälpa ill om du bor i närheten..

Mr White
1 072 Inlägg
29 november 2005
Kolla oljan i lådan...Samt ev byta oljan å göra ren silen..

Kan oxå vara relä till overdriven som spökar..Oftast så brukar lödningarna
i relä bli dåliga.

53 Inlägg
29 november 2005
Hade samma problem på min 740 förut och på den var det relät, Så prova med det.

60 Inlägg
29 november 2005
Va relät i min 240 - 85 också! Sen funkade den klockrent..

// Tommy

Biltokig
310 Inlägg
29 november 2005
krabbade som f_n med min låda tillen 740 bytte olja relä och sladdar till slut så bytte jag hela lådan och då när jag bytt såg en kompis att säkringen var trasig!!!

tur att lådan var kass ändå smile

Harè bra

inkompetent
95 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
tusen tack!

Sök